Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppfräschning PuntoGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by novisen
    Blev lite besviken på hur det gick med tanke på att alla sa att punton skall vara som Go-Cart och snabb runt banan, var inte det minsta så, men nu kan man förstå de där åsikterna och förhoppningsvis även snabbare trots en nybörjare bakom ratten.
    Dämparna har en stor del i chassits uppträdande. Hur hårda är Jamex fjädrarna jämfört med orginal? Hur mycket sänker de bilen?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #32
      Ingen aning hur hårde de är eller hur mycket de sänker. En 35-40mm tror jag, och de körde 6 varv istället för OE-fjädrarnas 4 varv om det säger dig något? Men kul att köra, hoppas att bultarna bak kommer imorgon bara, så kan jag byta dem i helgen :-D
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #33
        Riktigt trevligt att följa Punto-projektet. Känner igen mig en hel del i det du skriver, speciellt dämparbytet. Bytte själv dämpare och fjädrar på en Uno turbo för några år sedan. I och med att de bakre dämpare levererades senare, så hann jag köra några mil med fräscha fram och slitna bak. Uppträdandet på bilen var snarlik det du beskriver. Bakvagnen var aldrig riktigt med i matchen. Något som även bidrog till detta var att övre stötdämpartonet vänster bak hade släppt en aning till följd av rost...När väl tornet var uppsvetsat och nya dämpare på plats blev bilen helt fantastisk att köra. Från att ha velat sälja den, väghållning som en påse nötter, blev nu Unon en en riktig körmaskin. Stumt och klart distinktivt beteende. Till och med inbromsningarna blev roliga. Helt klart värt att byta dämpare och fjädrar på bilar som rullat några mil! Så kolla upp dämparna bak och speciellt de övre fästena. Allting skall vara tight så att dämparna jobbar med full kapacitet!

        Comment


        • #34
          Kul att höra att någon tycker det är skoj att läsa :-D Har just hämtat bultarna till bakdämparna, skall försöka få på dem i helgen.
          Har också en AFR-mätare liggandes på en hylla, men ingen hållare till den i bilen, så den får nog ligga där ett tag till. Mest för att kunna hålla någon liten koll på luft/bränsle-blandning när man får in trimchippet, även om den inte är så väldans bra att mäta på vanliga lambdan. Tänkte att det är väl bättre än inget i alla fall. Och skoj att få en mätare till som blinkar och har sig (en sak till att oroa sig för med andra ord ;- ) )
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #35
            Intressant bygge du håller på med

            Det är väl 131hk orginal i punto Gt om jag inte missminner mig? Vad brukar man kunna få upp dessa maskiner i ?, vad siktar du på?

            Mvh/Emil

            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

            Comment


            • #36
              Det låter bra novisen. Minns själv när jag bytte till FK (60/40 mm)grejer på GT:n och hur intressant det var att utföra själva arbetet och...vilken skillnad! Låg i rundeller som ett stryk järn. Om punton någonsin hade en svaghet så var det just inom väghållning. Snacka om att det var som bortblåst nu. Dock.. det är ju en framhjulsdriven turbo bil med ketchupeffekt och understyrningen kommer man inte helt och hållet ifrån.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #37
                emilio: Det har bara blivit så här, är egentligen inget medvetet bygge med någon speciell avsikt. Mest att dämparna var slut, så kunde lika gärna byta till bättre och hade fjädrarna hemma. Trimmet skall väl ge en 160hk tror jag (136 original), men skall erkänna att jag inte vet om jag kommer att stoppa in det. Får se. Målet är att få tillbaka de 136 i första hand ;-D Finns de som ligger runt 200hk med större turbo och frontmonterad IC, bränsleregulator m.m.

                Black_GT, måste erkänna att det är lite skoj att köra med gamla dämpare bak, första gången man utan problem för ut rumpan i kurvorna om man vill :-D Och är tacksam att det är en framhjulsdriven bil, gör inget om man trycker på lite för mycket då, till skillnad från bakhjulsdrivet. Men den åsikten kan nog ändras den också.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #38
                  Jaha, då är nästa paket förhoppningsvis på väg hem till mig, skall enl. uppgift ha skickats igår. Får se vad det innehåller och när man får tid att stoppa det i bilen, kommer nog att vänta ett tag med det tror jag. ;-)

                  Men sedan får det vara nog, har kostat mycket mer än tänkt. Hade man summerat allt i förväg hade det nog inte blivit något av...
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #39
                    Då var fjädrar och dämpare bak också bytta, himla trevligt! Bilen svarar faktiskt bättre när man svänger, även om det känns som om rumpan vill komma lite i efterhand när man svänger in, tror att styrlederna är lite slitna om detta nu kan påverka saker som instyrning, har nya liggandes men orkar inte byta dem, tror att verkstaden får göra det vid nästa service, behöver ju ändå göra en hjulinställning. Och nog var det enklare än fram, men 15minuter??!!!! Tog nog 7 timmar (riktigt glad att ingen verkstad betalar min lön, hade nog gått i konkurs rätt snabbt) mest pga att man försökte lossa bultarna med 25cm skaft, inga problem när man väl gick och hämtade den lite längre nyckeln med 40-50cm istället. Så återigen; Vilken skillnad att arbeta med riktiga verktyg!
                    Upptäckte dock att det glappade i länkarmarna när dämparen var bortmonterad (lät också som om något satt löst och rullade lite fram och tillbaka på passagerarsidan, trodde det var något löst i bagaget, men det var tomt?), antar att det kan ge viss svansighet i bilen, samt förklarar klonkandet.... Jaja, skall nog be verkstaden byta dem också om det inte kostar för mycket.

                    Förresten, är det någon som vet varför bilen låter som en rallybil? Ny växellåda på gång eller bara ny olja? Skall förmodligen byta koppling (taskigt urtrampningslager) och funderar på om man skall be dem renovera växellådan när den ändå är nere?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #40
                      Hur gick de med cach tanken? =)
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #41
                        Står på en hylla i garaget :-D Kommer nog inte i bilen förräns framemot mars någon gång som tidigast tror jag.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by novisen
                          Då var fjädrar och dämpare bak också bytta, himla trevligt! Bilen svarar faktiskt bättre när man svänger, även om det känns som om rumpan vill komma lite i efterhand när man svänger in, tror att styrlederna är lite slitna om detta nu kan påverka saker som instyrning, har nya liggandes men orkar inte byta dem, tror att verkstaden får göra det vid nästa service, behöver ju ändå göra en hjulinställning. Och nog var det enklare än fram, men 15minuter??!!!! Tog nog 7 timmar (riktigt glad att ingen verkstad betalar min lön, hade nog gått i konkurs rätt snabbt) mest pga att man försökte lossa bultarna med 25cm skaft, inga problem när man väl gick och hämtade den lite längre nyckeln med 40-50cm istället. Så återigen; Vilken skillnad att arbeta med riktiga verktyg!
                          Upptäckte dock att det glappade i länkarmarna när dämparen var bortmonterad (lät också som om något satt löst och rullade lite fram och tillbaka på passagerarsidan, trodde det var något löst i bagaget, men det var tomt?), antar att det kan ge viss svansighet i bilen, samt förklarar klonkandet.... Jaja, skall nog be verkstaden byta dem också om det inte kostar för mycket.

                          Förresten, är det någon som vet varför bilen låter som en rallybil? Ny växellåda på gång eller bara ny olja? Skall förmodligen byta koppling (taskigt urtrampningslager) och funderar på om man skall be dem renovera växellådan när den ändå är nere?
                          Jodå, 15min per sida med tryckluftsverktyg.
                          Fiat 500
                          Fordson Super Dexta -64
                          Kawasaki Z1A
                          Kawasak GPz1100A2
                          Suzuki Grand Vitara -11
                          Suzuki T500R

                          Comment


                          • #43
                            Kan tänka mig att det går snabbare med tryckluft ;-) Och om man vet vad och hur man skall göra, har varit lärorikt att byta själv (och ger en extra kick att veta att man själv bytt när man blir glad över hur bra bilen ligger på vägen)

                            Om någon skall ge sig på att byta så kan jag tipsa om följande:

                            Fram behövs 8mm insexnyckel att hålla kolvstången i dämparen med samt 19mm fast nyckel att lossa bulten med uppe i motorutrymmet, sitter en mutter runt kolvstången så det går inte med hylsor. Nya övre dämparfästen bör nog skaffas, båda mina var helt slut (sitter kullager där som kärvar).
                            Bak var det någon som sa lyft upp båda sidorna. Jag gjorde inte det, men jag tror faktiskt att man skall lyfta båda hjulen och lossa båda dämparna samtidigt för att få bort och dit fjädrarna lättast, annars måste man kämpa emot krängningshämmaren också när fjädern skall in och det är rätt jobbigt. Lossar man båda håller inte den andra sidan i. Och ta fram domkraften från bagaget, om den lyfter högt nog är den perfekt att hålla i bärarmen med när man lossar undre bulten från dämparen (behöver hålla upp den för att inte skada gängorna i bärarmen när bulten lossnar). Och när bulten skall i igen är den helt perfekt, dämparen och bärarmen behöver linjeras upp riktigt noga för att inte skada gängorna (förstörde en bult) och det är lite jobbigt att använda garagedomkraft, blev lite mycket fram och tillbaka innan man pumpat upp och släppt ner för att kunna sätta i bulten, med den som finns i bagaget så hade det varit enkelt att skurva eftersom man kan sitta under bilen och skruva samtidigt som man ser hålet.... kom på det efteråt :-)
                            Annars var det inte så svårt att byta egentligen, bara tidskrävande pga "fel" verktyg och att man fick cykla till OK och handla ett par gånger när man saknade något.


                            Nästa del: Montering av Catch-tank och AFR-mätare samt byte av vacuumslangar, insugsrör och tändkablar (hämtade igår, kändes som julafton igen). Dessutom lär det vara dags att byta chip då :-D Längtar till sommaren, gud vad skoj det skall bli. Funderar riktigt allvarligt på att leta upp två par 16"are till sommaren också.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #44
                              Så länge kunde man hålla sig ja...
                              Tändkablar utbytta till Magnecor 8.5mm superduper-bästa highaste performance. Kanske inte skall säga så mycket än, men det verkar som om bilen går lite jämnare. Hade lite ojämn tomgång som om bilen missade lite ibland, och att krypköra på 2-3ans växel runt 1000-1500 varv var lite jobbigt tidigare för bilen ville hoppa fram. Kändes som om den nu går nästan helt jämnt på tomgång och att köra i 50 på 5:an var inga problem. Så får väl se hur det går nästa vecka när alla är tillbaka efter julledigheten, lär bli lite krypkörning då.
                              Tänkte att jag skulle göra om komp-testet också, fick upp 1:a cylindern till ca 125psi (skall väl vara 140-150 tror jag) när jag kom på att om nu en cylinder inte visar ett bra värde så vet jag ändå inte om det fel på cylindern eller jag som inte fått dit mätaren ordentligt, så jag la ner det. Dumt att skruva på stiften i onödan.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #45
                                Tja, efter mitt utomordentliga komp-prov som visade 13bar på alla fyra cylindrarna gav jag upp tanken på att riva motorn, verkar ju vara i bättre skick än man trott... bortsett från -0.67bar vid motorbroms runt 4500varv och allmänt knack/skrammel från ventiler och en anings disel-varning speciellt när motorn är kall. Men inget fel på cylindrar eller ventiler, tätt håller de i alla fall.
                                Så.... börjar bli lite missnöjd på att bilen känns svampig igen, och mitt minne av hur mina OE-fälgar betedde sig senast så började jag fundera på större fälgar (äh, har inget att göra med 2 cykelpumpar som stötdämpare). 16" skulle ge samma gummihöjd som på min gamla coupe, stötigt och lite jobbigt, så letade lite efter 15" istället. Motsvarar väl 17" på coupen. Nu behövde man ju inte spara pengar till en motorrenovering i alla fall!
                                Någon som känner igen de här? Ser bättre ut än mina OE-fälgar får jag nog säga:
                                Attached Files
                                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X