Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu är det bara homerun kvar.
    Nya 2,25" v-bandspänne från jspec.se.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	116.7 KB
ID:	250805

    ...och på plats.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	68.6 KB
ID:	250806

    Ska skruva på fläktpaketet, men ser att ena kontakten vid resistorn är bränd.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	123.0 KB
ID:	250807
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	103.5 KB
ID:	250808

    Vilken av de två ska man egentligen använda? Min kontakt satt i den högra kontakten, men blir osäker när den andra ser bränd ut. Känns som att kontakten borde suttit i vänstra kontakten istället. Synar kabelstammen till kylaren närmare och ser att en sladd blivit kapad intill kabelstammen. Verkar som att båda kontakterna borde vara upptagna, men att någon klåpare helt sonika kapat sladden och gömt alla spår.
    Drar mig till minnes att jag tycker att fläkten gått på lite för tidigt, tom innan bilen kommit upp i arbetstemperatur.
    Kan detta vara orsaken?

    Ni som har 20VT, vilken är rätt kabel(färg)/kontakt som ska in i resistorn?
    Då min är bränd är jag tveksam på funktionen. Någon som har en hel resistor till salu, eller vet var man hittar en?

    Med vänlig hälsning,
    Goran
    Last edited by Goc924; 13 December 2014, 11:59. Reason: Lagt till bilder.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • De ser alltid brända ut, men funkar de kan de funka i många år till, som min. Jag satte på en annan grövre kabelsko, gjorde rent och satte ihop. Har alltid misstänkt original kabelsko, att det är när den glappat lite som det blivit varmt. Röd kabel ja! Tror kabel 2 var svart.
      Bör synas i kretsschemat i verkstadsboken?
      Last edited by per; 13 December 2014, 15:31.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Gör rent, skon måste sitta stenhårt anars får du all effekt över kontakten och den kan brinna av i värsta fall..
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • Originally posted by per View Post
          De ser alltid brända ut, men funkar de kan de funka i många år till, som min. Jag satte på en annan grövre kabelsko, gjorde rent och satte ihop. Har alltid misstänkt original kabelsko, att det är när den glappat lite som det blivit varmt. Röd kabel ja! Tror kabel 2 var svart.
          Bör synas i kretsschemat i verkstadsboken?
          Tack Per.
          Jag har beställt en ny resistor via eBay från Polen, och lött på en extra stump röd kabel på den kapade NR(Nero Rosso= svartröda) kabeln.
          Resistorn har tydligen någon låghastighetsfläkt-funktion för körning i stan, och kan enkelt bara kortslutas, och får då full fläkt i stället för "lägre" fläkt när den får ström.

          Med vänlig hälsning
          Goran
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • Originally posted by pazzo View Post
            Gör rent, skon måste sitta stenhårt anars får du all effekt över kontakten och den kan brinna av i värsta fall..
            Hej Pazzo och Per

            Hur säkerställer ni/man det?
            Behöver jag skaffa originalkontakt eller räcker det med vanlig kabelsko?
            Annan variant som sitter bättre?

            Med vänlig hälsning,
            Goran
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Faaaaaaan va skönt!
              Oljeläckaget helt borta.
              Startade upp bilen efter lång tids mekande, körde den varm...inget oljeläckage alls. Inte ens en droppe. En STOR sten föll från mitt bröst.
              Själv é bäste dräng.

              Ok, nästa grej.
              1. Medans jag körde bilen varm på tomgång(står på pallbockar), och väntade på att termostaten skulle öppna upp för kylarvätska till nya kylaren, så bevakade jag vattentemperaturgivaren i bilen. Den gick väldigt sakta uppåt och kom inte högre än till ca 75 grader då termostaten öppnat. Jag har läst att termostaten borde öppna mellan 86-90 grader. Kan det vara trasig tempgivare? Termostaten är ny, men inte tempgivaren. Finns tydligen två vattentempgivare; en på termostaten, som ska förse ECU'n med information, och en på baksidan av blocket, som ska förse instrumentet med rätt värde. Stämmer det? Någon som känner igen problemet och kan guida mig rätt?

              2. Läcker nu kylarvatten, pga skitslang i silikon från Kina. Köpte rostfria slangklämmor på Biltema, men de släppte när jag drog åt. Skitkvalitet där med. Får skaffa någon klampversion.

              3. Dags att ge sig på byte av krängningshämmare bak. Lite får man spara till mellandagarna, mellan barnens handbollsmatcher i Lundaspelen.

              Det värsta med mekandet är all tid som går åt att vänta på leveranser av delar.

              Med vänlig hälsning
              Goran
              Last edited by Goc924; 21 December 2014, 16:11.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • Själv ÄR bäste dräng när man ska vara noggran! Bra jobbat! Ang mätaren i coupén, vi har diskuterat det flitigt tidigare och den visar lägre temp än vad det egentligen är.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Tack.
                  Läste här om givaren till instrumenten som kan visa upp till 10 grader mindre. Ser ut att vara OK mao. Skönt igen.
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • Precis, 75 är ca 90grad..
                    Min gick enstaka gånger i långa köer upp till 90grad på mätaren, en bit över hundra kanske i motorn då.
                    Fattade att min termostat gått när jag hade 55-60grad för ett antal år sen.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Originally posted by per View Post
                      Precis, 75 är ca 90grad..
                      Min gick enstaka gånger i långa köer upp till 90grad på mätaren, en bit över hundra kanske i motorn då.
                      Fattade att min termostat gått när jag hade 55-60grad för ett antal år sen.
                      Aha, har funderat en del över detta! 80 grader ligger min på ungefär... Men funktionen är ok och hade också typ 60 när termostaten var sönder. Tackar!
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • Jaha, så var det dags för byta till en Whiteline 22mm bakre krängningshämmare.

                        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	84.1 KB
ID:	250895

                        Markerade på nya krängaren var bromskraftregulatorns fjäder ska sitta.
                        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	85.9 KB
ID:	250896

                        ...och på plats.
                        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	91.8 KB
ID:	250898

                        Jag kan rekommendera både Pers beskrivning och fccuks bildrika manual.

                        Dock har jag en fråga:
                        Är det meningen att man ska lossa handbromskabeln för att byta ett avgassystem, eller närmare bestämt de bakre två ljuddämparna? Ljuddämparna sitter ihop som en svetsad enhet med en ljuddämpare på var sin sida om vajern, och det går inte att lirka ut endera delen utan att lossa handbromskabeln för att få en tillräckligt stor ögla att trä igenom främre ljuddämparen. Eller har någon klåpare (igen!) skruvat loss och satt ihop fel igen? Idioti oavsett!
                        Last edited by Goc924; 5 January 2015, 11:25. Reason: Added picture
                        Sportbilshistoria:
                        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                        06-10 Porsche 924 N/A -83
                        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                        Comment


                        • Jag vill minnas att jag lossade handbromsvajrarna.. Ganska enkelt vid varje ok med en polygrip.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Jag lossade på spänningen vid handbromshandtaget för att kunna få av vajern. Inte svårt bara onödigt.
                            Kanske är enklare vid oket. Tänkte inte åt det hållet.
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Vart har du hittat whitelinestagen o pris?
                              Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                              Comment


                              • Härligt, verkar som det flutit på bra med bytet. Fått det på plats med?

                                Jag har loss både avgas och handbroms vid bytet. Tanken hängde jag på tre kvart.
                                Last edited by Axl; 5 January 2015, 07:09.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X