Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe-projekt batteriflytt..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Som Magnus skriver längre upp i tråden är det när startmotorn går som det behövs area, annars är det lugnt.. Så funkar det med starten är det tillräckligt.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #77
      Originally posted by Torsten 20vt
      Haha påtal om era tjocka kablar, jag ska nog ta en riktigt fet strömkabel på jobbet, 2-8 cm tjocka!
      Lär räcka till bilen
      2 lär räcka. Spara en bit åt mig också

      Comment


      • #78
        Originally posted by Ankan
        2 lär räcka. Spara en bit åt mig också
        Haha ska bli isåfall!
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • #79
          Originally posted by per
          Som Magnus skriver längre upp i tråden är det när startmotorn går som det behövs area, annars är det lugnt.. Så funkar det med starten är det tillräckligt.
          Ja kombinationen hög strömstyrka/ låg spänning kräver ju tyvärr en grov kabel.

          Comment


          • #80
            Den som både jag o Magnus använt här räcker hursomhelst. Blir inte alltför mkt extra vikt heller.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #81
              Extra jordfläta mellan motor och chassi gav lite mer snurr åt startmotorn.
              Attached Files
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #82
                Per, kan du lägga upp en bild på dina parallellkopplade batterier med? För att ha som referens.

                Tack
                Goran
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • #83
                  Ok de sitter fast men inte så snyggt..
                  Veckade plastskivan sitter där för att hålla upp golvet plant, funkar fint.

                  Från vänster
                  Attached Files
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #84
                    Stålbandet i botten är fäst med 2 självborrande skruvar.

                    Från höger

                    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	86.0 KB
ID:	248156
                    Last edited by per; 6 June 2013, 23:17.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #85
                      Tack för bilden.
                      Du säger att konstruktionen går genom SBP.
                      Har du blivit godkänd på en banträff eller SBF evenemang?

                      mvh
                      Goran
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Goc924
                        Tack för bilden.
                        Du säger att konstruktionen går genom SBP.
                        Har du blivit godkänd på en banträff eller SBF evenemang?

                        mvh
                        Goran
                        Japp varje gång.
                        Men det är lätt gjort att fixa bättre fästen såklart. Enda jobbiga är väl att tanken sitter direkt under plåten.
                        Last edited by per; 2 January 2013, 23:05.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #87
                          Hej Per

                          Ska ge mig på detta själv nu med en inköpt kabel från en Alfa GTV med 10mm diameter, så dimensionen borde vara rätt, arean drygt 75mm2 (5x5x3,14=78.54mm2) och avsäkrad.
                          Kommer köra på TurboB's dragning.
                          Jag får det till tre jordkablar, en där bak som förbinder batteriet till chassit, en jordkabel vid generatorn som förbinder generatorchassit till bilens chassi(denna syns inte så bra på din bild, men ska nog reda ut det ändå) och en jordfläta(ca 16mm2) undertill som ligger mellan motor och chassi. Stämmer det?
                          Hur tänker ni på dimensineringen av jordkablarna?

                          Med vänlig hälsning
                          Goran
                          Last edited by Goc924; 10 January 2015, 15:11.
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • #88
                            Jordkabeln vid batteriet tycker jag funkar med standard jordkabel från varsomhelst, bara tjockleken är ungefär samma.
                            Extra jordkabeln mellan generator och chassi tror jag är överflödig med extra jordflätan mellan motorn och chassi.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #89
                              Generatorn är skruvad i motorblocket och därmed automatiskt jordad.
                              Utan jordflätan mellan motor/växellåda och chassi skulle du inte ha någon tändgnista.

                              Det enda du behöver göra är att ansluta batteriminus till jordskruven i chassit nedanför vänster bakljus.

                              Du kan inte säkra av batteriet. Startmotorn kortsluter i praktiken batteriet vid tillslag.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • #90
                                Men det blev som sagt lite bättre snurr på startmotorn med extra jordfläta. Kanske lite tunn originaljord för att klara spänningsfallet med batteriet bak. Ibland fick jag helt enkelt inte igång bilen.

                                Varför jag ursprungligen jordade generatorn extra var ett tillfälligt försök att få bukt med laddproblem (uppåt 18v) jag hade med gammal generator. Insåg senare att det nog berodde på laddregulator förstörd av värme från turbon, vilket jag verkade avhjälpa med kylslang till nya generatorn. Den höll iaf..
                                Last edited by per; 13 January 2015, 18:56.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X