Announcement

Collapse
No announcement yet.

84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by viksson
    Bra jobbar Almir!
    Jag känner igen horan, henne har jag legat med bara så du vet.

    Denna hora brukar hänga på Biltema många har legat med den men just min har du klart legat med därför är den sönder nu!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Grymt jobbat!

      Har du inte råd med en Alfa 156GTA koppling då? Kan inte vara mkt dyrare än Fiatens?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Re: Grymt jobbat!

        Originally posted by per
        Har du inte råd med en Alfa 156GTA koppling då? Kan inte vara mkt dyrare än Fiatens?
        Fick med hela kopplingssatsen, dvs. tryckplatta, lamell och urtrampningslager så att kosta på en ny tryckplatta då ligger jag i samma prisklass som valeo sport koppling. Nu innan semestern har jag inte ens råd med Valeo sport och måste ha med mig bilen på semestern.

        Tror inte att GTA tryckplattan säljs separat eller? Var det inte den som måste moddas lite för att passa eller passar den rakt på?


        Vem vet jag kanske river igen i vinter?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Vet inte, trodde den passade rakt på? Sök på FCCUK forumet, har läst det där. Den ska vara strået vassare tydligen..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Naaajs! Behövde du lossa något mer för att få ner lådan?
            Synd att jag inte kunde stanna längre, men det känns ändå som att jag har fått en god överblick över tillvägagångssättet idag.

            Jag instämmer med Almir, tror nog att de flesta som har meckat lite klarar av att byta kopplingen. Det är inte särskillt svårt utan det jobbiga är att det tar tid. Nu har vi ju inte satt ihop allt igen än, så min uppfattning kan hinna ändras. Sen underlättar det mycket om man är minst 2 vid vissa moment.

            Du får höra av dig när du ska fortsätta Almir. Jag kommer på en gång.
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

            Comment


            • Originally posted by Aloha
              Naaajs! Behövde du lossa något mer för att få ner lådan?
              Synd att jag inte kunde stanna längre, men det känns ändå som att jag har fått en god överblick över tillvägagångssättet idag.

              Jag instämmer med Almir, tror nog att de flesta som har meckat lite klarar av att byta kopplingen. Det är inte särskillt svårt utan det jobbiga är att det tar tid. Nu har vi ju inte satt ihop allt igen än, så min uppfattning kan hinna ändras. Sen underlättar det mycket om man är minst 2 vid vissa moment.

              Du får höra av dig när du ska fortsätta Almir. Jag kommer på en gång.
              Vi glömde lossa 2 bultar på vardera sida till framvagnen, de satt nära fjäderbenet. Sen sjönk framvagnen en bit. Du får komma när allt ska ihop igen, tror att det blir på söndag
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • Woah, imponerande Almir! Du verkar vass på det där med att mecka!
                Hoppas det flyter på fint när imonteringen sker.

                Var försiktig när du sätter tebaks o-ringen runt drivaxeln. Har själv råkat ut för växellådeoljeläckage där alldeles i början av mitt Coupé-ägande.
                Auto alfa hjälpte mig fixa det. Fick själv se o-ringen. Den var lite skadad/vriden och det läckte igenom olja där. Upptäckte det när det luktade konstigt av att olja droppade på downpipen.
                Last edited by alx; 7 June 2007, 20:34.
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • Originally posted by 84jr0
                  Vi glömde lossa 2 bultar på vardera sida till framvagnen, de satt nära fjäderbenet. Sen sjönk framvagnen en bit. Du får komma när allt ska ihop igen, tror att det blir på söndag
                  Söndag blir perfekt, är helt ledig den dagen (som det ser ut nu iaf) så då borde vi hinna få ihop bilen.
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • Alex tackar för tipset

                    Idag fick jag en pinne svarvad för centrering av lamellen men då upptäckte polaren till mig annat problem! Nya urtrampningslagret och tryckplattan stämmer inte Nu blandar jag ihop allt med tryckande och dragande men jag har fått fel.

                    På den gamla tryckplattan sitter urtrampningslagret fast fast på den nya är den lös och ser annorlunda ut också. Sen ser utformningen annorlunda på gamla och nya tryckplattan där dessa metall "armar" sticker ut mot mitten vad de nu heter.

                    Ska åka till Autoexperten imorgon och se om de har en annan till coupen för den jag har verkar inte stämma
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Det ska inte vara lätt... säljarna brukar vara snabba när man säger att man vill ha koppling till 20v TURBO uppfattar de bara 20v och missar turbo.

                      Jag sitter med en koppling till 20v med art nr x789001 och jag behöver en som heter x727001.

                      Blir tokig om jag inte får en koppling till helgen
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Går inge bra för mig... hade tok för mycket att göra idag så jag hann inte åka och plocka upp rätt koppling idag. De har stängt helger

                        Blir utan bil ett tag till nu
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Här kommer en bild och lite spec för er som ska köpa ny koppling, kan vara bra att känna till!

                          20v verkar ha en dragande koppling och 20vt har en tryckande det är värt att veta.

                          Skillnaden kan man på lådan när man frikopplar, på en tryckande koppling åker en kolv ut när man frikopplar och på en dragande sitter det en vajer. Det är därmed olika urtrampningslager och tryckplattor.

                          Jag hoppas nu att jag inte blandat ihop tryckande och dragande koppling i så fall rätta mig fort

                          20v har en diameter på lamellen på 230 mm och 20 kuggar.
                          20vt har en diameter på 235 mm och 20 kuggar.
                          Attached Files
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Var inne på Fiat beställde en "shield" som det heter på fiat språket... den sitter alltså på högra drivaxeln där den delas. Kan ta lång tid att få hem den från Italien så frågan är om man vågar köra bilen utan den ett tag? Vad har den för funktion?

                            Artnr: 7548096

                            NR 6 på bilden.
                            Attached Files
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • Då var lådan upphängd i motorn igen! Stort tack till min polare Adde och Aloha som kom med momentnyckeln och hjälpte till att lyfta. Vem behöver lift när man är 3 starka killar?

                              Aloha du får gärna slänga upp bilderna du tog.

                              Bilen är dock inte klar än men man kan frikoppla nu

                              Det som är kvar är:

                              * Växellådsfästen
                              * Dra åt framvagnen
                              * Startmotorn
                              * Drivaxlarna
                              * Påfyllning av växellådsolja
                              * Vajrar till växelspaken
                              * Samt lite småskruva som batteri fäste och IC-slangar.

                              Synd att jag inte har tid denna vecka så hon blir stående en stund till.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Växellådsolja

                                Snackade med AutoAlfa idag och Castrol har tydligen ändrat i sina listor så att de listar korrekt olja till Coupen, helsyntet och GL5 klassad.
                                Dessutom är det en sprillans ny olja, SAF-X ska den heta (gamla hette TAF-X).
                                Åker o köper ett par liter imorrn o kollar..
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X