Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by novisen
    Och vill man ha ut bakvagnen får man antingen släppa på gasen eller rycka i spaken
    Min granne Däck-Jonte (som är världsmästare i allt och kört rally) påstår att snabbaste sättet att gå runt i kurva, om man har framhjulsdrift och visco-drive, är att snudda lätt på bromsen med vänsterfoten och trycka på lite med gasen. Ngn som testat?

    Om det stämmer så slipper du byta till bakhjulsdrivet oxå Floric!
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

    bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

    white pearl
    Mini Cooper D 2007

    Comment


    • Vad vinner man på RWD om man inte kan köra den? Samma sak med coupen... bara att köra bana och lära sig kurvtagningstekniken så kan du spöa din polare i RWD bil.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • Originally posted by Mikael W
        Min granne Däck-Jonte (som är världsmästare i allt och kört rally) påstår att snabbaste sättet att gå runt i kurva, om man har framhjulsdrift och visco-drive, är att snudda lätt på bromsen med vänsterfoten och trycka på lite med gasen. Ngn som testat?

        Om det stämmer så slipper du byta till bakhjulsdrivet oxå Floric!
        Tror att det är snabbast från rally-sidan? Aldrig sett en F1-bil gå på tvären i kurvor, men rallybilar däremot får ju till och med för sig att börja med vänstersväng i en högerkurva.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • Originally posted by FloRic
          Det har du faktiskt rätt i. Har pratat lite med min plastfar nu under kvällen. De här tankarna jag har på att "Jag har tänkt att lägga ut en massa pengar, typ 30 000:- och det blir för dyrt" är ju lite feltänkt av mig igentligen. Det är ju en jättebra bil som det är, och jag behöver ju inte lägga ut en massa pengar om jag inte vill. Som det är nu är det en grymt snygg bil med enorm passion, väldigt bra motor och förhållandevis bra utrymmen och baksäten.
          Jag ska testa att lägga om mina tankar så att jag faktiskt inte måste lägga ut en massa pengar bara för att och att jag har en jävligt bra bil redan som duger bra som den är (förrutom ett lite fetare avgasrör förstås... och andra fälgar... och kjolpaket.. och.... hahaha ). Men som sagt, jag har en hel vinter på mig att fundera då den ska in i garage om några veckor.

          Den första helgen i Oktober så kommer jag få bilen omlackad i alla fall! Tak, baklucka och backspeglar. Sen ska jag försöka få skivorna översedda om det räcker att svarva dem eller om det är 3G-skivor som behövs.. Tror nog att jag kan ha kul med min bil utan att lägga ner hela min ekonomi också.

          Om någon vecka så köper jag en Volvo 340/360 som vinterbil också! RWD-breställ 4 th3 wint3r

          EDIT: Tack för att ni finns här.
          Volvo 340 det är vad jag kör på vintern också. Kanonkul när det är halt ute. När man sen sätter sig i coupen på våren tycker man att den går som ett spjut. Om den här vintern blir som den förra så behöver man ju inte ställa av fiaten förrän i november om man bor i mellansverige.

          Comment


          • Tror du haft en dålig dag och kommit på lite dåliga tankar, men men det går över =)

            Jo, tänk på det.. Ska du ha en bil som slår din coupé i det utförande som den är i nu så kommer du få betala en hel del mer.
            Sen slutar det med samma sak där.. du vänjer dig till slut och vill ha mer :-)

            Enda bil jag kan tänka mig på rak arm som en bra konkurrent till coupén (och inom närliggande prisklass) är en nissan 200sx s14a. Men dom är ju aningen dyrare :-(
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • Originally posted by Fuel
              Enda bil jag kan tänka mig på rak arm som en bra konkurrent till coupén (och inom närliggande prisklass) är en nissan 200sx s14a. Men dom är ju aningen dyrare :-(
              Äh!

              Coupe 16VT i Vi Bilägare 1995, sida 2, sida 3
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Originally posted by novisen
                Tror att det är snabbast från rally-sidan? Aldrig sett en F1-bil gå på tvären i kurvor, men rallybilar däremot får ju till och med för sig att börja med vänstersväng i en högerkurva.

                Aldrig sett Ronnie Peterson köra? ;D Ständigt på "häng" mkt underhållande körning!


                //PP
                Porsche 996 C2 -00
                Volvo V60 D3 -12

                Comment


                • Trodde de flesta här är för unga för att ens veta vem Peterson är, själv var jag inte gammal nog för att komma ihåg hans körstil Men nog satt man bänkad framför TVn när Ronnie körde sin svarta F1-bil (var en lotus va? Som sagt, inte så gammal då...). Glömmer inte loppet när de smällde, Nikki Lauda och Ronnie (eller har jag fel namn i huvudet nu igen?).
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • OT..

                    Finns en Beatles-låt som handlar om Ronnie Petersson.. (ja nästan iaf..): George Harrison "Faster" från 1979. Grym låt.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Nu börjar det snart hända saker igen...
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • Ska man ha GT28R (dyr!) eller duger en lite billigare KKK-Turbo lika bra?
                        Tänkte eftersom det finns ett gruppköp på FCCUK där man kan köpa Blueflame-avgas som är anpassat till en GT28R men då bör den väll passa lika bra på en KKK turbo eller är jag helt ute och cyklar?
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • Frågan är väl mer ifall KKK passar på Coupén bolt on eller hur mkt det behövs för att adaptera den.
                          GTn är väl ganska så bolt vad jag förstått.
                          Sen undrar jag också ifall KKK och GT28rs turbon har samma anslutning mot downpipen också.

                          Comment


                          • Originally posted by Ary
                            Frågan är väl mer ifall KKK passar på Coupén bolt on eller hur mkt det behövs för att adaptera den.
                            GTn är väl ganska så bolt vad jag förstått.
                            Sen undrar jag också ifall KKK och GT28rs turbon har samma anslutning mot downpipen också.
                            Skulle vara jäkligt intressant att veta.. Någon som har koll?
                            Det är en KKK 24 jag är sugen på i så fall. Nästan detsamma som GT28R'en fast billigare..
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • KKK 24 finns med olika lager, en med 360 lager och med eller utan intern WG, en bra modell sitter i någon version av s60 tror jag. Så det är en djungel. Du måste vara lite mer precis.
                              Click here to visit Raceitaly
                              ______________
                              Fiat Coupe 20VT Plus -99
                              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                              Acura Legend 3,2l V6 -91
                              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                              Murphy´s law.

                              Comment


                              • Originally posted by viksson
                                KKK 24 finns med olika lager, en med 360 lager och med eller utan intern WG, en bra modell sitter i någon version av s60 tror jag. Så det är en djungel. Du måste vara lite mer precis.
                                Precis, det är samma som den i S60n som jag kollar på. En kompis har en KKK 26 till salu men den verkar vara byggd på ett lite "äldre" sätt och den ger typ ingen ladd vid låga varv och allt kommer vid 4000-5000rpm, inte så kul. En KKK 24 håller jämnare ladd och orkar ladda betydligt tidigare.
                                Tidigare bilar:
                                Volvo 480ES 2006-2007
                                BMW 320i E30 2007-2008
                                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                                + nån volvo 740 samt volvo 240

                                Comment

                                Working...
                                X