Som Magnus skriver längre upp i tråden är det när startmotorn går som det behövs area, annars är det lugnt.. Så funkar det med starten är det tillräckligt.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Coupe-projekt batteriflytt..
Collapse
X
-
-
Originally posted by per
Som Magnus skriver längre upp i tråden är det när startmotorn går som det behövs area, annars är det lugnt.. Så funkar det med starten är det tillräckligt.
Comment
-
Den som både jag o Magnus använt här räcker hursomhelst. Blir inte alltför mkt extra vikt heller.
Comment
-
Comment
-
Per, kan du lägga upp en bild på dina parallellkopplade batterier med? För att ha som referens.
Tack
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Comment
-
-
Tack för bilden.
Du säger att konstruktionen går genom SBP.
Har du blivit godkänd på en banträff eller SBF evenemang?
mvh
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Originally posted by Goc924
Tack för bilden.
Du säger att konstruktionen går genom SBP.
Har du blivit godkänd på en banträff eller SBF evenemang?
mvh
Goran
Men det är lätt gjort att fixa bättre fästen såklart. Enda jobbiga är väl att tanken sitter direkt under plåten.Last edited by per; 2 January 2013, 23:05.
Comment
-
Hej Per
Ska ge mig på detta själv nu med en inköpt kabel från en Alfa GTV med 10mm diameter, så dimensionen borde vara rätt, arean drygt 75mm2 (5x5x3,14=78.54mm2) och avsäkrad.
Kommer köra på TurboB's dragning.
Jag får det till tre jordkablar, en där bak som förbinder batteriet till chassit, en jordkabel vid generatorn som förbinder generatorchassit till bilens chassi(denna syns inte så bra på din bild, men ska nog reda ut det ändå) och en jordfläta(ca 16mm2) undertill som ligger mellan motor och chassi. Stämmer det?
Hur tänker ni på dimensineringen av jordkablarna?
Med vänlig hälsning
GoranLast edited by Goc924; 10 January 2015, 15:11.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Jordkabeln vid batteriet tycker jag funkar med standard jordkabel från varsomhelst, bara tjockleken är ungefär samma.
Extra jordkabeln mellan generator och chassi tror jag är överflödig med extra jordflätan mellan motorn och chassi.
Comment
-
Generatorn är skruvad i motorblocket och därmed automatiskt jordad.
Utan jordflätan mellan motor/växellåda och chassi skulle du inte ha någon tändgnista.
Det enda du behöver göra är att ansluta batteriminus till jordskruven i chassit nedanför vänster bakljus.
Du kan inte säkra av batteriet. Startmotorn kortsluter i praktiken batteriet vid tillslag.Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment
-
Men det blev som sagt lite bättre snurr på startmotorn med extra jordfläta. Kanske lite tunn originaljord för att klara spänningsfallet med batteriet bak. Ibland fick jag helt enkelt inte igång bilen.
Varför jag ursprungligen jordade generatorn extra var ett tillfälligt försök att få bukt med laddproblem (uppåt 18v) jag hade med gammal generator. Insåg senare att det nog berodde på laddregulator förstörd av värme från turbon, vilket jag verkade avhjälpa med kylslang till nya generatorn. Den höll iaf..Last edited by per; 13 January 2015, 18:56.
Comment
Comment