If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Motor hittad till överenskommligt(läs dyrt) pris. Efter att fått det ena chockpriset efter det andra var det till slut en som förstod att som privat person vill man inte ge 25k+moms för en motor utan generator,startmotor och tändspolar...
När jag kommer hem på torsdag kanske jag avslöjar om det blev ett köp...
Originally posted by Pizze Hmm Supra Mk4 pryttlar kanske??
Nice att du är igång igen =)
Nope.....
Nu kommer lite avslöjanden!!!
Bakvagnen samt vxllådan kommer från en -02 bmw M5..den med v8:an. En ganska sprängsäker kombination ! Ville ha ngt som var kraftfullt, hållbart och inte var i massivt järn.. svaret fanns i bmw:s djupa gömmor... efter letande och en hel del tur fann jag detta på en annons på bmw forumet.
Tanken var att kombinera ihop detta med bmw:s nya v10:a.. men ack så svår att få tag i......(=inte alls), sökandet gick neråt mot M5ans v8.. men dra på trissor.. måste vinna på lotto för att lösa ut en sådan från skroten.....utgångsbud på ebay för en beggad startade på 5000e !!!!!!!
Bara att forska vidare och valet föll på bmw:s 4,4liters v8 som sitter i de senare 540-740 upp till -02 från -97 då vill säga. Efter MKT letande och priser FRÅN 20k+moms för naken motor (utan start, generator och alla tändspolar) och uppåt började jag tappa modet.. sista samtalet gick till en skrot i västerås... pris förhandlades fram med allt inkl. till och med svänghjul... Och affär blev det!
Så imorgon bitti går resan till min nya motor... är lite spänd av förväntan och nyfiken på hur världens mest kompakta v8 ser ut live!!!
Fy fan vilket grymt monsterbygge!
Man får man ta sig ett kik under huven sen när allt är klart hoppas jag?
Följer ditt projekt då det är så jävla intressant. Bra jobb Togge.
Den nog den på 400hk misstänker jag iomed att han skrev "Nu kommer lite avslöjanden!!!
Bakvagnen samt vxllådan kommer från en -02 bmw M5..den med v8:an. "
M5:ans motor är på 400hk.... och alldeles för dyr d den även inte går att regga med p.g.a för mkt effekt....
motorn i 540 är mkt riktigt på 286hk... samma som den äldre 4,0motorn . Skillnaden mot denna 4,4 är att kammarna är snällare vilket hållt nere antal hk, men höjt vridet... så med 4,0 motorns kammar i 4,4 liters motorn...portade toppar...E85 i tanken.. dubbla kompressorer som ska maxas...så kan ni gissa er fram ett tag om det blir mer än orginaleffekt Ja, just.... med 4,4 motorn kan jag regga in min bil med en vikt på 1402kg... så gatlegal ska den vara oxå....
Härligt tokbygge Togge!
Vad väger åttan? Jag gissar på att vår femma är liiiite lättare Trimpotentialen verkar det inte vara något fel på. Kanske blir 500 hk till slut.......
Last edited by Freddan72; 22 December 2006, 07:09.
Originally posted by Freddan72 Härligt tokbygge Togge!
Vad väger åttan? Jag gissar på att vår femma är liiiite lättare Trimpotentialen verkar det inte vara något fel på. Kanske blir 500 hk till slut.......
jag ska väga motorn när jag kommer tillbaks.. och även fiats gjutjärnsskrot...för ngt så tungt som fiatens block har jag knappt släpat omkring på!!! Så det är nog inte enorma viktskillnader vi talar om ....
Comment