Announcement

Collapse
No announcement yet.

84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drar bilen nå olja? Fräscht luftfilter? Byt stift också!
    En början iaf!


    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • hög oljeförbrukning?
      Tänkte på ventiltätningar alt. kolvring som kan vara skadad.
      För all del så kan ju turbonspackning vara dålig och oljan hittar sin väg ut?

      Comment


      • Den drar inte mer olja än vad som står i manualen.

        Går år ca halv liter på 2 tank soppa.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Varför byter du oljan? Tankar du i 0.5-liter på 100mil ungefär så har du ju ändå bytt den efter 800mil cirkus, räcker ju med att bara byta oljefilter runt 1000mil i så fall.

          Med risk för att få skit och veta bättre än Fiat, men om bilen drar olja enl. manualen så skiter jag i vad den säger, det är något fel om bilen dricker 1liter på 100mil eller vad det nu är som står där. Det KAN inte vara normalt om man nu inte ligger på bana med fullt laddtryck konstant, och även då borde det vara lite hög förbrukning väl? Fast det är min personliga uppfattning och den brukar ju jag få vara rätt ensam om här på forumet

          Du kan ju alltid lyfta oljestickan och varva motorn lite (varm) och se så det inte ryker (för mycket) för att utesluta att du trycksätter oljesumpen (kolvringar). Inget tryck i kylarbehållaren när du stängt av motorn (topplockspackning)? Fast det där har du väl redan koll på antar jag. Hoppas det inte är något allvarligt med bilen.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • Så mycket olja drar den vid blandad körning inkl bankörning.

            Att börja misstänka topplockspackning och dåliga kolvringar eller otäta ventiler är lite att ta i innan man felsökt på annat som kanske är mer troligt. Men risken finns helt klart.

            Återkommer när jag kollat mer på den.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Har du testat med lite E85 i tanken?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Originally posted by 84jr0
                Så mycket olja drar den vid blandad körning inkl bankörning.

                Att börja misstänka topplockspackning och dåliga kolvringar eller otäta ventiler är lite att ta i innan man felsökt på annat som kanske är mer troligt. Men risken finns helt klart.

                Återkommer när jag kollat mer på den.
                Förvänta dig det värsta så blir du desto gladare när det visar sig att det bara är en sprucken vaccumslang
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • Stift?

                  Jag röstar på stiften! Har du kollat dom? Även om dom är bytt så kan förbränningen vara nedsatt på något.
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • Felsökte idag med hjälp av Jonas. Efter att ha kollat allt står jag på ruta ett.

                    * Kollat felkoder - Inga felkoder
                    * Nollställde ECU-n direkt efter felkodsavläsning, därefter inga felkoder.
                    * Kollade stiften, såg bra ut. Hade dock inga nya att byta till.
                    * Rengjorde tomgångsventilen
                    * Rengjorde LMM
                    * Rengjorde vevhusventilationen
                    * Gjorde komptest, fick 10 bar på alla cylindrar förutom cylinder 4 där det blev 9.5 bar. Fick höra att det inte ska spela så stor roll med så lite skillnad. Vad tror ni?

                    Körde bilen till mätning, fick bra värden, HC 50. Perfekt tänkte jag, backade på annan mätstation fick HC 110.

                    Gasade lite och lät motorn gå på tomgång så sjunker HC under 100.

                    Blir inte klok på det... stift skall bytas snarast så testar jag igen. Undrar bara om kompressionen är något att vara orolig över?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Oro?

                      Oroa dig inte för'n du bytt stift. Se till att ha bilen varm bara när du besiktar. Jag vet inte om bränslematningen kan ställa till det? Om pumpen skapar ett övertryck kanske?
                      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                      Folka Vento VR6 -93 såld!
                      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                      Comment


                      • Varierade värdet över tiden du då mätte emissionerna? Blir det skillnad om du slår av/på AC'n? Ibland kan det blir lite lägre HC med ökad last, dvs slå på allt som drar effekt AC, elbakruta, stolsvärme osv. Kan var värt ett försök. Har du provat att varmköra bilen "på riktigt", typ 3 varv runt stationen med fullgas och reglera hastigheten med bromsen? Vet inte hur effektiv en racekat är men en vanlig kat ger nära 0 ppm HC med SBP's utrustnin g när den är varm.
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • Har bokat in tid för påfyllning av AC-n så just nu har jag den avstängd.

                          Japp värdet varierade, första mätningen var bra. Backade bara till nästa mätstation och de var fel. Varvade upp motorn till 2500rpm och släppte på gasen lät den stå på tomgång med mätinstrumenet i slutröret så gick värden till normalt.

                          Bilen var varm körde ca 6 mil till besiktningsstationen.

                          Förra året gick den igenom besiktningen med racekat med HC 21.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Så får min coupe agera rullande reklam stolpe för www.RaceItaly.se - ända rätta butiken för våra coupéer!
                            Attached Files
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • Så blev det lite felsökning idag och jag tror att jag har hittat felet på den. Det är nog inte tändstiften som är problemet utan mer THROTTLE VALVE POSITION SENSOR. Den inringade på bilden nedan.

                              Upptäckte senaste tiden att tomgången blev orolig ibland, gasar jag lite så normaliserar den sig. Samma sak vid mätstationen senast, bra värden - backar till nästa mätstation gav dåliga värden.

                              Idag startar jag bilen och varvräknaren springer och ställer sig på 2000rpm. Gasar lite lätt och den normaliserar sig. Skumt tänkte jag. Åker vidare och vid första rödljus så börjar tomgången hoppa upp och ner, gasar lite lätt och den normaliserar sig. Höll på så där vart annat stopp. Skumt har rengjort tomgångsventilen tänker jag.

                              Ställer mig vid garaget ska köra in och den börjar hålla på igen. Lyfter huven kopplar loss tomgångsventilen och sätter in den igen och det blir samma sak. Tar sen tag i sladden till Throttle valve position sensor och så hör jag ett klick och bilen går bra igen.


                              Rotade i manualen så står det följande:

                              In case of a sensor fault, the control unit establishes the following parameters:

                              Throttle aperture angle = 10 grader
                              idling state: air flow < 12.8 kubikmeter/h
                              exit from idling state: air flow > 8 kubikmeter/h
                              full load state: engine load > 6.5ms and at the same time rpm > 2000 RPM
                              exit from full load state: engine load < 6.5 ms or rpm < 2000rpm.

                              Den ändrar rätt mycket parametrar och där har vi nog boven i dramat.

                              Källa: http://www.polak.ch/coupemanual/Engi...lv%20turbo.htm --> Sida 30.

                              Fick ingen felkod på widgeten men nu ska jag koppla in den och köra runt får vi se om felkoden dyker upp. Ska kolla sladden också att den är hel.

                              Sen undrar jag om någon har en sådan sensor över som kan låna ut den för testsyften. Tänker mest på Aloha och Jonas.... vore guld! Snart får jag nog bilen genom besiktningen
                              Attached Files
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Går det inte att se spjälläget med widgeten? Det vore ju det allra enklaste, då kan du titta "online" hur signalen beter sig. Tydligen så skall lägesgivaren var adaptiv på något sätt, så den behöver inte justeras in noga som det behövs på vissa andra styrsystem. Alltså det fnns inget givet börvärde (spänning) vid tex stängt spjäll.
                                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                                Comment

                                Working...
                                X