Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renovering/Uppgradering av min 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Freddan72
    Varför kan den inte mäta vid fullgas?
    Måste vara bredband då.
    Vid fullgas går boxen över från closed loop till open loop vilket gör att den skiter i lamdba värdet och går på förmappade värden... om jag inte misstrar mig.

    Därför måste jag bänka. d v s för att se att den får rätt blandning över hela registret.
    Last edited by RayZor_187; 19 October 2007, 13:03.
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

    Comment


    • Jag ser lambdavärde på min Barnacle Widget när jag gasar fullt. Widgeten visar de värden som ECUn får från givaren. Fast nu blir jag osäker.......

      Viksson hade inte du kollat A/F mha en Barnacles widget?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • RayZor, den går från closed loop vid delgas till open loop vid fullgas (som du själv skrev, enbart förprogrammerad värden vid fullgas, ingen loop som reglerar). Fast jag trodde att det var vid fulltgas du hade nytta av AFR-mätaren, du ser ju om lambdan ligger på rätt sida stoich, även om det inte går att dra slutsats hur fett den går så leanar den ju inte ut i alla fall. Eller missade jag något där? Vid closed-loop är det svårt att avgöra var medelvärdet hamnar så som den hoppar fram och tillbaka mellan lean och rich.....

        Edit:
        och att det är där en bredband hjälper, den ligger still och visar faktisk blandning mer konstant även under closed loop?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • Originally posted by novisen
          RayZor, den går från closed loop vid delgas till open loop vid fullgas (som du själv skrev, enbart förprogrammerad värden vid fullgas, ingen loop som reglerar). Fast jag trodde att det var vid fulltgas du hade nytta av AFR-mätaren, du ser ju om lambdan ligger på rätt sida stoich, även om det inte går att dra slutsats hur fett den går så leanar den ju inte ut i alla fall. Eller missade jag något där? Vid closed-loop är det svårt att avgöra var medelvärdet hamnar så som den hoppar fram och tillbaka mellan lean och rich.....

          Edit:
          och att det är där en bredband hjälper, den ligger still och visar faktisk blandning mer konstant även under closed loop?
          Men går det lita på det värdet den ger vid fullgas?
          Isådant fall ligger den en bit upp på Rich vilket borde vara ok då den väl skall gå lite fetare vid fullgas... eller?
          Äger just nu...
          Coupé 20VT LE -99
          Mustang HT -70
          Saab 9-5 2.3t -03

          Coupé renovering -07

          Comment


          • Tror inte det. Eller, inte mer än att motorn inte leanar, men inte så pass att man börjar skruva pysventilen efter informationen man får, börjar varva motorn mot varvstopp och optimerar för att den precis inte tippar över till lean. Men det hade du nog inte tänkt heller? Bättre än magkänsla, kul information men inte mycket mer än så är min åsikt, för vad den är värd.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • OK Tack!

              Smäller i chipet och ser vad den säger. Sen blir det som sagt en tripp till bänken så jag får 100%iga värden.
              Äger just nu...
              Coupé 20VT LE -99
              Mustang HT -70
              Saab 9-5 2.3t -03

              Coupé renovering -07

              Comment


              • Blev inget chip idag... har inte hunnit dra klart matningen till bränslepumpen.

                Här kommer lite bilder på anslutningarna vid batteriet, det är iallafall klart.
                Attached Files
                Äger just nu...
                Coupé 20VT LE -99
                Mustang HT -70
                Saab 9-5 2.3t -03

                Coupé renovering -07

                Comment


                • Drog en separat minus till LBR mätaren för att vara säker på att den ger så exakt det går...
                  Attached Files
                  Äger just nu...
                  Coupé 20VT LE -99
                  Mustang HT -70
                  Saab 9-5 2.3t -03

                  Coupé renovering -07

                  Comment


                  • Mätarna fick ta plats där Blaupunkt bandaren tidigare huserat. Någon som har tips på vad den 3'dje mätaren skall visa?!
                    Ljud kommer iframtiden lösas med en MP3 spelare, lite moddande och ett 4-kanals slutsteg...
                    Attached Files
                    Last edited by RayZor_187; 21 October 2007, 19:00.
                    Äger just nu...
                    Coupé 20VT LE -99
                    Mustang HT -70
                    Saab 9-5 2.3t -03

                    Coupé renovering -07

                    Comment


                    • Ytterligare ett sätt att fördriva en söndag...
                      Tänkte byta ut mitt huveblem eftersom det var blekt.

                      Men tänkte "varför inte lacka om det istället - LE style". Efter några timmar med maskeringstejp och en paintbrush blev det såhär...
                      Attached Files
                      Last edited by RayZor_187; 21 October 2007, 17:50.
                      Äger just nu...
                      Coupé 20VT LE -99
                      Mustang HT -70
                      Saab 9-5 2.3t -03

                      Coupé renovering -07

                      Comment


                      • Originally posted by RayZor_187
                        Mätarna fick ta plats där Blaupunkt bandaren tidigare huserat. Någon som har tips på vad den 3'dje mätaren skall visa?!
                        Ljud kommer iframtiden lösas med en MP3 spelare, lite moddande och ett 4-kanals slutsteg...
                        Avgastemp gissar jag på
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • Originally posted by RayZor_187
                          Mätarna fick ta plats där Blaupunkt bandaren tidigare huserat. Någon som har tips på vad den 3'dje mätaren skall visa?!
                          Ljud kommer iframtiden lösas med en MP3 spelare, lite moddande och ett 4-kanals slutsteg...
                          Jag röstar för batteriladd (om du har en gammal 20VT) eller oljetemp (om du har en nyare 20VT)..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by per
                            Jag röstar för batteriladd (om du har en gammal 20VT) eller oljetemp (om du har en nyare 20VT)..
                            Hmmm oljetemp skulle ju kunna funka... kostar ca 400:- i samma serie... För ström funderar jag på att dra in en digital display som mäter över stiften vid bränslepumpen, det är väl trots allt där man vill se att strömmen kommer fram.
                            Last edited by RayZor_187; 23 October 2007, 06:24.
                            Äger just nu...
                            Coupé 20VT LE -99
                            Mustang HT -70
                            Saab 9-5 2.3t -03

                            Coupé renovering -07

                            Comment


                            • Jag har alltid sett en voltmeter som nått slags mätare för att se om remmen gått av, men ström över batteriet är väl en bra ide. Har aldrig tänkt på det tidigare.

                              Panda 169

                              Comment


                              • Hur går det med motorn? Får du ordning på laddet?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X