Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glöm nu inte att göra en hjulinställning.

    Har du kollat laddtrycket ännu?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Originally posted by Freddan72
      Glöm nu inte att göra en hjulinställning.

      Har du kollat laddtrycket ännu?
      Nejdå, ska boka tid för hjulinställning idag eller på måndag. (LÖÖÖN PÅ TISDAG! )
      Har ju laddtrycksmätare nu som sagt, den laddar ungefär 1.3-1.4 bar som mest, så turbon är frisk som en nötkärna. :P
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • Har bokat tid för framvagnsinställning nu till den 30e Juli.
        Har också monterat ett provisoriskt öppet luftfilter som jag vann på bilträffen där jag ställde ut bilen i Lördags. Nått skitfilter, men det duger tills dess att jag får hem APEXi-filtret som vi ska beställa i gruppköpet under Köp och Sälj för er som är sugna.
        Vilket jävla ljud har fått med öppet filter. Insugsljudet är betydligt högre, dumpljudet är ruskigt tillfreställande och över 5500rpm hör man ett mysko men jäkligt fränt "vinande" ljud, tydligen så ska det höras ännu bättre utifrån.
        Har försökt få kontakt med AmatureRinge fast dom jäklarna är ruskigt dåliga på att svara, detsamma gäller Habianek som tydligen verkar igonrera mina mail fullt ut.
        Är det här något typiskt fenomen när det gäller Tyskland? Lite "aaahh ein swede, not gesvara hans mail nicht, sweden ist nicht gut" kanske?

        För er som alltid har undrat hur en Fiat Coupé 20vT går emot en BMW 540i (286hk) från stillastående så har jag svaret här: Väldigt bra!

        Och så har jag en fråga: Min bil vibbrerar som tusan när jag bromsar löst till halvhårt i högre hastigheter (100+), hela ratten blir en enda stor el-dildo, kan detta bero på skeva bromsskivor?
        Last edited by FloRic; 23 July 2007, 13:23.
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • Med största sannorlikhet är det bromsskivorna som slagit sig. Men kolla så inget är löst i framvagnen. Finns det material på skivorna så går det ju att svarva dem. Annars är det bara å beställa nya hos Mekonomen eller från RiceRocketUK på FCCUK. Han har 3G skivor (Brembo) 10 Grooved för £115.27. Finns även bakre skivor 10 Grooved för £63.71. Pris är för ett par.

          http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...e=1#Post228949
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Originally posted by Freddan72
            Med största sannorlikhet är det bromsskivorna som slagit sig. Men kolla så inget är löst i framvagnen. Finns det material på skivorna så går det ju att svarva dem. Annars är det bara å beställa nya hos Mekonomen eller från RiceRocketUK på FCCUK. Han har 3G skivor (Brembo) 10 Grooved för £115.27. Finns även bakre skivor 10 Grooved för £63.71. Pris är för ett par.

            http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...e=1#Post228949
            Tack för det ! Det var inte alls så farligt dyrt med 3G-skivor som jag har trott att det ska vara. Förmodligen så är det som du säger att skivorna har gjort illa sig lite. Men det blir nog deffinetivt 3G-skivor framöver!
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • Originally posted by FloRic
              Har försökt få kontakt med AmatureRinge fast dom jäklarna är ruskigt dåliga på att svara, detsamma gäller Habianek som tydligen verkar igonrera mina mail fullt ut.
              Är det här något typiskt fenomen när det gäller Tyskland? Lite "aaahh ein swede, not gesvara hans mail nicht, sweden ist nicht gut" kanske?
              Antingen så kan dom inte engelska, skriv på tyska om du kan det. Brukar gå mycket bättre. Jag har bara positiva erfarenheter från att handla av tyskar, med ett undantag.

              Habinaek är en j***la lallare oberoende på vilket språk man kommunicerar med honom på. Jag fick vänta nästan 3 måndader på mina mattor. Mattorna finns på Ebay. Om du skall köpa av honom fråga om leveranstid innan och köp via ebay/paypal. Då kan du få tillbaka pengarna ifall det strular.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • Originally posted by Ante
                Antingen så kan dom inte engelska, skriv på tyska om du kan det. Brukar gå mycket bättre. Jag har bara positiva erfarenheter från att handla av tyskar, med ett undantag.

                Habinaek är en j***la lallare oberoende på vilket språk man kommunicerar med honom på. Jag fick vänta nästan 3 måndader på mina mattor. Mattorna finns på Ebay. Om du skall köpa av honom fråga om leveranstid innan och köp via ebay/paypal. Då kan du få tillbaka pengarna ifall det strular.
                Använde Babelfish och drog i väg ett mail till AmatureRinge nu.

                Vad ska man satsa på för 3G-skivor då? "Räcker" de med 10 "spår" eller gör det stor skillnad med dem med lite mer?
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • 10/20 spår

                  Nog mer en smaksak.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • En vecka kvar tills jag åker ner till Strömstad med bilen. Påvägen hem (månagen den 20/8) så åker jag förbi Göteborg på morgonen och lämnar in bilen hos AutoAlfa för service. De ska byta kamrem, olja, oljefilter och bränslefilter. Slutsumma Ca 6500:-
                    Tänkte att det var lika bra att låta en riktig verkstad byta olja och grejer så det verkligen blir gjort.. Den 25/8 ska jag köra konbanekörning här i Eskilstuna med bilen, är odck lite orolig att det inte kommer gå så jäkla bra då mina bromsskivor verkar redigt skeva. Hela bilen skakar som om det var jordbävning när man bromsar riktigt löst - halvlöst i hastigheter över 100.
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • Nu har jag funderat lite på vad det är jag vill få gjort på bilen för att jag ska vara tillräkligt nöjd för att jag bara ska kunna luta mig tillbaks och njuta.

                      Lacka om tak, baklucka samt backspeglar. (6000:- ?)
                      Ditec lackbehandling (2000:-, svart..)
                      Skinn/sport säten (~2000 - 5000:-)
                      APEXi öppet luftfilter (800:-)
                      Blueflame avgassystem (5500:-)
                      Fjäderbenstag (ca 1300:-)
                      LE-Kjolpaket (2500:- ?)

                      Slutsumman för att jag vill/behöver göra landar då på ca 20000 - 23000:-
                      Av alla dessa saker som jag behöver göra så skulle jag, om jag köpte en nyare 20vT PLUS ex, slippa lacka om de delar av bilen där klarlacken har släppt, slippa köpa LE-kjolpaket, slippa köpa andra säten, slippa köpa fjäderbenstag. Allt detta som skulle kosta runt 13 000:- att köpa/fixa till min nuvarande pärla (grovt räknat).
                      Utöver det så skulle jag även få en nyare bil med mindre mil på mätarn, med 6-växlad låda och lite annat smått och gott orginal.
                      En sådan Coupé som jag isåfall skulle vara ute efter skulle väll ligga runt 80 000:- med mina krav.
                      För min Coupé, bara jag lackar om bakluckan (500-1000:-), stoppa i orginalchip, med nybytt kamrem, ny olja, nytt olje och bränslefilter, och i övrigt som den är nu (väldigt fin!) så skulle jag nog få 60 000:- för den. (kanske mer?..)

                      Antagligen så förstår ni nog hur jag tänker just nu. Som jag ser det så sitter jag på två altenativ i mitt febrilt tänkade huvud, och de är följande:

                      1. Behålla min underbara, extravaganta Fiat Coupé 20v Tubo -98 med strax under 17k mil på mätarn för tillfället. Fixa i ordning den med allt det ovan nämnda under vintern för att ha den klar till våren.
                      2. Lägga ut annons på min bil i början av September. Räknar med att få 60 000:-, spara pengar under vintern och köpa en Coupé 20vT av nyare årsmodell (Plus/LE/vanlig sen 99a - 00a) för ~80 000:- under slutet av vintern/början av våren.

                      Jag är väldigt kluven för tillfället. Älskar min bil (faktiskt.. ) men vet sammtidigt att det är mycket pengar jag vill lägga ut, och motorn har ju trots allt gått en del mil, även om hon är i riktigt bra skick. Samtidigt så har ju gått en del mil och jag vill ju behålla min Coupé ett tag, och vi vet ju alla hur svårt det blir att sälja en bil när mätarn börjar närma sig 19000 - 20000 mil..

                      Hjälp mig att få lite klarhet i mina tankar, vad är smartast anser ni mina underbara Fiatvänner?
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • "Smartast" är att sälja bilar du har o köpa en Toyota Aygo.. Eller cykla.

                        Skippa kjolar o köp 18-tummare tycker jag.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Att lyckas sälja din 20VT på hösten för ~60 000:- låter tyvärr lite väl optimistiskt..

                          Samma sak när det gäller att hitta en 99 - 00 LE / Plus i gott skick för ~80 000:- på våren. Såvida du inte har tänkt importera förstås..

                          Om du vänder på det istället, säljer på våren o köper på hösten så ser oddsen bättre ut.
                          Men visst, ingenting är omöjligt.
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • Originally posted by Aloha
                            Att lyckas sälja din 20VT på hösten för ~60 000:- låter tyvärr lite väl optimistiskt..

                            Samma sak när det gäller att hitta en 99 - 00 LE / Plus i gott skick för ~80 000:- på våren. Såvida du inte har tänkt importera förstås..

                            Om du vänder på det istället, säljer på våren o köper på hösten så ser oddsen bättre ut.
                            Men visst, ingenting är omöjligt.
                            Fast isåfall blir det att köpa under vintern. Januari/Februari, då intresset är som lägst typ..
                            Jag hatar att vara så här klyven. Jag vill lägga ut en massa pengar och kärlek (:P) på min bil, men jag funderar som sagt på att plåga mig, sälja pärlan och köpa en lite nyare i vinter då. Behöver er rådgivning..

                            Per: 18'' *dreglar* ... Jo, visst klingar det fint.. Är lite less på mina fälgar med jänk-profil på däcken också. Men det beror isåfall på om jag ens behåller bilen då.. Ös på med påståenden och kommentarer allihopa, jag är öppen för.. ja, allt..
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • Kan ju jämföra med mig själv..

                              Köpte min bil för runt 40k, har sen dess lagt ner ca 40-50k på den.
                              För dom stålarna hade jag som du säger kunnat köpt en 20vt plus/le eller kanske någon annan häftig bil.

                              Vad har jag då åstadkommit? Jag har lärt känna min bil rejält, så pass bra att jag vet i princip hur allting på den funkar och byta kamrem etc tar väl max 2 timmar nu.
                              Jag har en motor som jag har full koll på, jag vet exakt vad i den som är bra och vad i den som inte är bra. Den är för övrigt säkerligen bättre än någon motor som gått 10k mil mindre. (min har gått snart 16k men är renoverad)
                              Dessutom så kör min bil ifrån en 20vt plus alla dagar i veckan.
                              Min bil är helt enkelt genomgången och körklar.
                              Ekonomiskt är detta troligen det dummaste jag kan göra, då trimmning inte direkt är värdehöjande. Men jag har som sagt tänkt att ha denna bil länge länge. (Och då ändå ursprungsplanen var att trimma, så känns det bättre att ha köpt en billig bil och trimmat den än att ha köpt någon 20vt plus och börjat trimma på den för då hade jag lagt över 150k på bilen nu :-) )

                              Vad jag förstått så är du ingen direkt mek-person så i ditt fall är det kanske smartare att köpa en nyare, speciellt en plus eller le (röd le!!!) då dom antagligen inte kommer att påverkas av värdeminskning lika mycket + att du troligtvis får en fräschare bil.
                              Men räkna med att du kommer att få nya saker att fixa med en ny bil :-)

                              Frågan är väl kanske vad som ger dig mest glädje? Vill man vara ekonomisk ska man fan inte ha bil.
                              Visst är en 20vt plus/le fin, men ibland är det kul att ha en bil som man känner är ens "egen" och unik.
                              Last edited by Fuel; 13 August 2007, 14:21.
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Originally posted by Fuel
                                Kan ju jämföra med mig själv..

                                Köpte min bil för runt 40k, har sen dess lagt ner ca 40-50k på den.
                                För dom stålarna hade jag som du säger kunnat köpt en 20vt plus/le eller kanske någon annan häftig bil.

                                Vad har jag då åstadkommit? Jag har lärt känna min bil rejält, så pass bra att jag vet i princip hur allting på den funkar och byta kamrem etc tar väl max 2 timmar nu.
                                Jag har en motor som jag har full koll på, jag vet exakt vad i den som är bra och vad i den som inte är bra. Den är för övrigt säkerligen bättre än någon motor som gått 10k mil mindre. (min har gått snart 16k men är renoverad)
                                Dessutom så kör min bil ifrån en 20vt plus alla dagar i veckan.
                                Min bil är helt enkelt genomgången och körklar.
                                Ekonomiskt är detta troligen det dummaste jag kan göra, då trimmning inte direkt är värdehöjande. Men jag har som sagt tänkt att ha denna bil länge länge. (Och då ändå ursprungsplanen var att trimma, så känns det bättre att ha köpt en billig bil och trimmat den än att ha köpt någon 20vt plus och börjat trimma på den för då hade jag lagt över 150k på bilen nu :-) )

                                Vad jag förstått så är du ingen direkt mek-person så i ditt fall är det kanske smartare att köpa en nyare, speciellt en plus eller le (röd le!!!) då dom antagligen inte kommer att påverkas av värdeminskning lika mycket + att du troligtvis får en fräschare bil.
                                Men räkna med att du kommer att få nya saker att fixa med en ny bil :-)

                                Frågan är väl kanske vad som ger dig mest glädje? Vill man vara ekonomisk ska man fan inte ha bil.
                                Visst är en 20vt plus/le fin, men ibland är det kul att ha en bil som man känner är ens "egen" och unik.
                                Tack för ett jättebra svar!
                                Det stämmer som du skriver att jag inte är någon slags meck-person. Byta bromsbelägg/dumpventil/oljefilter gör jag med ena handen i bakfickan, men utöver det så är jag ganska grön. Dock så tycker jag att det är riktigt kul att mecka bil (så länge det inte är någon allt för deprimerade syfte, ex motorhaveri.. ) och jag anser nog att jag vill lära mig ännu mer.
                                Självklart så är jag ju, enkelt sagt, dum i huvudet om jag köper en 20vT och sedan klagar på ekonomi. Men det handlar ju inte bara om det heller. Visst kan jag lägga ner 50kkr på min bil för att få den att bli precis som en 20vT LE, men då kunde jag ju lika sälja den och köpt en LE från början.
                                Nu är ju mitt mål inte att få en en LE-replika. Det jag är ute efter är att få den i riktigt bra skick helt enkelt.
                                Och om jag behåller min bil så kommer de planer jag har skrivit upp ovan att genomföras, där omlackning av tak/backspeglar/baklucka samt Ditec-lackbehandling står först på listan.
                                Tidigare bilar:
                                Volvo 480ES 2006-2007
                                BMW 320i E30 2007-2008
                                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                                + nån volvo 740 samt volvo 240

                                Comment

                                Working...
                                X