Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Revive Of Fiffi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by EmiliO
    jag har funderat lite på detta om ebv:n, jag har nu en turbosmart pysventil, men har ändå kopplat in kablarna till orginal elektronsika pysventilen,

    har ni inkopplat den eller har ni utan? för kopplar man ur dom så lyser motorskyddsampan.

    Mvh/Emil
    Jag använder EBV:n !
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #92
      Jag kör oxå med EBV:n, å andra sidan har jag fortfarande originalturbon.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #93
        Hur har det gått med ditt laddtryck egentligen? Fortfarande problem?
        Är ju på gång att köpa en 28R. Var köpte du din snygga downpipe? Hembygge? Tänkte försöka fixa en 3" jag med, skulle ju passa bra med resten.
        Vet inte vad Ni andra tror, men jag tänkte börja med original laddstyrning med EBV:n.. Eftersom mitt enda problem tidigare varit en boostpeak på höga växlar pga för snabbt stigande laddtryck, borde detta problem bli mindre med en GT28R.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #94
          Ja vad ska man säga! Downpipen gjorde en grym skillnad i flöde! laddtrycket höjdes med 0.3 bar utan att jag hade gjort något, så fick nästan dra pyskranen i bott nu för att få lagom laddtryck

          Så nu jag har fullt laddtryck innan 3000varv så detta gav över 500varv i spoolup tid och de gjorde mycket!

          Problemet är inte löst än, håller fortfarande på och felsöker vad det kan vara!

          Den är byggd hos en firma i uddevalla som heter Stjernqvistracing! riktigt bra firma och den blev kanon!

          Bästa är väl egentligen isåfall en pysventil så får du ju inga laddtryckspeaker, får du jämnt tryck som håller hela vägen om man kan justera in den bra! Så jag tror ju inte de blir mindre problem med de precis om du skaffar en ny turbo!

          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

          Comment


          • #95
            Originally posted by per
            Hur har det gått med ditt laddtryck egentligen? Fortfarande problem?
            Är ju på gång att köpa en 28R. Var köpte du din snygga downpipe? Hembygge? Tänkte försöka fixa en 3" jag med, skulle ju passa bra med resten.
            Vet inte vad Ni andra tror, men jag tänkte börja med original laddstyrning med EBV:n.. Eftersom mitt enda problem tidigare varit en boostpeak på höga växlar pga för snabbt stigande laddtryck, borde detta problem bli mindre med en GT28R.
            Jag tror inte det kommer funka. ECU och EBV är ju inställd för en viss fjäder i wastegaten. Ändrar du denna blir det problem. Så du får nog köpa en Greddy EBC, om du ska få det att lira
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #96
              Läste just det på fccuk. Helt plötsligt kanske Audi-EBV:n funkar..?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #97
                Och jag tror inte gt28r kommer att ladda så mycket långsammare än originalfläkten. Eller mindre för den delen.
                Mindre mottryck i avgashus och med lite hjälp av en inte allt för tilltäppt downpipe så kommer den tidigt.


                Tryck och pys på er nu!
                Last edited by viksson; 15 October 2007, 16:40.
                Click here to visit Raceitaly
                ______________
                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                Acura Legend 3,2l V6 -91
                SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                Murphy´s law.

                Comment


                • #98
                  laddtryckskurvan blir väldigt anorlunda med gt28r jmf med orginalturbon

                  orginalturbon går ju från 0 till fullt ladd på nån mikrosekund med gt28r börjar laddtrycket komma tidigare, och kommer upp i fullt tryck lite senare. ganska mycket mjukare kurva
                  /Peter

                  Comment


                  • #99
                    Jo det var ju precis det jag menade.
                    Så om man hade en wastegate som matchar EBV:ns arbetstryck hade det antagligen funkat finfint. Fuels 16VT kör m EBV:n med framgång, men där har vi oxå en annan turbo+wastegate.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X