Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe-projekt batteriflytt..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag har bara 45Ah nu, men det funkar utmärkt. Jag står ändå aldrig på parkeringen och dunkar med stereon..

    (jens har MC-batteri i sin Uno T!)
    Last edited by per; 11 January 2006, 13:21.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Originally posted by Micke C
      Per,
      Jag tror inte att säkra av batteriet kommer att göra någon nytta. Säkringen du måste sätta för att klara startströmmen i alla lägen kommer att bli så stor att den knappast kommer att lösa ens vid en stum kortslutning nära batteripolerna.
      Viktigt att tänka på är dock att skydda polerna ordentligt. En slang/VP-rör över pluskabeln är också bra ur säkerhetssynpunkt (dubbelisolering)
      Stämmer nog. Det var mer en teori ska jag erkänna!
      Om man drar ledningen under stolarna (mest logiskt) är det, som jag skrev, väldigt viktigt med en PVC-slang el.dyl. runt kabeln där pga. plåtbalkens kanter.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72
        Vad säger SBP om detta?
        Ingenting hittills!
        Har kört så här i 10år (gjorde samma grej på Argentan).
        Så länge allt sitter fast är det ok.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Per

          Går de inte att dra kabeln från motorrummet in i hålet som är vid framskärmen, om man lossar framskärmen så finns det ett hål med en gummipropp i som går in i coupen och kommer ner vid vänstersidan av pedalerna! Går de inte dra där ifrån istället för att borra ett hål till i karossen? o sen bara fortsätta leda bakåt till bagaget?

          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

          Comment


          • #20
            Absolut, finns det ett sånt hål är det ju ännu bättre. Har inte plockat av skärmen.. Hur stort är gummit?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Ok vad bra. de e skitbra! hmm det är säkert 4-6cm i diameter så de går ner ganska mycket kablar så de skulle ju vara skitsmidigt! Sedan drog du kabeln under golvet då, alltså lossa på mattan o la under?

              Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

              Comment


              • #22
                Precis, det blir liksom ett litet passande dike mellan plåtgolvet och ljudisoleringen, du kommer att se!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  BRA!

                  Låter skit bra! ska jag nog ta mig itu nu någon dag framöver smart idé Per annars, fått idén från Audi eller ;P?

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #24
                    Jodå, Audi, BMW, Volvo m.fl. har denna konstruktion, kanske för att de har mer pengar än Fiat..?
                    Annars har jag haft batteriet bak i Argentan i 11 år, så jag visste att det kan funka bra.

                    Lycka till!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Per

                      Vilken Diameter använde du på din pluskabel? 50kvadrat är de tjockaste man oftast kan köpa, men kan ju köpa 70 också, men den är nog " RIKTIGT " tjock

                      så använder du tunnare än 50 ?

                      Mvh/Emil

                      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                      Comment


                      • #26
                        Ingen aning faktiskt, den är ca 13mm i diameter som du ser på bilderna.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Ok! men det fungerar annars bra, inga besvär?`

                          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                          Comment


                          • #28
                            Som jag skriver i guiden är det nog på gränsen till för tunn kabel, har haft överladdande generator ett par gånger. Om det beror på att generatorns regulator är slut eller överbelastad vet jag ej. Den var även sprucken sedan innan.
                            Har iaf extra jordning på min nya generator nu, får se om det hjälper.
                            Men det märks att startmotorn går lite lite långsammare med batteriet bak = högre motstånd i pluskabeln.
                            Så därför skrev jag som jag skrev; gärna lite grov kabel.

                            EDIT: Min överladdande generator berodde på kass generator, inget annat. Med ny generator (+ extra jordkabel) funkar allt fint! :-)
                            Last edited by per; 31 May 2006, 09:44.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Några reflektioner.

                              50 kvadrat bör man nog ha om batteriet ska vara bak.
                              Enklaste sättet att få tag på så grov kabel är i båtbutiker typ Watski, Gerdmans, Erlandsson brygga e.t.c..

                              Med 17 milliohm per kvadratmillimeter och meter, ger 4 meter kabel 1.36 milliohm vilket ger ett spänningsfall på drygt 0.5 volt vid 400 ampere startström. Det är 200 watt effekt som brinner upp i kabeln ! Detta bara som en liten påminnelse om vad det handlar om. Den som kablat igång en bil med riktigt trött batteri vet att både kabeln och klämmorna kan bli grisvarma. Jag har sett startkablar brinna när motorn inte går runt. Extra isolering mot chassit kan vara värt att tänka på.

                              Den grova kabeln går till startmotorn och det är den som drar all ström, i princip korsluter batteriet vid aktivering. Kan alltså vara en idé att dra kabeln direkt till startmotorn och därifrån plinta upp övriga plusanslutningar eller avleda på vägen. Varje metallövergång ger också en tröskel- eller övergångsresistans på mellan 1-4 millliohm vilket ger spänningsfall till startmotorn. Så få metallövergångar som möjligt till stora strömförbrukare alltså. Den föreslagna extra jordkabeln är inte heller en dum idé eftersom det är en sluten strömkrets.

                              //TurboB
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by TurboB
                                Det är 200 watt effekt som brinner upp i kabeln !
                                Du menar just när startmotorn går?
                                Tack för synpunkterna annars.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X