Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by 84jr0
    Läs på diagramet det bör finnas 3 kurvor, hästkrafter, vrid och laddtryck.
    Hmm, jag har "bara" Vrid, kW och BHP. Men det spelar ju ingen roll, det är ju inte så att dom tar effekten man får ner till den rullande landsvägen och sen multiplicerar med antalet bar turbon laddar, så det är ju samma effekt oavsett. Det stället jag bänkade på var sånt här "bänka din bil för 400kr" grej.. Hörde från någa killar dagen innan att det är sjyssta och seriösa grabbar i alla fall, och de verkar vara det också.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • Originally posted by FloRic
      Hmm, jag har "bara" Vrid, kW och BHP. Men det spelar ju ingen roll, det är ju inte så att dom tar effekten man får ner till den rullande landsvägen och sen multiplicerar med antalet bar turbon laddar, så det är ju samma effekt oavsett. Det stället jag bänkade på var sånt här "bänka din bil för 400kr" grej.. Hörde från någa killar dagen innan att det är sjyssta och seriösa grabbar i alla fall, och de verkar vara det också.
      Jag tror inte det var det som Per var ute efter. han ville nog veta hur din laddtryckskurva såg ut (både han och jag har ju kamel-kurvan). Konstigt att de har BHP då detta inte är samma som Hästkrafter. Vad hade du i kW som mest Floric?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • ..och det påverkar oxå sluteffekten kraftigt. Erajack har t.ex. max 1.1bar men ändå 261hk eftersom laddkurvan är jämn. Min laddar 1.5bar men får samma effekt eftersom laddkurvan/vridmomentet dippar kraftigt på mitten.

        Men BHP är väl samma som HK DIN? Brutto Horse Power?

        Edit: brake horse power var det förstås. Samma sak som hk DIN vad jag vet..
        Last edited by per; 14 May 2007, 08:37.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Originally posted by per
          ..och det påverkar oxå sluteffekten kraftigt. Erajack har t.ex. max 1.1bar men ändå 261hk eftersom laddkurvan är jämn. Min laddar 1.5bar men får samma effekt eftersom laddkurvan/vridmomentet dippar kraftigt på mitten.

          Men BHP är väl samma som HK DIN? Brutto Horse Power?
          BHP = Brake HP

          Comment


          • Aha.. Då hade det ju vart kul att veta hur mycket den laddade också såklart. Fast som det ser ut på pappret så är kurvan jämn och fin.
            Mest kW var 193.3. Tar man det gånger 1.36 så blir det 262,8 Hk så det verkar stämma.
            När vi endå är inne på det så fick jag 163.3 kW som mest på framhjulen, det vill säga 221.9 Hk.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • Originally posted by FloRic
              Aha.. Då hade det ju vart kul att veta hur mycket den laddade också såklart. Fast som det ser ut på pappret så är kurvan jämn och fin.
              Mest kW var 193.3. Tar man det gånger 1.36 så blir det 262,8 Hk så det verkar stämma.
              När vi endå är inne på det så fick jag 163.3 kW som mest på framhjulen, det vill säga 221.9 Hk.
              Jepp då är det felskrivet på pappret. DIN hästar (HP eller PS) är kW X 1.36 medans BHP (som Ary skrev) är hästkrafter i England och då tar man kW X 1.34. Små skillnader men ändå

              Egentligen är det kraften på hjulen som är det intressanta. Det är ju den som du kan nyttja. Jag hade 228 hk på hjulen när jag mätte.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Originally posted by Freddan72
                Jepp då är det felskrivet på pappret. DIN hästar (HP eller PS) är kW X 1.36 medans BHP (som Ary skrev) är hästkrafter i England och då tar man kW X 1.34. Små skillnader men ändå

                Egentligen är det kraften på hjulen som är det intressanta. Det är ju den som du kan nyttja. Jag hade 228 hk på hjulen när jag mätte.
                Vridmoment på hjul är det intressanta!
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • Javisst och hk är en produkt av vridmoment X varv / 5252 . När jag skriver kraften så menar jag vridet. Kanske blev lite otydligt när jag anger mitt hk på hjulet i samma sammanhang.
                  Last edited by Freddan72; 14 May 2007, 17:28.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • Originally posted by Freddan72
                    Jepp då är det felskrivet på pappret. DIN hästar (HP eller PS) är kW X 1.36 medans BHP (som Ary skrev) är hästkrafter i England och då tar man kW X 1.34. Små skillnader men ändå

                    Egentligen är det kraften på hjulen som är det intressanta. Det är ju den som du kan nyttja. Jag hade 228 hk på hjulen när jag mätte.
                    Felskrivet och felskrivet. BHP Står ju som sagt för brake horse power och syftar alltså till en siffra man fått fram genom bromsning. I det här fallet blev den ju bromsad på hjulen så där har du dina BHP. Antalet hästkrafter i motorn är bara en uppskattning. Sen finns det mekaniska och metriska hästkrafer och det är helt enkelt olika definitioner, där en metrisk hästkraft är ca 98,6% av en mekanisk. Britterna använder gärna den mekaniska hästkraften och skriver oftast bhp, varför vet jag inte kanske för att de inte ska blandas ihop med jänkarna som har använt en rad olika konstiga definitioner. I övriga europa använder vi däremot hp din som är samma sak som Ps och är en tysk definition och den är metrisk.

                    Nu är jag petig men så ligger det alltså till.

                    Comment


                    • Originally posted by Linus
                      Felskrivet och felskrivet. BHP Står ju som sagt för brake horse power och syftar alltså till en siffra man fått fram genom bromsning. I det här fallet blev den ju bromsad på hjulen så där har du dina BHP. Antalet hästkrafter i motorn är bara en uppskattning. Sen finns det mekaniska och metriska hästkrafer och det är helt enkelt olika definitioner, där en metrisk hästkraft är ca 98,6% av en mekanisk. Britterna använder gärna den mekaniska hästkraften och skriver oftast bhp, varför vet jag inte kanske för att de inte ska blandas ihop med jänkarna som har använt en rad olika konstiga definitioner. I övriga europa använder vi däremot hp din som är samma sak som Ps och är en tysk definition och den är metrisk.

                      Nu är jag petig men så ligger det alltså till.
                      Precis det som jag skrev ovan. Eller missade du det??
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Hmm kanske missförstod dig... Ville bara påpeka att BHP inte har något med England att göra eller att multiplicera något. Det betyder kort och gott att man fått fram siffran genom att använda en bromsbänk, vilket man i det här fallet har gjort. Felet ligger bara i att det visar en slags framräknad effekt på svänghjulet och inte på hjulen.

                        Comment


                        • BHP

                          Trodde det betyder hk DIN, alltså att effekten är mätt med alla funktioner tillkopplade, alltså generator, servo, pumpar osv. Till skillnad från hk SAE (vanlig enhet förr i USA).
                          Och att det är därför BHP-siffran alltid är identisk med Hk DIN...

                          Eftersom man mäter hur tungt det är att dra runt transmissionen på rullande landsväg bör man få fram ett hyfsat exakt värde på motoreffekten. Alla vet att det är på ett ungefär, så cool down..
                          Last edited by per; 15 May 2007, 09:33.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Sorry för nersölandet av din projekttråd FloRic . Det där med hästkrafter är en djungel. Här är en bra sida om man vill fördjupa sig: http://www.realcars.se/gloss/konvert.kilowatt.htm

                            Hursomhelst, grattis till att du verkar ha en väl fungerande motor! Jag funderade själv på att bänka min bil på samma ställe eftersom jag bor i stan (nyköping) men det var ju hockey-vm på tv och jag misstänkte att det skulle bli skaplig kö. Nu gick ju hockeyn åt pipan så med facit i hand hade jag lika gärna kunnat åka ner men det får bli någon annan gång.

                            Comment


                            • Originally posted by Linus
                              Sorry för nersölandet av din projekttråd FloRic . Det där med hästkrafter är en djungel. Här är en bra sida om man vill fördjupa sig: http://www.realcars.se/gloss/konvert.kilowatt.htm

                              Hursomhelst, grattis till att du verkar ha en väl fungerande motor! Jag funderade själv på att bänka min bil på samma ställe eftersom jag bor i stan (nyköping) men det var ju hockey-vm på tv och jag misstänkte att det skulle bli skaplig kö. Nu gick ju hockeyn åt pipan så med facit i hand hade jag lika gärna kunnat åka ner men det får bli någon annan gång.
                              Haha, era jävlar. Nädå, det är lungt.

                              Tackar för grattis'et! Verkar som mina 16000 mil inte märkts av allt för mycket i motorn i alla fall. Fina grejer det här Fiat gör..
                              Angående kön till bänkningen så var den inte lång, jag fick stå och vänta ca 25 minuter kanske, var 3 bilar framför ungefär.

                              Snart får jag bilen sänkt också, ska lämna över bilen nån dag i slutet på veckan förhoppningsvis.
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment


                              • Nu när tråden endå är så infekterad av hästkrafts-snack så har jag en sak jag har tänkt på och behöver lite klarhet i..

                                Varför är Coupén så förhållandevis vridsvag? Nu säger jag inte att 350Nm är lite men jämför man med chippade Saab'ar så ligger tillexempel en Saab 9000 Turbo med ca 300Hk på över 500Nm i vrid enligt bänkning.. Vad är det som gör deras motorer starkare?
                                Tidigare bilar:
                                Volvo 480ES 2006-2007
                                BMW 320i E30 2007-2008
                                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                                + nån volvo 740 samt volvo 240

                                Comment

                                Working...
                                X