Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppfräschning PuntoGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Klockrent skick om du frågar mig, kul! Nu ser den som ny ut!
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #77
      Jo, synd bara att man aldrig får rätt nyans på ny lack. De har dock inte lagt på pigment på hela bakskärmen, utan bara en liten del. Går helt enkelt inte att se var de lagt på, däremot ser man skillnad på dörr och skärm men det skall tydligen vara klarlacken som bryter färgen lite olika enl. lackerarna.

      Har nya lycktor bak också, skall bytas när jag orkar. De gamla har släppt lite toningsplast på. Förbaskade högtryckstvätt
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #78
        Originally posted by novisen
        Originaldel på GT2orna, rätt säker på det faktiskt.
        Hmm.. Detta måste vara en likadan va? http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8847
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #79
          Jo, borde väl vara det..... fast en -98 är väl en GT3, inte helt säker på vad som skilljer interiör, mest tyget på stolarna tror jag och lägre effekt i motorn pga högre komp. Där ser man. Till och med när man ägt bilen i 8 år får man reda på att man köpt saker man inte visste var original

          edit: Tycker att spoilern där bak gör sig väldigt bra faktiskt, blir lite tomt utan men det är kanske bara för att jag är van.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #80
            Den är helt rätt, svår att hitta till hyggligt pris bara..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #81
              Tja, vet inte om man skall lyfta den här tråden, men får väl ge lite uppdatering på vad som hänt senaste tiden även om man nu insett sina egna brister vad gäller skruva och därmed är tvungen att lämna bort jobbet. En sak man lär sig med mer erfarenhet är vad man inte skall jobba med, och ekonomi är helt klart inte något jag skall inrikta mig mot med tanke på uppskattning på kostnader
              Har insett att punton inte kommer att säljas på ett bra tag, blir för dyrt.... I slutet av förra året byttes kylare, hjullager fram, alla drivknutar (jaja, 3 av dem. Den fjärde hade jag bytt själv i början av året), länkarmar fram, remmar och lager till dessa samt styrservopump. Dessutom var höger länkarm bak slut igen, så det blev ny där också men vänligt nog på garanti. Det kändes som om man körde med 0.5bar tryck i bakdäcken, men trots det kunde man inte höra eller känna att det glappade i armarna, ruskigt kusligt att köra, och med lite slitna sommardäck var det inget konstigt alls, bara med nya friktionsdäck. Kort och gott kan man väl säga att det här nästan dubblade värdet på bilen, så det var ju bara att fortsätta med motorn.....
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #82
                Topplockspackningen har gått på bilen mellan cylinder 2 och 3, en för mig lite konstig plats att ge upp på, men jag antar att det beror på att motorn kokat snarare än för högt laddtryck, tycker den borde gett sig mellan 1 och 2 eller 3 och 4 i så fall. Tyckte inte att den drog vätska eller så, bara en jamande katt när man slog av motorn, droppade lite vatten i vänstra framkant på blocket. Har nu lärt mig att det var (som per sa) vattentrycket som åkte ut när man slog av motorn och mycket riktigt hade jag aldrig något tryck i kylarkärlet när man öppnade där. Det skall med andra ord pysa där när man öppnar på locket. Inga bubblor eller så har heller synts till.
                Attached Files
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #83
                  När man nu ändå har isär saker kan man ju inte låta bli att överdriva..... så det revs bort lite vevlager också. Vet inte om de skall se ut såhär men det enda lite konstiga var väl en liten skada på det ena, antar att det måste varit efter att de kommit ut, annars borde det varit ordentliga repor?
                  Attached Files
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #84
                    Fick fler sådana metallbitar som såg lite konstiga ut.....
                    Attached Files
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #85
                      Och kolvringarna fick också pensioneras. Dags för nya fina så man slipper tappa ner onödigt mycket komp ner i sumpen, för det rykte en del ur oljestickshålet, faktiskt.
                      Attached Files
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #86
                        Toppen skickades på provtryck och nya avgasstyrningar monterades samt ventilsäten frästes upp och fixades till. Sitter dessa fast i motorn och så åker ventilen upp och ner i dem, eller far hela hylsan upp och ner? Gissar att det är ventilen som löper i hylsan.
                        Attached Files
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #87
                          Och vattenpumpen hade börjat protestera en aning om man provoserade den med kall motor.... vilken klump det är!
                          Attached Files
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #88
                            Utöver detta så blev det ny koppling också, när man nu ändå plockade ur motorn. Urtrampningslagret var inte som det skulle riktigt. Fast kopplingen behöll verkstaden så har inga bilder, tydligen stomavgift på den som med bromsoken. Kanske var det visst får man tillägga, så jag antar att vissa företag börjat med det? Inte för att jag vet hur mycket man kan återanvända av en gammal koppling, med tryckplatta och så, men men.... Kan ju säga att den var brun, slät och mycket lamell kvar. Får väl erkänna att man inte är någon 401m-ligist eller banräv. Men det visste vi väl redan
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #89
                              Nytt komptest och mätning av avgasvärden som referens:
                              Cylinder 1: 9.5bar
                              Cylinder 2: 9.5bar
                              Cylinder 3: 10.0bar
                              Cylinder 4: 9.5bar
                              Vet inte om detta gjordes med varm eller kall motor.

                              Värden på tomgång:
                              CO=0
                              CO COR=0
                              HC=15ppm
                              CO2=13.8%
                              O2=2.2%
                              Lambda=1.111

                              Värden på 2500varv:
                              CO=0
                              CO COR=0
                              HC=8ppm
                              CO2=14.9%
                              O2=0.42%
                              Lambda=1.019
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #90
                                Ventilstyrningen (hylsan) sitter fast i cylinderhuvudet. Den har som uppgift att styra ventilen. Hur såg cylinderhuvudet ut i övrigt? Blir det värre turbo nu när du renoverat motorn?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X