Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by per
    Passade på att koppla förbi värmen till gasspjället, inspirerat av Emilio!
    Ser bra ut Per! Du kör ju ändå inte coupen på vintern! onödigt att värma upp i onödan

    Min ventilkåpa till bravon sprack i högra hörnet, men limmade med sikaflex och de höll, men måste göra något åt detta nu!

    Kommer bli en trevlig bil nu! Dags för provkörning strax då? då vill vi ha uppföljelse från att du vrider om nyckeln tills du stänger av

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • Tackar!
      Du vet ingen som svetsar i alu åt dig? Annars kanske en ny från skroten är enklast.

      Snackat lite med JohnS på engelska forumet vilken EBV som passar om man vill köra med original laddstyrning. Enda som funkar enl. honom är GM's EBV, så nu blir det den som monteras.
      Ska kolla med Audin's oxå, man vet aldrig. Den gav stabilt 1.1bar med originalturbon.
      Last edited by per; 17 September 2008, 11:52.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Tredje helgen och fortfarande inte igång..
        Men nu är det iaf nära. Helvete vilket komplicerat pussel det är att få plats med allt.. ALLT får man vrida runt minst ett par ggr!

        Nu är det bara ett par rör och ny kylvätska kvar innan start. Nya ac kompressorn ska monteras senare när den kommer.

        Inte heller nedre turbofästet passar såklart, fick smida till ett nytt av en bit alu-profil:
        Attached Files
        Last edited by per; 22 September 2008, 09:53.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Monterad:
          Attached Files
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Det mesta runt turbon monterat. Tyvärr krockade lambdasonden katastrofalt med chassit till kylfläktarna.. Fick flyttas till andra lambdapluggen 1.5dm bort... Nån som vet hur stor betydelse det har för funktionen?

            Dessutom kläms "från"kylslangen lite mellan turbon och fläktpaketet. Måste nog hamra lite på plåten som håller vä fläkt..

            Sen var jag tvungen att fixa en pinnbult till nedersta hålet i downpipen, en vanlig bult gick inte pga brant vinkel.

            Nedre fäste till värmeplåten (L-profil aluminium vid insexskruven) fick oxå fixas.
            Attached Files
            Last edited by per; 23 September 2008, 10:33.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Gamla kylaren... Ganska rutten!

              Nya fick lite skyddsvax längs botten och toppen så den ska väl hålla sig några år.. Speciellt utan vinteranvändning.
              Attached Files
              Last edited by per; 23 September 2008, 10:35.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Nu är du ganska sugen på att provköra va? Ser fint ut!

                Comment


                • Packningar.

                  Originally posted by per
                  Nya packningar! Inget mer läckage här inte..
                  Hur mycket för packningar? Har lite läkage som jag tänkte fixa!
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • Ser bra ut där... när blir det provstart?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Originally posted by Ante
                      Inget som kommer påverka i nån större utsträckning
                      Ok, AltAvgas sa samma sak. En del bilar har den nästan en meter bort så det verkar lugnt.
                      Originally posted by Erajack
                      Hur mycket för packningar? Har lite läkage som jag tänkte fixa!
                      Bara ett par hundringar tror jag.. Var ett bra tag sen jag köpte.
                      Originally posted by 84jr0
                      Ser bra ut där... när blir det provstart?
                      Ikväll hoppas jag!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Moddade fläktpaketet lite igår så att kylslangen från turbon fick plats.
                        Sen luftades kylsystemet, batteriet kopplades, körde på startmotorn lite för oljetrycket - och startade.

                        Helsike, bilen har kommit lite mer i målbrottet tror jag.. Att större downpipe gav så mycket muller?

                        Tyvärr tickade grenröret direkt, så det blir till att plocka isär och kolla var det kommer ifrån. Misstänker starkt området runt min utbytta pinnbult, hamnar packningen lite snett där kan det nog läcka lite (packningens hörn fick klippas av). Det såg allt ut som lite sot där efteråt..
                        Last edited by per; 24 September 2008, 12:00.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Väldigt konstigt. Startade ikväll igen, kall motor. Helt ljudlöst utan tick!
                          TurboB tipsade om att allt "satt sig" såattsäga, kan kanske vara så. Bara lite skumt att det tickade så högt innan, tyder på rejält glapp nånstans tycker jag.
                          Menmen! Bara att vara glad nu antar jag!

                          Ska ändå byta kompressorn om nån vecka så då kan jag kolla lite närmare på ev. läcka.

                          Tips till alla som ska byta packningen till ventilkåpan - kör med extra tub packningstätning speciellt vid främre kamaxelöverfallen. Skarven där blir inte tät utan! Min svettar lite olja där på båda sidor.

                          Nu ska stötfångaren o hasplåten på! Första provturen..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by per
                            Tips till alla som ska byta packningen till ventilkåpan - kör med extra tub packningstätning speciellt vid främre kamaxelöverfallen. Skarven där blir inte tät utan! Min svettar lite olja där på båda sidor.
                            DET var verkligen bra! Har ännu ej köpt, men snart så. Följer med spänning!!
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • Har nu kört lite..
                              Alltså det är sjukt vilken kapacitet turbon verkar ha mot original..
                              Har bara vågat ladda under 1 bar men det märks att det är med ett annat flöde om man säger så..
                              Detta var med kanske 1/4 gaspådrag. Ska köra lite mer o se om Audi EBV:n reglerar nåt, annars byter jag till GMs o testar den.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Jamen herrejisses va snyggt!

                                Lite dålig puts i övrigt än sålänge. Och färgen på värmeplåten höll inte länge som befarat..

                                Nu är alu-oljelocket på som synes. Har legat länge o skräpat..
                                Var inte rikigt nöjd med att den var helt solid i alu, borrade ur den så mkt det gick med pelarborren. Blev lite lättare iaf!
                                Tyvärr sitter inte packningen fast så den får man hålla koll på.
                                Attached Files
                                Last edited by per; 29 September 2008, 16:02.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X