Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alex - Turbo PLUS - 320 hk GT28RS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Halloj Christer,

    Tackar tackar, ja det blev inte så mycket bankörning för mig denna säsongen.
    Semester utomlands och massa jobbresor långt-bort-istan krockade effektivt med banträffarna.

    Jo, bilen är helt klart vassare nu. Helt annan karraktär. Fast den klassiska gummisnoddseffekten som originalturbon har finns inte riktigt kvar.
    Alltså nack-vrickning-effekt vid låga varv där kraften sen ebbar ut när man kommer uppåt i varvtal.
    Nu dröjer det lite varvtalsmässigt tills det händer. Men när det händer så brakar det loss fint. Ända upp till varvtalsstoppet. Ett skönt konstant drag. Trevligt!

    Tiderna på bana har väl inte hjälpt jättemycket. Hann bara köra på Kinnekulle denna säsongen och där hjälpte inte extra-hk så mycket.
    Körde på gatdäck också... Halkhalk rakt ut i kurvorna. Nästa säsong blir det R-däck.

    Lättning, ja... hrrm hrrm... Läs min ljudbyggartråd så ser du att jag klantat mig på den punkten.
    Stolarna är väl rätt okej som jag har. Fast självklart vill man ha riktiga skalstolar som du har i din Porsche.
    Fasen vad gott man satt i dom! Som i ett skruvstäd. Med full fokus på körningen. Plus-stolarna i min är visserligen ganska skålade, men läder är halt.

    Saknar ljudet på din Porsche, du får skrämma upp oss på nån fika sen tycker jag.
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

    Comment


    • #32
      Något dålig på att uppdatera denna tråd...
      Bifogar en bild på R-däcken (Bridgestone RE540 - 205/50-16") som jag premiärtestade på Knutstorp.
      Bra för att få användning av hästkrafterna ut ur kurvorna.

      Nästa aktivitet är europaresa med Fiaten, åker på måndag. Ut och lufta den en smula! Tur&retur Florens med många långa stopp på vägen. Kör österut och besöker bla. Berlin, Prag.
      GPS införskaffad (Navigon 7110) , får väl göra ett maxhastighetsförsök på något käckt ställe i Tyskland.
      4 v semester framför mig, gött gött!
      Attached Files
      Last edited by alx; 19 July 2008, 17:30.
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd
      Huracan V10 610-4 -14 Grå
      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

      Comment


      • #33
        Har inte fått Greddy PRofec B-specII monterat ännu. Slappt...
        Så på europaresan kör jag med den enklare boost controllern jag har monterad nu. 2 lägen, blir mes-läget som default.
        Alltså ungefär 1.1 bar.

        Sen har jag en Walbro-bränslepump liggande också som inte lyckats montera sig på plats... Suck... jag skulle behöva en personlig mekare som styrde upp saker och ting!
        Inget fel på originalpumpen, men jag slentrian-beställde Walbro'n i vintras i ett fccuk-gruppköp.
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #34
          Trevligt med ett mesläge på 1.1 Bar.
          Vad ligger du på när du aktiverar "tuff snubbe med hår på bröstet" läge?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #35
            Om du ska ut på långresa där du i princip alltid kommer att ligga i 110km/h eller mer och vill hålla ner på förbrukningen (o där med resekostnaden) så är väl 1.1bar ändå ganska högt?
            Förstår ju givetvis att du vill behålla draget men om du ändå kommer att lugn-köra så kanske 1.1bar är något högt?

            Rätta mig om jag har fel, men ett lägre ladd-tryck (när du är uppe i varv) borde ju generera i lägre förbrukning eller hur?

            Comment


            • #36
              Originally posted by Ary
              Om du ska ut på långresa där du i princip alltid kommer att ligga i 110km/h eller mer och vill hålla ner på förbrukningen (o där med resekostnaden) så är väl 1.1bar ändå ganska högt?
              Förstår ju givetvis att du vill behålla draget men om du ändå kommer att lugn-köra så kanske 1.1bar är något högt?

              Rätta mig om jag har fel, men ett lägre ladd-tryck (när du är uppe i varv) borde ju generera i lägre förbrukning eller hur?
              Om du håller jämn hastighet så har du laddtryck på 0 bar. Eller vakum...
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #37
                Originally posted by Ary
                Om du ska ut på långresa där du i princip alltid kommer att ligga i 110km/h eller mer och vill hålla ner på förbrukningen (o där med resekostnaden) så är väl 1.1bar ändå ganska högt?
                Förstår ju givetvis att du vill behålla draget men om du ändå kommer att lugn-köra så kanske 1.1bar är något högt?

                Rätta mig om jag har fel, men ett lägre ladd-tryck (när du är uppe i varv) borde ju generera i lägre förbrukning eller hur?
                Ja, alltså jag vet inte riktigt hur du kör på motorväg i 110 men jag ligger inte på fullgas på 2:an 3:an... hehe retas lite...

                Det jag menar är ju tillåtet maxladdtryck. När man fläskar på och ska jaga Audi R8.
                I konstant hastighet 110 km/h ligger jag på -20 till -25 i laddtryck typ om jag minns rätt (kommer inte ihåg vad enheten heter). På 6:an.

                Det som är fint med GT28RS:an är att den trivs väldigt bra på motorväg.
                En liten dutt på gaspedalen och man förflyttar hastighetsnålen smidigt en bit uppåt på skalan.

                I tuff-snubbe-med-hår-på-bröstet-läget ligger trycket på 1.2-1.3 bar.
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • #38
                  Laddtrycket kan snarare sänka förbrukningen till en viss gräns. Att begränsa laddtrycket kan vi belastningar i backar m.m. höja medelförbrukningen. Turbo uppfanns just för att sänka förbrukningen på motorer.
                  De e därför turbodisel är så poppis
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #39
                    Ähm, Njää det var för att få ut mer kraft ur en motor. Och i o med det kunna sänka vikten. Bränsleförbrukningen var inte så viktig då på 60-70 talet.
                    Man hade även turbo på flygplan för att kompensera för den tunnare luften på höga höjder.

                    Originally posted by TurboNimitz
                    Turbo uppfanns just för att sänka förbrukningen på motorer.
                    De e därför turbodisel är så poppis
                    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                    Comment


                    • #40
                      Jo men så är våra bilar från 90-talet nästan 2000 talet De riktigt lågmila nya motorer kör turbo, dubbelturbo eller turbo och kompressor WW byggde en förra året med kompressor och turbo med väldigt låg bränsleförbrukning.
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by alx
                        ..... -20 till -25 i laddtryck typ om jag minns rätt (kommer inte ihåg vad enheten heter).
                        tum kvicksilver, inHg.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #42
                          Jo men den "uppfanns" ej i det syftet.
                          Uppfanns ju redan på 20 talet eller nåt. Men det var jänkarna som började ha turbo i bilar på 60-70 tal.

                          Annars har du så rätt så. Idag är det ofta synonymt med snålisar

                          Originally posted by TurboNimitz
                          Jo men så är våra bilar från 90-talet nästan 2000 talet De riktigt lågmila nya motorer kör turbo, dubbelturbo eller turbo och kompressor WW byggde en förra året med kompressor och turbo med väldigt låg bränsleförbrukning.
                          Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                          Comment


                          • #43
                            Turbon är till för att ge extra kraft när så behövs, t.ex vid omkörningar av låååånga lastbilar. Mer luft + mer bensin = mer kraft. Att montera en turbo är ett enkelt sätt att öka motorns effekt. Kolla på 20v motorn.

                            Sugis: 147 hk vid 6100 rpm
                            Turbo: 220 hk vid 5750 rpm

                            Det som händer nu i bilindustrin är att flera tillverkare börjar göra små motorer med turbo och detta pga att folk vill ha prestanda men oxå att bilen ska dra så lite som möjligt. Knappast en enkel ekvation att få ihop
                            När inte turbon används så drar dessa motorer mkt mindre än större sugmotorer med liknande effektuttag. Kolla på Alfa Romeos nya MiTo 1,4 TB med 155 hk/230 Nm. 155 hk är ungefär vad man brukar ta ut i effekt på en tvåliters sugmotor idag
                            Last edited by Freddan72; 22 July 2008, 11:18.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment

                            Working...
                            X