Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför inte mappa om ECU, då kan du ju se till att du även har soppa där det behövs. Kanske är läge att byta till FMIC och ha en bättre soppapump i beredskap vid mappning.
    Click here to visit Raceitaly
    ______________
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
    Acura Legend 3,2l V6 -91
    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
    Murphy´s law.

    Comment


    • Originally posted by per
      Tack för ideerna Fuel.
      Funderar på en annan fuling (?)... Kan man inte kompensera den hårdare wastegaten med lägre tryck på kompressor-trycket till EBV:n..?
      Antar man får använda en väldigt linjär PBV av hyffsat hög kvalitet så att den håller det man man ställer in.
      Summan av kardemumman borde väl bli att ebv:n pulsar till samma maxladd som på original wastegate, om man justerat rätt. Eller?
      Du ska redan med hårdare wastegate och orginal ecu/ebv få högre maxladd än med orginal wastegate som har lägre grundtryck.

      Men visst, att pysa ut luften på kompressordelen av EBV:n ska fungera. Pyser du ut luften till insuget så är det heller inte sådär jättefult.

      Men jag håller med viksson, mappning är det du borde göra med tanke på dina mods.
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • Per> Spänn wastegate-stången så får du högre grundtryck, och därmed högre maxtryck
        /Peter

        Comment


        • Jo mappning är att föredra har jag förstått. Har stått en del om detta på fccuk nyligen. Visste inte att man kunde justera ebv:ns pulser så mkt men det verkar det som.
          Ska börja med att få ok laddtryck, sen köra på rullar o kolla blandning, insugstemp osv.. Större pump är första åtgärden i åtanke om soppan inte räcker. Min IC borde räcka dock.

          Chorus; om man höjer grundtrycket, höjer man inte även lägsta möjliga tryck? Jag vill ha det så nära original som möjligt (0.6).. Så att det finns nåt att sänka till.

          Bra ställe som mappar Bosch här i landet..?
          Last edited by per; 6 October 2008, 08:46.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • per> Jo, det stämmer. Jag kan däremot inte tänka mig någon lösning alls på hur du ska få högre maxtryck, men fortfarande möjliggöra sänkning till 0.6/0.8 bar

            Mappning gör Turbocenter, men det kostar mycket, därför jag låtit bli

            C:a 15-20k för mappning och byte av spridare (orignalspridarna ligger på 100% duty vid ungerfär 6000 rpm och 1 bar)
            /Peter

            Comment


            • Ok hur har du gjort för att få 1.4bar?

              Jomen med den lösningen jag funderar på så borde det ju gå att behålla 0.8 som lägsta ladd? Om jag inte tänker helt tokigt. Jag är rädd att jag hela tiden gör det för jag fattar t.ex. inte hur jag kan få LÄGRE ladd med HÅRDARE wastegate.. Laddet borde ju skena med bibehållen laddreglering.. Men icke.

              Nu har jag iaf köpt en jäkligt dyr (drygt 600kr) o bra PBV ventil hos SAM Bilmode/Tuning. Helt steglös + låsbar reglering, för pneumatiksystem egentligen.

              Ska försöka koppla in den ihop med Adelco EBV:n så snart som möjligt o se vad som händer.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Bifogar lite gamla bilder jag fått ur mobilen nyss..

                Grenröret, så mycket kan man slipa ur:
                Attached Files
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Och denna användes:
                  Attached Files
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Monterade nämnda ventil igår på trycksidan, fick en märklig overboost på 1.5bar som sen gick ned till vanliga dryga 1.1bar. Då var ventilen knappt öppnad. Kan hända att den extra luftvolymen i slangarna ställde till det?

                    Fler förslag på ställen som mappar..?
                    Last edited by per; 8 October 2008, 12:21.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Per> Om du pyser ut luft på trycksidan av EBV:n så höjer du grundtrycket

                      När ECU:n vill ha grundtryck kommer all luft från trycksidan på EBV:n gå till wastegateklockan, om du pyser ut endel av den luften så ökar grundtrycket

                      Hänger du med? =)

                      Jag har c:a 1 bar grundtryck på wastegaten, och har en PBV för att höja till c:a 1.4-1.45 bar. EBV:n är helt urkopplad

                      Slutsatsen blir att en pysventil före EBV:n ger samma effekt som att spänna wastegate-stången
                      /Peter

                      Comment


                      • trycksidan, är det mot wastgaten efter EBVn eller mot turbon före EBVn? Sitter den före ebvn kanske det funkar bättre att sätta den på andra sidan, för dåligt flöde genom ventilen för att ge tryck efter att EBVn dumpat ut trycket till insuget, inget flöde av luft in mot wastegaten dock.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • Novisen; hänger inte med dig riktigt, som vanligt.. men jag pyste alltså ut på kompressorsidan innan EBV:n, inte på wastegateslangen.

                          Chorus; Hajar! Tack.

                          Funderat lite till. Tänk om det helt enkelt är så att ECU:n finner det safe att stoppa laddet vid 1.2bar, att nånting händer över det... Även om jag hade högre tryck med originalturbon hade jag ju mindre flöde. Det drar ju inte dåligt direkt..
                          Eller va?
                          Last edited by per; 8 October 2008, 14:36.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • kort och gott; Undrar om inte pysen är mer effektiv på slangen ner till wastegaten istället. Fast jag vet inte om det är någon skillnad, mest egen nyfikenhet.

                            (Det är ju så den är tänkt att sitta från början i alla fall, då enda luftflödet genom ventilen blir det du blöder bort och inte både det du blöder bort OCH det som EBVn läcker när den öppnar till insuget istället för till wastegaten.)
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • Ska testa det. Men om det är som jag misstänker nu, kommer ECU:n bara mata på med mer tryck tills wastegaten öppnar och då hjälper det inte med pys där heller. Enda som kanske händer är en kort overboost.. Ska testa under dagen!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Gör den det har du reglering av trycket och det har ni ju kommit fram till att coupen inte har (aktiv, closed loop reglering eller vad man vill kalla det). För i så fall hjälper det inte att stoppa dit något med högre tryck på wastegaten heller, det blir inte mer än 1.05bar max.
                                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X