Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt TOGGEX!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oh dubbla stavmixrar, spännande bil med kockegenskaper Togge
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • Extremt!
      Kanske kan bli problem att kalla bilen för Fiat Coupe när den är klar..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Men för oss som vet lite mer så blir de ju en "fin koppling" till Mr Bangle
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • Luktar bayerskt...
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • Motor hittad till överenskommligt(läs dyrt) pris. Efter att fått det ena chockpriset efter det andra var det till slut en som förstod att som privat person vill man inte ge 25k+moms för en motor utan generator,startmotor och tändspolar...

            När jag kommer hem på torsdag kanske jag avslöjar om det blev ett köp...
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • Re: Och den lilla lådan!

              Originally posted by Togge
              Bör nog hålla alla 6pinnar då den orginal håller för en 400hk 2ton tung bil !!!
              Hmm Supra Mk4 pryttlar kanske??
              Nice att du är igång igen =)
              Coupé 16VT +

              Comment


              • Re: Re: Och den lilla lådan!

                Originally posted by Pizze
                Hmm Supra Mk4 pryttlar kanske??
                Nice att du är igång igen =)


                Nope.....

                Nu kommer lite avslöjanden!!!
                Bakvagnen samt vxllådan kommer från en -02 bmw M5..den med v8:an. En ganska sprängsäker kombination ! Ville ha ngt som var kraftfullt, hållbart och inte var i massivt järn.. svaret fanns i bmw:s djupa gömmor... efter letande och en hel del tur fann jag detta på en annons på bmw forumet.

                Tanken var att kombinera ihop detta med bmw:s nya v10:a.. men ack så svår att få tag i......(=inte alls), sökandet gick neråt mot M5ans v8.. men dra på trissor.. måste vinna på lotto för att lösa ut en sådan från skroten.....utgångsbud på ebay för en beggad startade på 5000e !!!!!!!
                Bara att forska vidare och valet föll på bmw:s 4,4liters v8 som sitter i de senare 540-740 upp till -02 från -97 då vill säga. Efter MKT letande och priser FRÅN 20k+moms för naken motor (utan start, generator och alla tändspolar) och uppåt började jag tappa modet.. sista samtalet gick till en skrot i västerås... pris förhandlades fram med allt inkl. till och med svänghjul... Och affär blev det!

                Så imorgon bitti går resan till min nya motor... är lite spänd av förväntan och nyfiken på hur världens mest kompakta v8 ser ut live!!!
                ¤TOGGEX¤

                Comment


                • Fy fan vilket grymt monsterbygge!
                  Man får man ta sig ett kik under huven sen när allt är klart hoppas jag?
                  Följer ditt projekt då det är så jävla intressant. Bra jobb Togge.

                  Comment


                  • E de den med 286hk?
                    Fiat Coupe 16vt -95
                    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                    Comment


                    • Den nog den på 400hk misstänker jag iomed att han skrev "Nu kommer lite avslöjanden!!!
                      Bakvagnen samt vxllådan kommer från en -02 bmw M5..den med v8:an. "

                      Rätta om jag är fel.

                      Comment


                      • Bäst jag rättar då

                        M5:ans motor är på 400hk.... och alldeles för dyr d den även inte går att regga med p.g.a för mkt effekt....
                        motorn i 540 är mkt riktigt på 286hk... samma som den äldre 4,0motorn . Skillnaden mot denna 4,4 är att kammarna är snällare vilket hållt nere antal hk, men höjt vridet... så med 4,0 motorns kammar i 4,4 liters motorn...portade toppar...E85 i tanken.. dubbla kompressorer som ska maxas...så kan ni gissa er fram ett tag om det blir mer än orginaleffekt Ja, just.... med 4,4 motorn kan jag regga in min bil med en vikt på 1402kg... så gatlegal ska den vara oxå....
                        ¤TOGGEX¤

                        Comment


                        • Härligt tokbygge Togge!
                          Vad väger åttan? Jag gissar på att vår femma är liiiite lättare Trimpotentialen verkar det inte vara något fel på. Kanske blir 500 hk till slut.......
                          Last edited by Freddan72; 22 December 2006, 07:09.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Originally posted by Freddan72
                            Härligt tokbygge Togge!
                            Vad väger åttan? Jag gissar på att vår femma är liiiite lättare Trimpotentialen verkar det inte vara något fel på. Kanske blir 500 hk till slut.......
                            jag ska väga motorn när jag kommer tillbaks.. och även fiats gjutjärnsskrot...för ngt så tungt som fiatens block har jag knappt släpat omkring på!!! Så det är nog inte enorma viktskillnader vi talar om ....

                            återkommer med viktinfo snart....
                            ¤TOGGEX¤

                            Comment


                            • togge har du sett mitt PM?

                              Måste även kommentera att detta kommer bli ett grymt bygge.


                              MVH

                              Comment


                              • Jag vägde min 16vt motor...den vägde 165kg om jag inte minns fel...med turbo och org grenrör....
                                Fiat Coupe 16vt -95
                                Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                                Comment

                                Working...
                                X