Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppfräschning PuntoGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Stötdämpare beställda, får se när de behagar dyka upp. Passade på att köpa en garagedomkraft på Volvo också, lyfter visst 50cm och tål 2250kg (lyckas man hitta mittpunkten på bilen kan man ju hissa upp hela på en gång :-D ), och fjäderspännare från micro. Så då borde man väl ha vad som krävs för att få på allt när sakerna kommer hem.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by novisen
      En lite taskig bild på motorutrymmet. Det skall tvättas väääldigt försiktigt till våren, 10 år gammal smuts nästan.
      Och här är en bild på mitt motorum som oxå har 10år gammalt skit. Ursäkta bildkvaliten, tog den utan blixt så den är lite skakig.
      Får sig nog en tvätt till våren.
      Attached Files
      Fiat 500
      Fordson Super Dexta -64
      Kawasaki Z1A
      Kawasak GPz1100A2
      Suzuki Grand Vitara -11
      Suzuki T500R

      Comment


      • #18
        Har just hämtat mina fina nya stötdämpare. Tror att jag vet vad jag skall ägna helgen åt :-D Enda nackdelen är väl att jag vill byta hjullager fram också, och då blir man väl tvungen att plocka ner det hela en gång till. Fast det borde väl gå lätt en andra gång hoppas jag.
        Men en fråga: Bilen skall stå på marken när man drar åt muttrarna för att inte dämparna skall belastas snett. Hur i hela friden skall man komma åt då???? Skall man verkligen vara tvungen att hyra in sig på OK bara för den sakens skull, eller har någon något bra tips på hur man skall göra? Köpa 4 leca-block att ställa ner bilen på? Byta alla fyra först och sedan ner och dra åt dem samtidigt?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Dämparbytet fram påferkas inte av det. Men ska du byta länkarkar och bussningar så kan det med fördel "står på mark".
          Fiat 500
          Fordson Super Dexta -64
          Kawasaki Z1A
          Kawasak GPz1100A2
          Suzuki Grand Vitara -11
          Suzuki T500R

          Comment


          • #20
            Tja, bussningarna gick ju inte att byta i bärarmen, hela armen måste bytas ut *suck* Tror att man skulle behöva det, men har inte råd nu. Får bli en senare fråga. Lite klonkande kan man väl stå ut med, och sjungande hjullager..... Skall byta bussningarna till krägningshämmarna också, så småningom.
            Men det står i verstadhandboken OCH på en separat lapp på dämparlådorna att bilen skall stå med full last på marken innan man drar åt bultarna för att de inte skall lastas snett.... Läser man det en gång kanske man kan ignorera det, men 2 ggr... vet inte... (Nåja, i verkstadhandboken står det hur högt över marken skärmkanten skall vara +/-0.5cm eller vad det nu var innan man drar åt. Knepigt att få det rätt om man sänkt bilen en 4cm... ;-) )

            edit: Var ute och kände lite på grejjerna, kändes som julafton. Men usch vad nerväst, fattar inte hur jag skall våga ge mig på att skruva på bilen.... hoppas att det löser sig när man väl hissar upp den och börjar skruva lite.... *huuuuu nervös*
            Last edited by novisen; 9 December 2005, 19:32.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #21
              En dämpare på... nästa gång jag nämner att jag tänker skruva själv, påminn mig om att låt bli.... fyyyy......
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Originally posted by novisen
                En dämpare på... nästa gång jag nämner att jag tänker skruva själv, påminn mig om att låt bli.... fyyyy......
                :-)
                Fiat 500
                Fordson Super Dexta -64
                Kawasaki Z1A
                Kawasak GPz1100A2
                Suzuki Grand Vitara -11
                Suzuki T500R

                Comment


                • #23
                  Om du tar av hjulen och ställer pallbocken under hjulupphängningen
                  så blir det ju som om den står på backen fast lite högre

                  Lite bättre än att ställa bilen på bromsskivorna och försöka komma åt..

                  Ps se till att du pallar upp den stadigt och gärna i alla fyra hörnen.

                  mvh Nalle
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment


                  • #24
                    Tror du att det är viktigt Unograle? Struntade faktiskt i det och skruvade åt ändå, tyckte att den kan ju inte röra sig i vinkel, allt sitter ju liksom fast i de hål som finns (tänkte också på att ställa den på bockar för att komma åt annars). Tänkte att det kanske mest var för bilar där man kan ställa camber? Bytte bara fram, hade inga nya bultar bak så vågade inte försöka ta bort dem, sitter förmodligen fast rostade.

                    Skall hoppa ner i badkaret nu med en single malt, tycker att jag gjort mig förtjänt av det i helgen :-D Rapport kommer med förhoppnignsvid lite bilder.....
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      Tänkte mest på krängningshämmarn när man byter bussningar
                      va det gäller fjäderbenen så går det inte att få det så fel.

                      Ps Länkarmar fram kostar ca. 600kr st om jag tar dom från jobbet
                      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                      Lancia Delta Integrale(race)
                      Uno Turbo(race)

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by novisen
                        Tror du att det är viktigt Unograle? Struntade faktiskt i det och skruvade åt ändå, tyckte att den kan ju inte röra sig i vinkel, allt sitter ju liksom fast i de hål som finns (tänkte också på att ställa den på bockar för att komma åt annars). Tänkte att det kanske mest var för bilar där man kan ställa camber? Bytte bara fram, hade inga nya bultar bak så vågade inte försöka ta bort dem, sitter förmodligen fast rostade.

                        Skall hoppa ner i badkaret nu med en single malt, tycker att jag gjort mig förtjänt av det i helgen :-D Rapport kommer med förhoppnignsvid lite bilder.....
                        ca: 15 min per sida!
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #27
                          15 minuter för att byta bak hoppas jag, inte fram! Väntar på ny krage för skydd av kolvstången på ena framdämparen samt nya bultar bak, sedan är det bara att gå på igen ;-)
                          Låter nog bli att skruva om fästena då, kan bara inte tänka mig att det skulle spela någon roll. Om någon är av annan uppfattning säg gärna till ;-)

                          Kan ju säga så här till att börja med:
                          1. Ja, man märker skillnad. Ena dämparen var luftfylld, den andra bubblade det i, så det var nog på väg att släppa i den också.
                          2. Det finns en anledning till att man valt ett jobb bakom en dator, behöver bara påminnas om det ibland.
                          3. Man glömmer rätt snabbt det jobbiga, börjar kännas rätt kul att ha bytt själv faktiskt... :-D
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #28
                            Känslan av att allt bara var jobbigt i garaget har släppt en del nu, så snart är man väl på G och skall skruva igen ;-)

                            Om någon nu orkar läsa:
                            Gick ut i lördags runt 15-tiden och tänkte börja lite smått, nervöst kan jag ju erkänna. Började med att plocka bort kopparna som skyddar de övre stötdämparfästena. Första problemet; Man behöver en 8mm insexnyckel att hålla själva kolvstången med samtidigt som man använder en 19mm nyckel för att lossa muttern. Hade ingen 19mm (hylsnyckelsatsen gick ju inte att använda), så bara att köra bort till OK och handla. Väl tillbaka lossar man vänster fram, inga problem. Stärkt av hur enkelt det var gick man loss på den andra sidan..... satt liiiite värre. Rädd att förstöra något och avsaknad av lite muskler så tog det en stund innan man blivit tillräckligt arg för att få loss bulten. Med tanke på hur de bultarna i hjulhuset borde sitta i förhållande till dessa blev man lite skraj, men jag har en 1m-lång nyckel att lossa hjulbultar med, så det skulle nog gå bra. Hissar upp bilen på pallbock och lyckas utan större problem få bort bult ett. Den andra kommer man inte åt med denna skurvdragare, bärarmen och ABS-sensorn sitter i vägen och tanken på att ta den på andra sidan slår mig aldrig. Så fram med den lilla fasta nyckeln och så tar man i..... åt fel håll! Lyckas skruva åt bulten lite till innan man inser sitt misstag och när den skall bort drar man givetvis sönder allt, så då sitter man med en rund skalle (och ont i huvudet, en halv burk 5-56 i trångt utrymme är inte trevligt) och inser att man får försöka såga av den (efter att ha försökt med rörtång och polygrip, någon som tror att det funkade??). Så bara att cykla bort till OK igen och köpa 2 bågfilsblad att såga med. Och som alla andra normala människor sågar man ju bort mutter längs med bulten, så att halva går att ta bort, inte igenom och av. Men det var enda sättet att kunna såga så det var nog rätt ändå. Fick bort den och kunde lyfta ner hela fjäderbenet. Men då var klockan 22.30, så det blev sängen. Söndag 9.20 var man tillbaka i garaget, gick faktiskt väldigt ekelt och snabbt att få på fjädern på nya dämparen, samt tillbaka på bilen. Enda problemet var att linjera upp hålen, men med en hand på bromsskivan gick det att trycka ner bärarmen tillräckligt för att få in bultarna. Andra sidan började lika dant, livrädd att behöva såga igen så börjar man med den fasta nyckeln, och givetvis går första 20minuterna åt för att försöka dra åt bultarna igen, lyckades dock inte denna gången (måste lära mig vilket håll man skall skruva åt!), men när man insett vilket håll man skall skruva åt gick det bra att få bort benen. Så klockan 12 hade man lyckats sätta tillbaka första benet i bilen samt plockat bort nummer 2. Märkte skillnad på de nya och gamla redan nu, en hand på bromsskivan var inte tillräckligt för att trycka ner bärarmen när bultarna skulle i nere i hjulhuset, fick hänga mig med hela kroppsvikten på armen för att kunna trycka ner den. Upptäckte också att det skall sitta en krage över kolvstången som skydd, hade missat det första gången så bara att plocka ner första dämparen igen och sätta dit den (och när man fått dit den ser man att den är skadad så bara att beställa ny och göra om igen.) Hade heller inga bultar till bakdämparna så de får vänta tills nya kommer från Fiat. Allt klart runt 16-tiden så när första väl vara avklarad gick det mycket fortare.

                            Så första gången man letar efter gupp i vägen att köra över. Men bilen beter sig helt annorlunda, styr in mycket bättre (i den mån jag kan bedömma det), niger inte ner så hemskt, gungar inte när man stänger dörren och är väldigt trevlig att köra helt enkelt. Känns till och med annorlunda att sätta sig i bilen. Lustigt hur man vänjer sig vid beteenden som kommer smygande. Höger dämpare visste jag var helt slut, bara luft i den, men den vänstra var nog inte långt efter, bubblar i den när man drar kolven upp och ner. De bak borde vara slut de också. Klonkandet fram när man kör över gupp är borta, och det malande hemska ljudet vid fullt rattutslag som jag antog kunde vara från CV-knuten (om den nu heter det på svenska) har också försvunnit, men ett lager i topp-fästet hade kärvat helt och den andra var nog inte så frisk den heller så de kan tydligen låta riktigt illa de också. Hoppas nu att klonkadet bak beror på dämparna, och tendensen till att rumpan vill vara med och styra beror på att dämparna är slut, annars behövs nya bäramar bak. Och det har jag inte riktigt råd med.

                            Så bytte följande:
                            Bussing och lager i främre toppfästet (i princip hela toppfästet nytt, bara 2 gamla brickor kvar där)
                            Alla bultar och muttrar
                            Bilstein sprint dämpare
                            Jamex fjädrar

                            Skall nog leta 16” fälgar till våren tror jag :-D Känns riktigt skönt och tillfredsställande att ha gjort arbetet själv också.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #29
                              Bra jobbat Novisen. Det låter kul att meka bil. Själv har jag inget garage men hade jag haft det hade gjort mycket mer på min Cuppe.

                              När du var och körde på bana förut iår klockade du varvtiden?
                              Det är alltid roligt att se om ändringarna ger bättre varvtider.
                              Last edited by Freddan72; 15 December 2005, 12:05.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • #30
                                Nä, klockade inte den. Men med tanke på skicket på mina dämpare och hur mycket fastare bilen känns nu så måste det ju bara gå att köra bra mycket fortare runt banan (om man vågar vill säga). Känns som att åka på en planka nu, tidigare var det mer finnlandsfärja över bilen :-D Blev lite besviken på hur det gick med tanke på att alla sa att punton skall vara som Go-Cart och snabb runt banan, var inte det minsta så, men nu kan man förstå de där åsikterna och förhoppningsvis även snabbare trots en nybörjare bakom ratten.
                                Hoppas bara att det är dämparna bak som gör att bilen vill svänga med rumpan, svänger lite senare bak och vill gärna fortsätta en bit till när framänden skall rakt fram om man byter fil lite snabbt på motorvägen. Kan ju vara glapp i bärarmen bak också har jag hört, men känns mer som att det beror på gungningar (kränger lite).
                                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X