Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag vill ge dig råd och tips inför meckandet och detta talar jag av egen erfarenhet. Plocka INTE isär bilen innan du har KÖPT alla delar som skall bytas. Exempel: Ta inte ner turbon innan en ny är inköpt.

    Varför? Jo för jag har sett personer med bilar som har stått i garaget i 2 år isärplockade pga delar inte finns eller pengar inte finns. Dessa personer ångrade sig djupt för att de inte fick njuta av sin bil under sommarsäsongen. Blir dock bra NÄR det är klart.

    Lycka till nu!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Instämmer med Almir!
      Plocka fohelvete inte ner saker du inte har råd/inte har.
      Bilfan blir bara stående massa onödig tid och man blir förbannad till våren när bilen bara står...


      //PP
      Porsche 996 C2 -00
      Volvo V60 D3 -12

      Comment


      • Nejdå, jag kommer inte tillåta det här att bli något evighetsprojekt. Jag har det redan uträknat att bilen bör börja bli klar frammåt jul.
        Men väntar med att plocka isär delar som ska av tills dess att jag har nått att byta ut dem med.

        Idag har varit en lååååånng men trevlig dag. Spenderade förmiddagen med att åka till Västerås och BILTEMA för att köpa nya verktyg och pallbockar modell fläsk. Slutsumma? 1400:-, inte alls farligt. Och kvällen spenderades i garaget med min kompis Lars, som lyckligtvis är bilmekaniker.
        Vi plockade isär Downpipen, kylaren, IC'n, samt en hel del mer.. Låter bilderna tala för sig själva!

        Här började vi ta tag i meckandet.



        Orignal Turbon! Den fick betyget klart bra skick av min mekaniker-vän.



        Tjejens hund var också med.. :P


        Vi slipade lite och lackade motorkåpan svart med värmetålig färg! Resultatet blev skitbra, kortet gör inte färgen rättvisa! Texten "FIAT Coupé 20v Turbo" Skall slipas upp så den får aluminiumfärg.



        Passade även på att bättra på den röda färgen på tändstift-kåpan...



        Så ser motorutrymmet ut..



        Men nu ska jag sova, fyller år idag och ska upp tidigt imorgon. Får se hur länge jag klarar av kvällen eftersom klockan är över 05.00 nu, haha..
        Last edited by FloRic; 26 September 2008, 04:24.
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • Använder du skrynkelfärg till kåpan?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Originally posted by Freddan72
            Använder du skrynkelfärg till kåpan?
            Hehe, det vet jag faktiskt inte. Men resultatet vart förvånandsvärt bra för att vara värmetålig färg. Den röda färgen var värmebeständig upp till 200 grader, den svarta upp till 600 grader.. Blir snyggt som satan ! Höller på och disskuterar med Viksson angående lite saker som ska beställas nu också..
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • Har du bestämt vad det blir för turbo?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Originally posted by Freddan72
                Har du bestämt vad det blir för turbo?
                En Garret GT28R kommer förgylla min bil. Så, ja, jag har bestämmt mig.

                Var över en snabbis i garaget igår och hämtade lite saker, passade på att titta till motorkåpan och ventilkåpan. Fasiken vad snyggt det blir, ska dra över ett sista lager svart på motorkåpan och sen polera upp texten "FIAT 20v Turbo", mums!

                EDIT: Har pratat lite med Viksson nu, han ska skicka lite prisuppgifter på de saker jag vill ha beställt i vinter. Möjligtvis så blir det en GT28RS med ar 0.64 istället, få se!
                Last edited by FloRic; 28 September 2008, 12:09.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • från fccuk.org

                  Här finns lite sammanställda kurvor så man kan jämföra karaktärer. R har bättre spoolup/körbarhet medan RS laddar mer på fullvarv:

                  http://img165.imageshack.us/my.php?i...rbodatalk3.jpg

                  Jag beställde min från ATP och det slutade på 7900, som jag skrev i min tråd.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Tack per för den grafen!

                    Som jag sa innan så blir det nog ett GT28R för mig att leka med sen. Händer lite saker idag också, återkommer..
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • Nu är nya delar beställda av Viksson/RaceItaly.

                      Alfa Romeo GTA koppling + 3G Slitzade bromsskivor fram (10 Slitz)
                      En bra början.. Men mer kommer..

                      EDIT: FMIC kit beställt också!
                      Last edited by FloRic; 3 October 2008, 12:28.
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • Nu måste det ha hänt något...
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Oj kul tråd får se vad som händer här näst vill se bilder på turbo bytett så man får en uppfattning av vad som krävs ? ;-)
                          Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                          Fiat Coupe 20v turbo +
                          Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                          Comment


                          • Har du fastnat med handen i insuget? Händer det något kul?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • Hörru din skurk, nu är faktiskt dags att uppdatera projekt-tråden
                              Vad har hänt än så länge?

                              Comment


                              • Då jag enligt min flickvän inte behärskar det Svenska språket tillräckligt väl så öppnar jag detta inlägg med ett klytchigt gammalt engelskt uttryck; Here we go again!

                                Månaden är November, året är 2007. Jag hade, sedan några månader tillbaks, blivit allt mindre intresserad av att hålla min bil i ett bra skick, och desto mer intresserad av att serva min nya flickvän 24/7. Bilen hamnade i skymundan och började användas som något jag nu kommer medge med en tår i ögat; som en transportbil.

                                Jag åkte till jobbet med den varje dag, hundar trängdes i baksätet (dock endast 2 gånger), den var konstant ostädad, och sist men deffinetivt inte minst; kopplingen var HELT slut! Den slirade vid fullgas men trots detta forsatte jag behandla den utan någon som helst respekt eller vördnad. ( )

                                Så till den här dagen i November 2007.. Jag, min flickvän samt hennes då 13 åriga lillebror var ute och åkte med min bil i Eskilstuna centrum. Väl framme vid en av alla de XXX antal rondeller som pryder denna stad, stannade jag bilen och lade i friläge. När kusten var klar och min plan var att låta den 5 cylindriga turbosnurran bemöta denna rondell, så fick jag plötsligt inte i någon växel!?? Happ, kopplingen hade rasat.. :'(

                                Sedan dess har bilen stått i ett (lyckligtvis konstant uppvärmt samt väldigt säkert) garage, i väntan på att åter möta vägen.

                                Nu är det Maj 2009. Jag har en ny, förstärkt (!) koppling (Alfa Romeo GTV, god för ~450Nm), nya styrleder, Slitzade bromsskivor för att uttnyttja de 4-kolviga Brembo-oken fullt ut, samt en fläskig och väldigt överdimensionerad FMIC (Front Mounted InterCooler). Och vet ni vad? Bilen är åter igen ute på vägarna!!
                                Eller ja, den är fortfarande obesiktigad, två av däcken är under all kritik (Framhjulsdrivt med överladd kan jag tacka detta för . ) och grenröret har en liten spricka som gör att bilen får ett snuskigt "diesel-knackande"-motorljud de första 5 minuterna innan motorn blivit ordentligt varm.
                                Detta till trots så går bilen RIKTIGT RIKTIGT fint. Ojoj vad jag har glömt bort vilken rolig leksak det här är. Eller sa jag leksak? Det ord jag letar efter är nog.. flickvän! Nu har jag visserligen redan en mänsklig flickvän, men att beskriva min bil som en leksak känns fel, då jag anser att en leksak är något man visserligen kan ha väldigt kul med men ej är så rädd om. En flickvän fyller däremot båda dessa kriterier. Man kan ha kul med den/det (Check!) samt att man självklart är väldigt rädd om denne och ser till att hon alltid får det hon vill ha för att undvika problem och strul (Check!) ! Nog med OT...

                                - - - - - - - - - -

                                Det som skall göras på bilen snarast är:

                                - Nya högfartsdäck.
                                - Byta grenrör.
                                - Besikta.

                                Det som skall ske under sommaren:

                                - Ny lack på baklucka samt tak.
                                - Lackrekond
                                - Blueflame 2.75'' rostfritt avgassystem.
                                - Nya emblem runt om (doh!)
                                - Fjäderbenstag FRAM

                                Det jag förmodligen även kommer göra i sommar:

                                - Ny turbo (GT28R)
                                - Nytt chip (Gtech2)
                                - Ny effekt (ca 320Hk / 420Nm)

                                - - - - - - - - - -

                                Då jag är väldigt dålig på att få till en klytchig och fin avslutning så väljer jag att ge det ett försök med ännu ett engelskt gammalt uttryck...

                                LONG TIME NO SEE !
                                Last edited by FloRic; 1 June 2009, 14:10.
                                Tidigare bilar:
                                Volvo 480ES 2006-2007
                                BMW 320i E30 2007-2008
                                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                                + nån volvo 740 samt volvo 240

                                Comment

                                Working...
                                X