Announcement

Collapse
No announcement yet.

grenrör / pinnbult...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Freddan72
    Jo det är ju klart att du måste betala för den
    Hade vi varit fler som beställde kunde han bjuda på den men men. Lär inte få paketet till helgen så jag skjuter upp rivningen en vecka.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Grabbar, vad använde ni för verktyg när ni portade grenröret?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • Roterande slipsten på borrmaskin borde fungera.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • Behöver snabba svar nu per och grabbar!

          Läste HOW TO på www.fiatcoupe.net om bytet av grenröret och sista stycket står det att man ska ta bort tändstift och "prime the turbo before restarting" Vad innebär det? Har ni gjort så?

          Citerar sista stycket, efter att man fyllt på kylarvätska:

          Next take out the plugs or just disconnect the coll packs and prime the turbo before restarting. Hold the ignition on with no plugs in until the light on the oil pressure goes out and the pressure goes up to full.

          Hjälp här, varför är det viktigt att göra så?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Det gäller om du tagit bort turbon, så att oljan runnit ur den
            /Peter

            Comment


            • Originally posted by Chorus
              Det gäller om du tagit bort turbon, så att oljan runnit ur den
              Tackar för det... är man tvungen att ta bort turbon när man byter grenrör? Hänger den bara i grenröret och downpipen eller hur ser det ut?
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • Turbon sitter ju bultad i grenröret, samt med en vband klämma mot downpipen. Förutom det sitter det väl nått slags stag för att hålla allt på plats. Men du kan ta bort grenröret utan att ta bort turbon från detta, men det gör det svårare att lirka bort grenröret. Å andra sidan är det svårt att komma åt turbobultarna när grenröret sitter på bilen. Man får helt enkelt välja....

                Panda 169

                Comment


                • Originally posted by 84jr0
                  Behöver snabba svar nu per och grabbar!

                  Läste HOW TO på www.fiatcoupe.net om bytet av grenröret och sista stycket står det att man ska ta bort tändstift och "prime the turbo before restarting" Vad innebär det? Har ni gjort så?

                  Citerar sista stycket, efter att man fyllt på kylarvätska:

                  Next take out the plugs or just disconnect the coll packs and prime the turbo before restarting. Hold the ignition on with no plugs in until the light on the oil pressure goes out and the pressure goes up to full.

                  Hjälp här, varför är det viktigt att göra så?
                  Du kan hoppa över det. Gissa vad som händer med oljan varje gång du stänger av motorn?
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • Nu har jag varit och meckat lite, plockat bort kylaren lossat på AC-n tagit bort värmeplåten för att upptäcka att jag har den uppdaterade versionen av grenröret, dvs min coupe är sen '99-a. Inte nog med det, ingen spricka synlig ingen sot runt, packningen är hel men polaren kände på pinnbultarna och på 5:ans cylinder var de helt lösa!!!! 4:ans cylinder hade de börjat släppa.

                    Hett tips till alla som tror sig ha spricka, bespara er några timmars arbete, plocka bort fläkten, böj fram AC-n och lossa på värmeplåten och leta spricka innan ni beställer grenrör.

                    Spännde åt pinnbultarna och startade bilen och den låter så fint, dvs inte som en traktor!

                    Nu till en fundering för alla som har lekt med grenröret och pinnbultarna, frågan som jag diskuterade med Jonas (viksson) och Magnus (TurboB). På varje cylinder sitter det 2 pinnbultar. När jag försökte få loss muttern som sitter i det översta hålet på 5:e cylindern så följde hela pinnbulten med och olja började rinna ut från hålet där pinnbulten satt.

                    Lossar på 4:e cylinderns pinnbult och den ser helt oljig ut. Lossar på 3:e cylinders pinnbult och bara toppen på den är oljig. Resten är helt torra. Undra om man blev orolig?

                    Diskuterade med Magnus och eftersom oljan inte är synlig någon annan stans varken på turbon eller i downpipen så konstaterade vi att det inte läcker men att det är möjligt att det går olje kanaler där pinnbultarna sitter i motorblocket. Oljan forsar inte ut men det rinner ut lite lätt mest på 5:an. Har ni andra upplevt liknande problem?

                    Lossade på tändstiften och märkte att 5:an och 4:an inte förbränner bra, lite blött där men det kan bero på att grenröret var löst. Dessutom satt stiften åtdragna med olika moment, 5:an var mycket lös! Undra vem som servade min bil innan mig, undra varför jag inte kollade allt tidigare. Hur som helst drog jag åt allt och tänkte köra lite men så bryter jag av bulten till vband klämman till downpipen... ska leta ny imorrn och förmodligen kan jag köra lite. Tändstift skall bytas också och jag hoppas på bättre förbränning och återställd laddtryck. Mest nyfiken på oljan som kom ur hålet till pinnbultarna i motorblocket.

                    Bifogar en bild på hur det såg ut runt femmans cylinder... Blev långt nu hoppas någon tar sig tid att läsa och svara
                    Attached Files
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Nu har jag en förklaring till oljeläckan tack vare Robban på VIA Bil i Stockholm! Riktigt sjyst kille och bra Fiat verkstad där!

                      Han råkade ha en 20vt block lös och han tittade på olje kanalerna där. Där femmans pinnbult sitter så går det oljeretur. Att jag fick läcka är för att några minuter innan hade jag startat motorn för att leta läckan.

                      Dock finns det ca. 1cm "vägg" där pinnbulten slutar men på min så har den väggen spräckts av någon anledning. Det är ingen tryck där utan bara en oljeretur kanal. Eftersom det inte läcker alls när pinnbulten är på plats så är det lugnt att ha det så.

                      Bra att veta för er som ger er på grenröret

                      EDIT: TurboB (Magnus) hade ju stenkoll, han gissade på det direkt
                      Last edited by 84jr0; 14 September 2006, 16:04.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Var inte din nyservad när du köpte den? Om så är fallet är det väl firman du köpte bilen av som klantat sig.

                        Vad gäller oljeläckan så kanske de använt för lång pinnbult och spräckt godset? Ska du lägga grenröret på hyllan eller sälja det?
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • Originally posted by Freddan72
                          Var inte din nyservad när du köpte den? Om så är fallet är det väl firman du köpte bilen av som klantat sig.

                          Vad gäller oljeläckan så kanske de använt för lång pinnbult och spräckt godset? Ska du lägga grenröret på hyllan eller sälja det?
                          Nyservad ja men bara kamrem inget annat! Blir bäst om jag servar min bil.

                          Grenröret är utlånad för att rita av den sen ska den säljas, både grenrör och packning. Är du intresserad av att köpa den eller vet du någon som är det?
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Originally posted by 84jr0
                            Nyservad ja men bara kamrem inget annat! Blir bäst om jag servar min bil.

                            Grenröret är utlånad för att rita av den sen ska den säljas, både grenrör och packning. Är du intresserad av att köpa den eller vet du någon som är det?
                            Nyservad? Undrar vad det betyder egentligen :/ Hade de bytt alla filter på bilen? Alla oljor? Eller bara tvättad dem med Sonax bilschampoo

                            Jag behöver inget grenrör (vad jag vet kanske får kolla det innan man är bomsäker).
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • Originally posted by Freddan72
                              Nyservad? Undrar vad det betyder egentligen :/ Hade de bytt alla filter på bilen? Alla oljor? Eller bara tvättad dem med Sonax bilschampoo

                              Jag behöver inget grenrör (vad jag vet kanske får kolla det innan man är bomsäker).
                              De kallar det nyservad och jag håller inte med de. Bara kamrem som är bytt av de. Jag bytte olja och filter och bromsvätska när jag köpte bilen. Senast bytte jag kylarvätska.

                              Storservice blir det till vårkanten coupen ställs av snart!
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Tips: byt olja innan du ställer av bilen. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern.
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X