Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ...eller hur?

    Byta kamrem gör de genom att bla vinkla motorn en smula för att komma åt bättre. Fiat tycker man ska plocka ut hela motorn, men det behövs egentligen inte och därför gör dem det betydligt billigare hos AutoAlfa än hos Fiat. Men man är inte i närheten av att plocka av toppen.
    För att lyfta toppen ska en hel del bort som grenrör och insuget mm. Inget konstigt, men nästan enklare och mycket billigare att du själv gör det, när du ändå är där och rotar nu. Du kan ju byta kamremmen själv, vet ja. "Du är ju ändå där."
    Men, det kostar bara pengar att lämna över det till AutoAlfa, och lite mer tillförlitlighet.

    Lycka till
    Goran
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • Att bara byta packning utan att provtrycka och plana toppen är ett skott i mörkret.
      Och är toppen ändå av kan man lika gärna byta ventiltätningar och packboxar också. Jag gissar att bilen gått en bit över 10 000 mil?
      Sen gå igenom alla hydraliska lyftarna så att dom löper fritt utan att kärva och kolla att de sviktar lagom när man klämmer ihop dem.
      Lyfter du toppen så kommer du enkelt åt att byta "hose of death" kylslangen på motorns baksida som det skrivits en hel del om på SFK.

      Det är som att öppna Pandoras ask! Det bara väller ut otrevligheter (jobb och pengar).
      Men det är också dumt att inte göra dessa saker när man ändå är där. AutoAlfa kommer behöva ha bilen stående hos sig ett tag.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • ...eller hur?

        Byta kamrem gör de genom att bla vinkla motorn en smula för att komma åt bättre. Fiat tycker man ska plocka ut hela motorn, men det behövs egentligen inte och därför gör dem det betydligt billigare hos AutoAlfa än hos Fiat. Men man är inte i närheten av att plocka av toppen.
        För att lyfta toppen ska en hel del bort som grenrör och insuget mm. Inget konstigt, men nästan enklare och mycket billigare att du själv gör det, när du ändå är där och rotar nu. Du kan ju byta kamremmen själv, vet ja. "Du är ju ändå där."
        Men, det kostar bara pengar att lämna över det till AutoAlfa, och lite mer tillförlitlighet.

        Lycka till
        Goran
        Haha jaja, det var lite att ta i, jag vet. Men jag blir så jäkla nervös när jag ska pilla i motorn Speciellt med Coupen. Alfan var ju enklare, går det åt helsike så var det bara att skrota. Denna är ju värd mer. för mig i vart fall

        Vi får se vart det bär, är ju ingen fara på taket än. Bara lite för mycket tänkande ibland.

        - - - Updated - - -

        Originally posted by TurboB View Post
        Att bara byta packning utan att provtrycka och plana toppen är ett skott i mörkret.
        Och är toppen ändå av kan man lika gärna byta ventiltätningar och packboxar också. Jag gissar att bilen gått en bit över 10 000 mil?
        Sen gå igenom alla hydraliska lyftarna så att dom löper fritt utan att kärva och kolla att de sviktar lagom när man klämmer ihop dem.
        Lyfter du toppen så kommer du enkelt åt att byta "hose of death" kylslangen på motorns baksida som det skrivits en hel del om på SFK.

        Det är som att öppna Pandoras ask! Det bara väller ut otrevligheter (jobb och pengar).
        Men det är också dumt att inte göra dessa saker när man ändå är där. AutoAlfa kommer behöva ha bilen stående hos sig ett tag.
        Strax över 10k mil ja. Jag har lyft av toppen/topparna på en bil en gång (motorn ur bilen i en lyft), då såg det ju väldigt enkelt ut. Men det var lite mer saker att tänka på där ja..
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Originally posted by greger View Post
          Men blä! Var kommer DET ifrån? Är det söl från turbon eller vevhusventilationen?
          Jag använde frikostigt med bromsrengöring i slangar och intercooler för att få bort min oljegegga med gott resultat.
          Vad kom din (Greger) oljegegga ifrån samt hur åtgärdade du det?

          Funderade på hur jag skulle komma åt baksidan av motorn, insuget måste ner? Men då blev jag osäker på om det bara går att montera ner med tanke på bränsleledningar osv..
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • Kör bilen till en verkstad som Befra, Autoalfa etc etc och låt dem kolla på röken för att avgöra om det är normalt eller inte.
            "Don't fix what ain't broken"..

            Det som ryker på Coupeer är turbon och din ser kanon ut.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Jo, MITT problem var att lagringarna för turbo-axeln släppte igenom olja. Mest på avgas-sidan med resultat att avgashus och DP såg svart-glaserade ut. Det jag mest befarade vara kondens-rök visade sej vara ganska fet, alltså oljerök.
              Min fix blev renoverad turbo.
              Car portfolio;

              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
              Chrysler: New Yorker salon -63
              RollsRoyce: Shadow -68

              Comment


              • Ja bra tips Per, det kanske är lika bra.

                Okej Greger, jag hoppades på att du skulle säga vevhusventilationen. Men skönt att det löste sig.

                Nya funderingar: Jag har resonerat lite med mig själv (haha) och jag vet nu hur jag vill göra, tror jag Jag behåller originalbiten emellan luftfilter och turbo (=ingen SIP). Om jag pluggar igen hålet för slangen ifrån oljefällan på insuget, funkar det med att sätta ett typ ett litet vevhusfilter på slangen då (typ såhär http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...er-2000032870/) ? Jag tänker så att det inte bäckar igen med skit. Så kan man byta det ibland..

                FMIC, det är väldigt trångt och det skär I hjärtat när jag måste klippa I kofångaren och kanske även lite andra detaljer. Och som jag tänkte först, en med måtten 600*300*76, verkar vara för stor, för att det ska bli snyggt.
                Freddans, är väl maximal storlek, tror jag. Och en sån där liten 400*100 ser ju inte så häftigt ut Så what to do? Det lutar nästan åt Pro Alloy ändå, för jag hittar ingenstans på nätet där de har den där mittenanslutningen där ingången redan är krökt (vilket sparar en hel del plats, säkert 5-10cm.. Men det svider I plånboken, ca 6000kr I dagens valuta.

                Några tankar?
                Kör just nu:
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                Fiat Barchetta - 96
                Fiat 127 1,05L - 77
                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                Comment


                • Originally posted by Fredriksda View Post
                  Några tankar?
                  Rekommenderar dig att inte röra vevhusventilationen. Slangen du vill plugga igen är vettig och har som funktion att ventilera vevhuset vid övertryck. Detta ger en liten effektfördel och gör så att kolvringar tätar bättre. Skulle man kunna få mer vakuum i den slangen skulle man t.o.m tjäna hästar på det.
                  Om du har problem med olja i den slangen så har du problem med otäta kolvringar eller att slangarna/catchtanken som har med vevhusventilationen behöver rengöras.
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Några tankar... Följ Per's råd " If it ain't broken..." Om möjligt.
                    Om det ÄR något trasigt, bör man felsöka så rationellt som möjligt.
                    Det jag tycker mej se på dina bilder är en i mitt tycke torr och ren turbo, kanske med en antydan av oljestänk runt avgas-turbinhjulet. Således BÖR inte turbon vara problemet.

                    Nu är det ju bara du som vet tex hur nystartad/varmkörd bilen var vid filmtillfället, så visst skulle ju röken KUNNA vara kondens.

                    Finns då ett reellt problem någon annanstans? Hur var det, drar den olja?
                    En sista tanke.. Din ventilkåpa är röd! Innanför slangen som ansluter mot ventilkåpan ska sitta något som ser ut som en flaskborste, den ska hindra oljedimma att gå med ut i slangen. Finns den "flaskborsten" kvar?
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • Originally posted by Fuel View Post
                      Rekommenderar dig att inte röra vevhusventilationen. Slangen du vill plugga igen är vettig och har som funktion att ventilera vevhuset vid övertryck. Detta ger en liten effektfördel och gör så att kolvringar tätar bättre. Skulle man kunna få mer vakuum i den slangen skulle man t.o.m tjäna hästar på det.
                      Om du har problem med olja i den slangen så har du problem med otäta kolvringar eller att slangarna/catchtanken som har med vevhusventilationen behöver rengöras.
                      Varför måste luften tillbaka in i insuget? Varför kan den inte gå ut i det fria?
                      Jag tänkte att det var en bra och "smidig" lösning. Jag vill givetvis öppna och rengöra den, men jag kommer inte åt! Jag är inte ens i närheten av att komma åt
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Originally posted by greger View Post
                        Några tankar... Följ Per's råd " If it ain't broken..." Om möjligt.
                        Om det ÄR något trasigt, bör man felsöka så rationellt som möjligt.
                        Det jag tycker mej se på dina bilder är en i mitt tycke torr och ren turbo, kanske med en antydan av oljestänk runt avgas-turbinhjulet. Således BÖR inte turbon vara problemet.

                        Nu är det ju bara du som vet tex hur nystartad/varmkörd bilen var vid filmtillfället, så visst skulle ju röken KUNNA vara kondens.

                        Finns då ett reellt problem någon annanstans? Hur var det, drar den olja?
                        En sista tanke.. Din ventilkåpa är röd! Innanför slangen som ansluter mot ventilkåpan ska sitta något som ser ut som en flaskborste, den ska hindra oljedimma att gå med ut i slangen. Finns den "flaskborsten" kvar?
                        Yes.

                        Ja det kan vara kondens, men kan också vara något helt annat. Jag kommer banne mig inte ihåg om bilen rök något när jag kom fram till Gbg i somras t.ex. Då hade man ju ändå kört 13-15mil.

                        Den drar lite olja. Men den läcker lite också. Som vanligt

                        Haha, ja "flaskborsten" är kvar.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Originally posted by Fredriksda View Post
                          Varför måste luften tillbaka in i insuget? Varför kan den inte gå ut i det fria?
                          Jag tänkte att det var en bra och "smidig" lösning. Jag vill givetvis öppna och rengöra den, men jag kommer inte åt! Jag är inte ens i närheten av att komma åt
                          Turbon "suger ut" luften. Ju mer "sug" du har där desto bättre för prestandan.
                          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                          Comment


                          • Många Coupeer drar olja, det är vanligt med högprestandamotorer som har stora toleranser för att klara av stora temperaturväxlingar.
                            Som du kanske läst (?) i instruktionsboken är allt upp till 1liter/100mil normalt.

                            Vevhusventilation har förutom nämnda funktioner även såklart att bränna oförbrända kolväten som annars hade gått rakt ut i luften.
                            Last edited by per; 30 September 2016, 10:48.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Aha okej, ja det är ju en fördel med att det återförs in igen då och sen som Per skriver, av miljöskäl. Men det funkar alltså att köra en "öppen" variant, men inte att föredra..

                              Ja, jag anser att oljeförbrukningen är inom nivåerna, helt klart.

                              Så, är det någon som har några tips på hur jag ska komma åt burken? Någon måste väl haft samma problem? Ett sådant här tips uppskattas: "lossa på de 2 skruvarna, så kommer du åt jättelätt"
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment


                              • Självklart kan vevhusventilationen gå ut i det fria, men det är ett miljöbrott att ha öppen vevhusventilation!
                                Inget att rekommendera med en förmodligen importerad bil som du har, kan vara så att dom skulle kunna utföra en reg-besiktning!
                                Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                                Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                                Comment

                                Working...
                                X