Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Ary
    Gött jobbat med jobbet :=D

    Hade också lite probs med ryckningar till o från FÖRR och rengjorde EBV:n och sen dess så beter sig bilen som om den bara har 1500mil på mätaren
    Hur ser dina tändstift ut?
    När byttes bränslefiltret senast?

    Snart är det dags att byta kamremmen också, antar att du kommer att åka förbi Karlstad, sugen på att ta en snabb träff då?
    Tackar, riktigt nöjd. Fick samtalet tidigare idag.
    "Är du fortfarande intresserad?"

    Gött, ska ut och köra senare och se om det gjort nån skillnad, hoppas på det för EBV:n såg ganska skitig ut, hela motorutrymmet är lite dammigt så det börjar bli dags för en rengöring. Bränslefiltret bör jag för ca 200 mil sedan så det ska vara finfint. Har inte kollat tändstiften dock, få se till att göra det, ska endå byta dom snart.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • Dags för ännu en liten kvällsupdate kanske..

      Har lyckats ha sönder min LMM när jag pillade på bilen i tron om att något väldigt viktigt hade gått sönder. 2 dagars förvirrning och pillande på bilen senare, inklusive en sönder-pillad LMM, så visar felet sig vara... soppatorsk!

      På Lördag blir det nog en liten tripp ner (eller upp, hur är det nu?!) till Örebro för att hälsa på Togge och sm00th. Inte bara för ren vänlighet förstås.. Ska köpa Togges LMM och sm00ths "gammla" H&R sänkningsfjädrar till bilen..
      Om jag har råd? Inte då, men det skiter jag i. Att leva på bönor och vatten ett tag är inga problem sålänge bilen mår bra.
      Påtal om pengar så har jag som sagt fått jobb på MAX, börjar jobba på Onsdag nästa vecka.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • Originally posted by FloRic
        På Lördag blir det nog en liten tripp ner (eller upp, hur är det nu?!) till Örebro för att hälsa på Togge och sm00th. Inte bara för ren vänlighet förstås.. Ska köpa Togges LMM och sm00ths "gammla" H&R sänkningsfjädrar till bilen..
        Om jag har råd? Inte då, men det skiter jag i. Att leva på bönor och vatten ett tag är inga problem sålänge bilen mår bra.
        Påtal om pengar så har jag som sagt fått jobb på MAX, börjar jobba på Onsdag nästa vecka.
        Jag har fått för mig att du bodde hemma. Tänk på att göra en hjulinställning efter att du satt på nya fjädrar. Ha de gött i Örebro
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Originally posted by Freddan72
          Jag har fått för mig att du bodde hemma. Tänk på att göra en hjulinställning efter att du satt på nya fjädrar. Ha de gött i Örebro
          Hälsade på i Togge-garaget och på Togge i Örebro i Lördags. Jäklar vad frän hans Coupé är/kommer bli! Fanns mycket annat skoj att se där också, men bäst av allt var att min bil nu går underbart igen efter att Togge satt i den nya LMM'en som jag köpte av honom. Jag hade satt dit den åt fel håll först också.

          I övrigt så ser bilen ut som en sopptipp inuti nu, liggar kablar, sladdar, skruvar och muttrar överallt. Är i full gång med att dra all kablage som behövs bak till bagageluckan, förhoppningsvis blir allt klart redan imorn då jag får hjälp av en kille som har sina fötter på det torra och inte förstör allt, som jag gör.
          Det är till slutsteg och baslåda jag drar sladdar då, har fått igenom sladd från batteriet in i kupen så det som är kvar är att dra sladdarna fint under mattan i bilen så att de inte syns.
          Det ljud som ska i är ett 4-kanals slutsteg samt en 12'' MDS Baslåda. (båda ca 1 år gammla) Har inte sett de ännu så jag vet inte exakt vad det är för modeller men de ska vara finfina, får dem imorn eller på Onsdag.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • Originally posted by FloRic
            Jag hade satt dit den åt fel håll först också.
            Du missade den stora pilen på utsidan..?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per
              Du missade den stora pilen på utsidan..?
              Nja, inte missade. Men smart som jag var så trodde jag att den pilen skulle vara riktad emot luftboxen, vilket är ganska fel.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • Helt fel, mot Mecka ska det vara! (så om du vänder bilen måste du vända LMM!) Han som designade motorrummet var nämligen muslim.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Ojoj vad lite uppdateringar det blir... Jag är för slö på att skriva helt enkelt..

                  Har i alla fall köpt sm00ths gammla H&R sänkningsfjädrar nu och ska till en mekaniker imorn för att bestämma om han ska göra jobbet åt mig att montera dem..

                  Idag bänkade jag bilen förresten! ;D
                  Resultatet blev över förväntan;

                  262.6 Hk vid 6000 rpm / 348 Nm vid 4500 rpm

                  Bromsbänken var lite halvdålig då den bara visade reslutat var 250rpm, så några 100% exakta siffror fick jag inte och förmodligen så ligger toppeffekten någon enstaka Hk och Nm över det som jag fick här.
                  Övrigt så håller sig effekten Över 200Hk från 4250 rpm (209.4 hk) ända upp till 6250 rpm (261.6 hk) där den slutade mäta, och vridet håller sig stabilt över 3000 Nm ända från 300 rpm (309 Nm) upp till 6000 rpm (307 Nm).

                  Läste om nån annan här på fourmet som bänkade sin Coupé som också "bara" var chippad men endast fick ut 310 Nm, konstigt att den ger mer i min isåfall..
                  Aja, riktigt härligt var det att få effekten på papper även om vetskapen om de här siffrorna inte på nått sätt gör mitt liv bättre.
                  Last edited by FloRic; 12 May 2007, 23:08.
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • Originally posted by FloRic
                    Ojoj vad lite uppdateringar det blir... Jag är för slö på att skriva helt enkelt..

                    Har i alla fall köpt sm00ths gammla H&R sänkningsfjädrar nu och ska till en mekaniker imorn för att bestämma om han ska göra jobbet åt mig att montera dem..

                    Idag bänkade jag bilen förresten! ;D
                    Resultatet blev över förväntan;

                    262.6 Hk vid 6000 rpm / 348 Nm vid 4500 rpm

                    Bromsbänken var lite halvdålig då den bara visade reslutat var 250rpm, så några 100% exakta siffror fick jag inte och förmodligen så ligger toppeffekten någon enstaka Hk och Nm över det som jag fick här.
                    Övrigt så håller sig effekten Över 200Hk från 4250 rpm (209.4 hk) ända upp till 6250 rpm (261.6 hk) där den slutade mäta, och vridet håller sig stabilt över 3000 Nm ända från 300 rpm (309 Nm) upp till 6000 rpm (307 Nm).

                    Läste om nån annan här på fourmet som bänkade sin Coupé som också "bara" var chippad men endast fick ut 310 Nm, konstigt att den ger mer i min isåfall..
                    Aja, riktigt härligt var det att få effekten på papper även om vetskapen om de här siffrorna inte på nått sätt gör mitt liv bättre.
                    Jag tvivlar på 3000Nm Det är väl ingen lastbil du kör???

                    Nu kan vi i alla fall konstatera att med Gtec1 och öppet filter så kommer man upp i 260 hk eller mer. Utetemp samt vilken Rullande landsväg man använder spelar nog lite roll . Grattis till ett gott resultat! 348 Nm är lite mindre än vad jag fick med ändå ett bra resultat. Undrar vad Erajack låg på i vrid??
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • Grattis! Mkt bra resultat! Vilket laddtryck har du?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Originally posted by Freddan72
                        Jag tvivlar på 3000Nm Det är väl ingen lastbil du kör???

                        Nu kan vi i alla fall konstatera att med Gtec1 och öppet filter så kommer man upp i 260 hk eller mer. Utetemp samt vilken Rullande landsväg man använder spelar nog lite roll . Grattis till ett gott resultat! 348 Nm är lite mindre än vad jag fick med ändå ett bra resultat. Undrar vad Erajack låg på i vrid??
                        Vadå, litar du inte på mina siffror?
                        300 Nm ska det vara såklart. Utetempen när jag körde var enligt pappret 20 grader.

                        Erajack fick 261 Hk / 309Nm í hans Coupé.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • Originally posted by per
                          Grattis! Mkt bra resultat! Vilket laddtryck har du?
                          Tackar, är mycket nöjd!
                          Måste du fråga så avancerade frågor?
                          Har varit så satans slö att jag inte fixat laddtrycksmätare ännu men vad kan det vara, 1.3 bar kanske? :P
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • Originally posted by FloRic
                            Tackar, är mycket nöjd!
                            Måste du fråga så avancerade frågor?
                            Har varit så satans slö att jag inte fixat laddtrycksmätare ännu men vad kan det vara, 1.3 bar kanske? :P
                            Så firman kopplade inte in sig på motorn och mätte laddtrycket?
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • Originally posted by Freddan72
                              Så firman kopplade inte in sig på motorn och mätte laddtrycket?
                              Det vet jag inte. Dom stod och fibblade lite vid motorutrymmet men jag stod så långt bak att jag inte riktigt såg vad dom gjorde. Behöver man göra det?
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment


                              • Originally posted by FloRic
                                Det vet jag inte. Dom stod och fibblade lite vid motorutrymmet men jag stod så långt bak att jag inte riktigt såg vad dom gjorde. Behöver man göra det?
                                Läs på diagramet det bör finnas 3 kurvor, hästkrafter, vrid och laddtryck.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X