Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupé 20VT LE -99 (#565)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nu så, äntligen lite framgång...

    Click image for larger version

Name:	20150422_201938.jpg
Views:	1
Size:	92.7 KB
ID:	251136

    Bytte inte några länkarmslagringar, vill hinna klart till Gelleråsen. Vis av erfarenhet tänker jag mig att jag har sönder något om jag är där och bryter, sannolikheten verkar ju onekligen hög när jag skruvar

    Nu ska det bara bytas olja/filter och så är det nog lika bra med en andra omgång luftning av bromsarna.
    Coupé 20VT LE -99 (#565)

    Comment


    • #17
      Tips: kryp in o kolla med nedsänkt bil. På min låg det där fästet för bromsregleringen och gnagde på tanken först. Hade monterat den ett par mm för nära..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Originally posted by per View Post
        Tips: kryp in o kolla med nedsänkt bil. På min låg det där fästet för bromsregleringen och gnagde på tanken först. Hade monterat den ett par mm för nära..
        Ehh...jag får väl försöka - men jag tror inte jag får in huvudet där, den är rätt låg Men men, det finns faktiskt lite brädor i garaget för liknande ändamål, nyttjar dem och tar en titt. Tack Per!

        Click image for larger version

Name:	20150425_154507.jpg
Views:	1
Size:	121.9 KB
ID:	251149

        Efter lång (mycket längre än tänkt i alla fall) tid på pallbockar står den nu där på egna däck! Olja och filter bytt idag, bara luftning av bromsar kvar. Efterdra lite skruvar också kanske, tyckte det skramlade lite när jag åkte och tankade förut - fast det kanske är ngt ljud från förr iofs, jag lyssnade väl lite mer noga än vanligt...
        Coupé 20VT LE -99 (#565)

        Comment


        • #19
          Ja just det, jag har ju en projekttråd att underhålla nu...

          Skramlet visade sig vara ljuddämpare mot värmesköld, så det räckte att böja undan skölden en centimeter.

          Bilen fick veckan efter att den fått kontakt med marken åka tur-och-retur Karlskoga samt väl där några varv runt Gelleråsen. Verkar som jag lyckats skruva ihop allt på rätt ställe, bilen höll ihop. Dock kokade jag nog bromsarna mot slutet och fick testa escape route i Ejes. Den funkar.

          Åtgärdat sedan dess:

          * Camberbultar införskaffade
          * Hjulinställning fixad (fick till camber på 1,8 - 1,9 någonstans)
          * Bromskylning a la Per, version 2.0, på plats. Bristande sågkompetens gjorde att plasten sprack när jag försökte få till det, så jag tröttnade och klippte till dom i plåt istället. Vi får se hur det funkar. Lite färg behöver dom nog om de ska sitta kvar.
          Coupé 20VT LE -99 (#565)

          Comment


          • #20
            He he he
            Skönt att allt gick bra, med eller utan Ejes.
            Är bromsarna verkligen så dåliga trots Brembo?
            Var stolsfästet till belåtenhet? Har du glidakena med? Letar fortfarande stol själv.
            Njut av sommaren med bilen.

            Med vänlig hälsning,
            Goran
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • #21
              Tyckte själv att de är på gränsen med en Coupe runt 300hk om man verkligen vill sätta bra tider. För mig slutade det med att ha det absolut bästa beläggen, absolut ny vätska och tokfräscha skivor - då räckte de nätt o jämnt.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Originally posted by Goc924 View Post
                Är bromsarna verkligen så dåliga trots Brembo?

                Var stolsfästet till belåtenhet?
                Njae, jag bromsar antagligen för mycket Men visst, det är ju några kilo att få stopp på.

                Stolsfästet ligger kvar i sin påse, där får den nog ligga till mellansäsongen!

                - - - Updated - - -

                Stagman-stag på plats. Blir en vända till Kullen på lördag, vi får se om jag känner någon skillnad. Om inte annat kommer allt vara några grader varmare än sist...

                Click image for larger version

Name:	20150629_210846.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	251425
                Coupé 20VT LE -99 (#565)

                Comment


                • #23
                  Batteriflytt nästa punkt på programmet, hinner kanske innan nästa sväng på Kullen. Små steg, små förbättringar...
                  Coupé 20VT LE -99 (#565)

                  Comment


                  • #24
                    Hmm...nu var det ju ett tag sedan igen, men en batterilytt genomfördes i alla fall i augusti. Köpte en hjälpstart på Jula och förlitade mig på nedärvda egenskaper från snickarfarsan, dvs det som omger och håller fast batteriet i reservhjulsbaljan är i trä. Duger för en testkörning eller två i alla fall. Testades på Kullen och det fungerade hyfsat. Krämen i det pyttiga batteriet räckte bara till en start visade det sig, men med hjälp av det riktiga batteriet gick det att köra paset utan problem iaf. Har ett litet batteri till så jag kommer, ifall andan faller på, testa att bygga in det också - då lär det funka fint.

                    Click image for larger version

Name:	20150806_125522.jpg
Views:	1
Size:	75.7 KB
ID:	251783

                    När det gäller kabeldragningen försökte jag få till det med minimal åverkan på bilen, så det blev inte optimalt. Får väl se till att dra den under stolen istället, där finns väl (? som det verkade iaf) en lämplig kanal för ändamålet. Som det ser ut nu tar jag nog bort kabeln igen tills inspiration att skruva bort stol mm infinner sig.

                    Click image for larger version

Name:	20150806_125545.jpg
Views:	1
Size:	113.4 KB
ID:	251784

                    Nåväl, när ändå baksätet var ur följde jag ännu en av guiderna som finns på forumet, grymt bra källa till tips och trix vi har här! Nu ska det förhoppningsvis vara lite tystare på färden.

                    Click image for larger version

Name:	20151018_214207.jpg
Views:	1
Size:	111.9 KB
ID:	251785

                    Nu är det bara min beslutsångest kvar. Sälja den röda skönheten och köpa "färdigt" banåk, eller förstöra en LE i mycket gott skick med burbygge osv... Det senare gör lite ont, men jag får ju ändå så dåligt betalt om jag säljer skönheten - så jag kan lika gärna bita ihop och sätta svetsen i den. Eller...?
                    Coupé 20VT LE -99 (#565)

                    Comment


                    • #25
                      Precis. Eller...? Sitter lite i samma sits. Du har som jag uppdaterat en hel del redan: motor, växellåda, bromsar, diverse stag, krängningshämmare, R-däck, racestol och batteriflytt. Enda som saknas är båge/bur och ev. coilovers. Jag är inte speciellt sugen på att börja om med ett slitet objekt. Bäst hade varit att köpa ett färdigt, men det kryllar inte av dem som Miator eller BMW's.
                      Jag tycker INTE du ska svetsa i din bil. Fina originalbilar kommer bli värda en del pengar. Vem hade trott att en fin tantkörd Ford Escort Mk1 eller Mk2 skulle bli värd sin vikt i guld(nåja). Fina Bertone går för över 100000kr som regel och rostiga objekt ca 40000kr. För 10 år sedan var det halva priserna som gällde. Porsche 964 har under kortare tid gått från ca 200000 till 400000.

                      Hade du bott närmare skulle vi kunnat dela på min bil. Min är en standard 20VT som funkar klockrent mekaniskt, men med skavanker som små bulor och fåtal lacksläpp i plåten....tror att jag precis svarade mig själv.
                      Jag vill gärna få in min i Roadsport B, men måste då byta till originalturbo och original intercooler. Kan ju också bara köra för skoj skull.

                      Lycka till med ditt val
                      Goran
                      Last edited by Goc924; 25 October 2015, 14:58.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • #26
                        Nej, ha inte sönder en LE. Måste fundera lite men jag kanske har ett förslag.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment

                        Working...
                        X