If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
3. Andra dagen på Ringen sjönk plötsligt laddtrycket från max 1.45 till max 1bar. Skumt tänkte jag först men sen tänkte jag på värmen som boven i dramat. Jag hade nämligen inte hunnit täcka för gamla luftintagen till IC på sidan, där kom en massa luft in. Den skulle kunna bilda mottryck i motorrummet och hindra kylluft genom FMIC tänkte jag... Och det stämde!
Tejpade igen sidointagen med papp lite provisoriskt enl. bilden nedan.
Efter ett halvt varv nästa dag var maxtrycket uppe på normala 1.45bar igen.
Styrsystemet reagerade på för varm luft i insuget och sänkte laddtrycket för att spara motorn.. I det läget var man rätt glad att man använder EBV-ventil och ingen eftermarknadsreglering!
Ett till synes ultraskumt elfel började dyka upp. Ibland vägrade bilen starta och alla lampor på panelen blinkade vilt samtidigt som en massa relän smattrade.
På väg från Mantorp - som för övrigt funkade till belåtenhet med undantag för de dåliga beläggen (EBC Yellowstuff) - dök felet upp igen. Försökte med att nollställa ECU'n men problemet fanns kvar.. Plötsligt gick den igång och jag åkte hemåt.
Eftersom jag nollställt ECU'n var laddtrycket extra högt de första fullgaserna, med korta peakar uppåt 1.6bar. Då började kopplingen slira pga vridmomentet. GTA-kopplingen, ett år gammal... Skulle inte förvåna mig om originalkopplingen hållt bättre, den slirade inte trots 20000mil och lika högt laddtryck..
Nu står valet mellan 6-puckat från en GB på fccuk.org och Helix Organic.. Vet inte vad man ska välja..?
EDIT:
Elfelet visade sig vara chippet från Flea på FC Performance, moderkortet var kinaskräp. Fick ett nytt chip och direkt var alla elfel borta! Dessutom hade han den goda viljan att finjustera soppamappen, den gick en aning fett på fullt ladd innan enl. gurun Magnus Romeborn.
Hör väl inte riktigt hit men jag la en hel del energi på att få till stolar i bilen.
Till slut hade jag en blandning av mina gamla Lancia-Recaros och ett par från '99 i skinn på plats. Fick bort höjdjusteringen på förarstolen som vägde några kg och byggde på höjden. Stolen hamnade riktigt lågt och bra!
Tog sidopanelen (utan hål) från min gamla passagerarstol och slipade till resten tills de passade i Coupen.
Blev riktigt bra och underlättar vid bankörning, innan har jag knappt fått plats med hjälmen under takluckan..
Tyvärr blev både mina gamla Recaro's och originalstolarna (Fiats i svart skinn) stulna ur mitt förråd så de kommer aldrig bli till salu.
Eftersom kopplingen ska bytas under vintern kan man lika gärna uppgradera lådan. Original låda har lite sliten synkring på fyran och ettan är svår att få i ibland. Blir väl så efter 21500mil.
Denna sexväxlade '00 har gått 8500mil enl. uppgift och kostade 4500kr efter prut.
Nu hoppas jag bara att den är ok.. Enda jag kunnat se hittills är att den är torr och ej sprucken..
Originally posted by per Eftersom kopplingen ska bytas under vintern kan man lika gärna uppgradera lådan. Original låda har lite sliten synkring på fyran och ettan är svår att få i ibland. Blir väl så efter 21500mil.
Denna sexväxlade '00 har gått 8500mil enl. uppgift och kostade 4500kr efter prut.
Nu hoppas jag bara att den är ok.. Enda jag kunnat se hittills är att den är torr och ej sprucken..
Du skulle kunna montera en oljekylare för v-lådan i hålet där ic'n sat tidigare. Har för mig Alfa 156 har det original med samma/lika låda? Det har ju skvallrats en hel del på nätet att för varm olja kan vara orsaken till haverierna på 20VT+ och LE.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment