Announcement

Collapse
No announcement yet.

128 combi eller 128 2d sedan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jodå. Bytt pump har jag också gjort...

    Men nu har jag tänkt på vad jag kunda ha missat och tanken slog mig att på ett helt kamaxel varv så snurrar ju vevaxel 2gånger eller hur?

    Det kan va så att jag har satt kamaxelmarkeringen på"fel" varv på veven men då borde ju ventilerna ta i kolvarna och kompet borde va fel eller obefintlig.

    Tänker jag rätt

    Comment


    • Jodå. Bytt pump har jag också gjort...

      Men nu har jag tänkt på vad jag kunda ha missat och tanken slog mig att på ett helt kamaxel varv så snurrar ju vevaxel 2gånger eller hur?

      Det kan va så att jag har satt kamaxelmarkeringen på"fel" varv på veven men då borde ju ventilerna ta i kolvarna och kompet borde va fel eller obefintlig.

      Tänker jag rätt

      Comment


      • Original tar inte ventilerna i kolvarna men du har väl lite extra lyft..? Testat att vrida fördelaren 180 grader? Bara gissningar du säkert redan testat.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Jo jag har testat att vända på den men då smäller bara som fan. Sen lyfter enl specarna 11,2mm aå detborde ju ta i om den sitter 180g fel.. men jag har inte kännt kolven med mejseln i öd heller så jag vet inte. Men det är nog min enda lösning just nu.

          En annan grej jag har tänkt på.. original så finns det ju ingen returslang för bränsle? Hur funkar det? När flottören är fylld så måste ju bränslet ta vägen någonstans? Vad jag vet så satt det inge tryckregulator original och nu sitter det en pump från en 128 3p. Kan det va ngt eller är det lite väl långsökt?

          Comment


          • Originally posted by radical_minus
            Jo jag har testat att vända på den men då smäller bara som fan. Sen lyfter enl specarna 11,2mm aå detborde ju ta i om den sitter 180g fel.. men jag har inte kännt kolven med mejseln i öd heller så jag vet inte. Men det är nog min enda lösning just nu.

            En annan grej jag har tänkt på.. original så finns det ju ingen returslang för bränsle? Hur funkar det? När flottören är fylld så måste ju bränslet ta vägen någonstans? Vad jag vet så satt det inge tryckregulator original och nu sitter det en pump från en 128 3p. Kan det va ngt eller är det lite väl långsökt?
            Hej!Har du org.remskiva på veven och stämmer den med märkningen, är ju mystiskt att du inte känner kolven i öd. Om det stämmer skulle jag dra runt motorn utan ventilkåpa och efter insugning och komp.(på 1ans cyl) vid öd. när bägge ventilerna är stängda, ställa fördelaren på 1ans cyl.

            Comment


            • Remskivan är rätt allt stämmer. Jag menar bara att när jag satte ihop allt så brydde jag mig inte att testa med att stoppa en mejsel å känna. Men jag borde kanske göra det. kommer nog prova ngn gång jag är hemma nästa gång eller inte slutar skitsent... lär dröja..

              Har gjort allt det där du beakriver mist fem gånger men måste kontrollera att jag inte missat allt med ett halvt varv. Vore ju typiskt men mycket enkelt att åtgärda.

              Comment


              • Närmare en offroad fiat kommer man inte
                Attached Files

                Comment


                • Har roterat veven en gång vänt på fördelaren. Nu startar bilen men går väldigt ojämt och motorn vibrerar kraftigt.. provat justera tändningen lite utan nå bra resultat..

                  Har ärligt talat tappat bort mig i inställningarna...

                  Upptäckte också att ventilspelet är alldeles för stort. Kan det bidra till vibrationer?

                  Comment


                  • Jaha..
                    Progress!!

                    Bytt plats på veven 360g och bytt plats på tändkablar 180g (vilket borde ge samma resultat) bilen startar och går helt ok...

                    Ena cylindern suger in sig dubbelt så mycket som de andra ttre. Vad kan det beror på? ..luft alltså..?

                    Comment


                    • Sedär! Grymt.
                      Originally posted by radical_minus
                      Närmare en offroad fiat kommer man inte
                      Njaa.. Panda 4x4 är närmare!
                      Last edited by per; 10 February 2013, 04:24.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Hehe... okdå pandan är fin. Men inte för kaffepengar

                        Comment


                        • Mätte ventilspel idag
                          Insug 2,05
                          Avgas 1,95

                          Ebay.co.uk............

                          Comment


                          • Originally posted by radical_minus
                            Mätte ventilspel idag
                            Insug 2,05
                            Avgas 1,95

                            Ebay.co.uk............
                            Oj då, har du 2mm ventilspel?javascript:smilie('')

                            Comment


                            • Jepp på samtliga cylindrar. Bytte ju kam så den nya verkar va lite "smalare"

                              Comment


                              • Liten uppdatering då.

                                Motorproblem verkar nog bero på förgasare.... säljaren påstod att de kom från en fungetande bil och jag brydde mig inte mer om det och monterade på grejerna...

                                Bägge läcker från bakstycket. Accelerationsmunstycken i två av portar verkar inte fungera.. det är vad jag ser nu med blotta ögat eftee jag plockat ned dem.

                                Har beställt ett väghållningskit från exoticraceparts i tyskland. Får se vad det blir. Skickades idag

                                Tror även jag fått ordning på ventilspelet med. Väntarpå lashcaps och nya shims och även nya ventilfjädrar.

                                Comment

                                Working...
                                X