Announcement

Collapse
No announcement yet.

Totos Fiat 128

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    vinertid

    I väntan på resten av inredningen så har jag börjat med vinterns motorjobb. Toppen ska iväg på portning o mirafräsning, så fort jag fått bort den bara. Två bultar kvar som nog behöver värmas för att lossna. Får se hur det går ikväll.
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Very nice car

      Comment


      • #63
        Thank you

        Comment


        • #64
          Lyxigt!

          Det känns ju bra att man har köpt en lyxbil för en spottstyver, men det hade känts ännu bättre om det stod "Omologato", "Competizione" eller nåt liknande....
          Perra, du lär ju veta vad det är för klistermärke?
          Attached Files

          Comment


          • #65
            Ingen aning faktiskt.. Lyxversionen hette ju alltid Special. Och står det nåt där brukar det stå Svecia el.dyl för vår marknad. Hmm!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #66
              Originally posted by per
              Ingen aning faktiskt.. Lyxversionen hette ju alltid Special. Och står det nåt där brukar det stå Svecia el.dyl för vår marknad. Hmm!
              Det finns ett Svezia-märke också. Det blir till att googla loss ikväll då

              Comment


              • #67
                Originally posted by per
                Ingen aning faktiskt.. Lyxversionen hette ju alltid Special. Och står det nåt där brukar det stå Svecia el.dyl för vår marknad. Hmm!
                Vad var det för "options" på Special som gjorde den speciell? Svårt att hitta nåt lyx i min bil...

                Comment


                • #68
                  Det här blir en bra "track day-väska" att ha handskar, cigaretter("tyvärr" så röker jag inte) och grappa i
                  Attached Files

                  Comment


                  • #69
                    Ratt

                    Då har äntligen ratten lossnat! Det tog typ en vecka att få bort den.... Till slut så prövade jag med avdragare igen, tog i som f-n men det hände ingenting så den fick sitta kvar över natten. Nästa morgon gick jag ut till garaget igen, ganska förbannad också, och funderade på hur jag skulle göra. Riktigt förbannad så drog jag på så in i h-vete med spärrskaftet på avdragaren och knackade med hammare......ingenting hände då heller. Då gick jag och fixade lite andra grejer medans den satt kvar, och rätt var det var small det till som ett pistolskott! Jävlar, nu brast nog avdragaren tänkte jag, men icke för det var ratten som lossnade
                    Observera handskarna på i-brädan, äkta peccaryskinn med utanpåliggande sömmar
                    Attached Files

                    Comment


                    • #70
                      Lagerbyte

                      Passade även på att pressa dit en ny SKF spännrulle så det är klart när toppen kommer tillbaka.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #71
                        Haha, kul med ratten.. Undrar om 125ans kommer vara lika trög. De kanske körde med nån sorts gänglåsning i splinesen förr..? Syns spår av sånt?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by per
                          Haha, kul med ratten.. Undrar om 125ans kommer vara lika trög. De kanske körde med nån sorts gänglåsning i splinesen förr..? Syns spår av sånt?
                          Ja, det var helt sjukt! Det är t.o.m lättare att få bort en fastrostad kulled utan kulledsavdragare, fattar fan inte vad det var som gjorde att den satt så. Först trodde jag att tidigare ägare pressat dit en ratt med färre splines eller dyl.
                          Inga spår av gänglåsning m.m.
                          Nu ska det letas reda på en Momo Prototipo eller liknande!

                          Comment


                          • #73
                            Har lossat 10-,20-tals italienska kringlor o aldrig upplevt större problem. Lossa navmuttern till strax över rattstång,tag spjärn med benen under ratten,klipp till på muttern med koppar-mässing eller blyhammare.Om det ej fungerar; en medhjälpare klipper till medans man själv drar i ratten.Har alltid fungerat.
                            (Använde borttagen ratt som stöldskydd på60-talet)

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by jan.bon2
                              (Använde borttagen ratt som stöldskydd på60-talet)
                              Ha! Tänker osökt på Mr. Bean....
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by jan.bon2
                                Har lossat 10-,20-tals italienska kringlor o aldrig upplevt större problem. Lossa navmuttern till strax över rattstång,tag spjärn med benen under ratten,klipp till på muttern med koppar-mässing eller blyhammare.Om det ej fungerar; en medhjälpare klipper till medans man själv drar i ratten.Har alltid fungerat.
                                (Använde borttagen ratt som stöldskydd på60-talet)
                                Tro mig, jag har prövat allt!

                                Comment

                                Working...
                                X