Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Goddag, är det någon vänlig själ som skulle vilja förklara hur ett avgassystem fungerar, samt förklara de olika delarna ifrån motorn till slutrör? Vilken skillnad när det är turbo? I runda slängor så förstår jag såhär mycket= Ifrån motorn går avgaser till katalysatorn. Där renas avgaserna?, sedan vidare till?... Sen kommer vi till den bakre ljuddämparen och slutligen sista pipan.

    Detaljerade svar uppskattas. Gärna någon bild om det passar
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Google is your friend.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • På en turbolös bil så har man grenrör från motorn, ett rör för varje cylinder som leds ihop till ett rör vidare till katalysatorn och ljuddämpare. Mellan grenröret och katalysatorn sitter lambdasond som mäter syrehalter i avgaserna. Den är kopplad till motorstyrningen. På en turbomotor har du grenröret precis som på en turbolös men på slutänden av grenröret sitter turbon och den drivs av motorns avgaser. Från turbon har du så kallad downpipe, ett rör från turbon till katalysatorn. På downpipen sitter oftast lambdasonden. Efter katalysatorn är det inte större skillnad på avgassystemet på en turbo motor och en turbolös. Antalet ljuddämpare varierar men turbolösa bilar låter oftast mer om du tar bort en dämpare eftersom kompressorn i turbon dämpar ljudet.

        Kolla på http://pekidi.com/navi?FORCED=TRUE så får du bilder på coupéns uppsättning både på turbo motorn och turbolösa.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Originally posted by per View Post
          Google is your friend.
          No Google is not my friend ;(

          84jr0 - Okej okej, så för enkelhetens skull så utgår vi ifrån en Coupe turbo. Så om man byter ett helt avgassystem så är downpipen den första delen i ordningen? Sen när vi har passerat katalysatorn, vart hamnar vi då (fortf. på Coupen)? Något som dyker upp hela tiden, som jag inte förstår vad det är, är en kat "de cat"/.. vad gör den, var sitter den?
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • Originally posted by Fredriksda View Post
            No Google is not my friend ;(

            84jr0 - Okej okej, så för enkelhetens skull så utgår vi ifrån en Coupe turbo. Så om man byter ett helt avgassystem så är downpipen den första delen i ordningen? Sen när vi har passerat katalysatorn, vart hamnar vi då (fortf. på Coupen)? Något som dyker upp hela tiden, som jag inte förstår vad det är, är en kat "de cat"/.. vad gör den, var sitter den?
            Byter du hela avgassystemet så börjar man oftast från downpipen som sitter fastskruvad på turbon. Flänsarna varierar beroende på vad det är för turbo. När man passerat katalysatorn så är du på mellandämparen på coupen och efter den finns slutdämparen och utblåset. Man kan skippa mellandämparen och bara köra slutdämpare, en del som gjort så inkl jag själv. Skriver man kat så menar man katalysator och en de cat är ersättare för katalysator, med andra ord tar man bort katalysatorn och ersätter men rör eller något som liknar katalysator till utseendet. Utan katalysator får du inte bilen igenom besiktningen för då får du kassa avgasvärden.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Väldigt bra förklarat, tack så väldigt mycket! Nu klarnade det till.
              Känner mig jävligt dum nu angående kat, men efter att ha läst så kändes det som om att det var två olika saker.

              Jag såg att de säljer just sådana här de cat, vad är fördelen/nackdelen? Varför väljer vissa att plocka bort katalysatorn?
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Originally posted by Fredriksda View Post
                Väldigt bra förklarat, tack så väldigt mycket! Nu klarnade det till.
                Känner mig jävligt dum nu angående kat, men efter att ha läst så kändes det som om att det var två olika saker.

                Jag såg att de säljer just sådana här de cat, vad är fördelen/nackdelen? Varför väljer vissa att plocka bort katalysatorn?
                Man får för sig att katalysatorn är flaskhalsen som gör att du inte får så mycket effekt som du hoppats på. Andra kommer påstå att om katalysatorn plockas bort så tappar turbon mottryck och går sönder. Jag tror att det gör varken till eller från på en chiptrimmad coupe men för smidighetens skull så hade jag monterat katalysatorn för att slippa hålla på när det är dags för besiktning och håll i dig nu värna om miljön. Jag körde med 100-cellers race katalysator då men idag hade jag valt 200 eller 300 cellers. Färre celler = bättre flöde och längre uppvärmningstid. Cellerna kan vara både keramiska eller metalliska.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Okej så lite olika teorier där. Ja, jag håller med dig. Jag ser då heller ingen anledning att plocka på och av den. Du kanske skulle köpa en Prius?
                  Följdfråga, är det något du rekommenderar att byta till (racekatalysator) på en enbart chiptrimmad Coupe? Vid vilken effekt krävs en kraftigare DP?
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • När man byter till större turbo, ungefär.
                    I båda fallen
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Köper man t.ex. komplett Blueflame avgassystem och får med katalysator så är det bara att byta. Vill man byta downpipe och behålla sin gamla katalysator så blir det lite mer mek. Sen finn ytterligare ett uttryck och det är catback som är avgassystem som sträcker sig från katalysatorn och bak.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Originally posted by per View Post
                        När man byter till större turbo, ungefär.
                        I båda fallen
                        Okej!

                        - - - Updated - - -

                        Originally posted by 84jr0 View Post
                        Köper man t.ex. komplett Blueflame avgassystem och får med katalysator så är det bara att byta. Vill man byta downpipe och behålla sin gamla katalysator så blir det lite mer mek. Sen finn ytterligare ett uttryck och det är catback som är avgassystem som sträcker sig från katalysatorn och bak.
                        Ja jo det är klart. Ja jag har ju köpt ett catback nu, förväntad leverans idag Hur som helst, det var lite det här jag satt och funderade på då: OM större turbo bestämmer sig för att flytta in, då kan jag byta DP och till racekat, och använda mig av det nyligen köpta catback systemet då? Nu låter det som om att jag har köpt något utan att veta vad det är. Men men. Eller är det som så att om man har en 3" DP, så måste alla rör vara 3" annars så "stryps" det?
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Ja så kan du göra. Varm luft tar mer utrymme än kall luft och varmast blir det direkt efter turbon och sen svalnar avgaserna när de passerat katalysatorn. Man ska inte köra 3" downpipe och sugrör efter katalysatorn så klart. Jag vet inte hur mycket smalare rör man kan ha, någon annan kanske kan räkna på det.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Okej kanon! Sånt här uppskattas!
                            Last edited by Fredriksda; 28 October 2015, 11:20.
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • Den brukar vara tillräckligt varm när motorn når arbetstemperatur men den svalnar mycket snabbare när du slår av motorn. Vid varje besiktning hinner 100 cellers racekatalysator bli sval så att besiktningsgubben blir tvungen att köra ett eller två varv extra runt huset för att man ska få bra värden. De brukar inte vara griniga för det men ändå.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Okej, där ser man. Kan ju vara bra att ha kännedom om så att man kan förklara sig.
                                Kör just nu:
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                                Fiat Barchetta - 96
                                Fiat 127 1,05L - 77
                                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                                Comment

                                Working...
                                X