Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt : Bravo HGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja de måste de vara!

    den här motorn har ju som 20vt.n variabla kamtider, vid 4000varv öppnar ventilen och kammarna ändras några grader, så vi har ju lite vtec teknik i våra bilar ;o)

    är de någon som vet hur det fungerar med dom variabla kamtiderna när man byter/slipar kammar? frågan om det kommer fungera efter om man då mappar, annars får man väl koppla bort de

    Mvh/Emil

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • #17
      Har du testat Per? Om man kan ha långa insugsrör på låga varv så borde man få bättre vrid och snabbare spool up. Sedan måste man få rören att bli kortare ju högre upp i registret man kommer. Kanske funkar
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72
        Vem blir den förste att kombinera variabla insugsrör med turbo ?
        Jag trodde i min enfald att kompressor och turbo var bästa kombinationen?
        il giallino
        Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

        bella rossa
        Coupé 20VT LE nr1516 1999

        white pearl
        Mini Cooper D 2007

        Comment


        • #19
          Vi snackar ju inte om vad som är bäst utan om det är möjligt och om det ger mer effekt.

          Turbo+ kompressor är bra på små bensinmotorer. Men att bygga om 20V motorn till ha både turbo & kompressor är nog att ta i Bäst är nog att låta allt vara och inte mecka för mycket.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Originally posted by Freddan72
            Har du testat Per? Om man kan ha långa insugsrör på låga varv så borde man få bättre vrid och snabbare spool up. Sedan måste man få rören att bli kortare ju högre upp i registret man kommer. Kanske funkar
            Har så vitt jag vet aldrig sett så långa rör på någon sugbil som på tubrobilar, de drar ju rören runt hela motorn i princip. Den enda anledningen jag kan komma på är att få peak torque vid varvtalen innan turbon kommer igång, när den sedan suger i för allt den kan så spelar det inte så stor roll med avstämda rör längre. För vanliga NA försöker de väl efterlikna turbons platta vridmoment genom variabelt insug för att få det avstämt över ett bredare register. En tanke till: Vid 6-7000varv, är det lite långa insugsrör eller en avgasturbin som är det största hindret???
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Freddan72
              Bäst är nog att låta allt vara och inte mecka för mycket.
              Öh, ska inte det vara min replik?

              Men om vi återgår till sugmotorer så verkar det ju som FIAT föredrog VIS-tekniken för att få mer effekt än att mecka inne i motorn. Sen kan man dessutom ha grövre avgas och metallisk sportkat som Tony på sin Marea 20Voch få ut 9Hk extra och betydligt mer effekt än orginal mellan 6-7000 varv. Sen kanske den går att chippa? Och sportluftfilter.

              Då kanske man kan hamna mellan 160-170hk. Teoretiskt alltså...
              il giallino
              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

              bella rossa
              Coupé 20VT LE nr1516 1999

              white pearl
              Mini Cooper D 2007

              Comment


              • #22
                Så...

                Då var de dags att uppdatera lite.

                Hade ju stora planer på att sätta i en 20VT motor i bravon men även mycket funderingar så blir de nog ett för stort projekt för tillfället, för en besiktningskille på sfro har kollat in bilen och sagt vad som behöver ändras och det är i princip hela hjulupphängningen bak och fram som måste ändras, förstärka i stötdämpartornen mm.
                så får lägga de på hyllan och trimma på sugisen istället! blir för lång tid och för mycket pengar!

                Iaf det som har hänt nu är iaf att motorn sitter i motorstativet och håller på att plockas isär
                Attached Files

                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                Comment


                • #23
                  Har börjat plocka isär motorn nu, och notera oljeklägget i oljepickupen,
                  hade ju stora problem när jag köpte den här att hela motorn hade koxat av all olja, men gjorde rent i ventilkåpan och hällde i rengöringsmedel och blev ganska bra.
                  Men insåg nu att detta hade inte gått många mil innan motorn hade skurit, så de va himla tur att man plocka isär motorn
                  Attached Files

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #24
                    En fråga

                    Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av balansaxeln.

                    Det är ju vevaxeln som driver balansaxelns som även går genom oljepumpen, har funderingar på om man kan plocka bort balansaxeln på något vis och kanske bara leda vidare kedjan på drevet som är kullagrat.

                    Eller är det något som vet något om detta?

                    Mvh/Emil

                    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                    Comment


                    • #25
                      Har läst nått om att oljepumpen kräver att den där kedjan är spänd annars går det åt h-lvete.

                      Panda 169

                      Comment


                      • #26
                        Hallo!

                        Varit lite dålig på att uppdatera!
                        Men coupen har tagit upp lite tid i vår så det har inte blivit så mycket med bravon, men nu drar allt igång med allvar igen till hösten!

                        har iaf lämnat in det mesta från motorn till ett ställe som heter Primoto:
                        Han kommer börja efter sin semester med allt, då ska följande ske:

                        * Competition steg 1 som det kallas för toppen : förstora, även förfina insugs och avgas kanalerna, fräsa ner ventilsätena 0.4mm + planing 0.1mm = 0.5mm i planing, kommer antagligen ge lite högre komp i motorn,

                        * Horning av cylindrarna

                        * Lättning av svänghjul, Svarvning och fräsning.

                        * Viktning och balansering på hela drivlinan, Vevaxel, kolvar, stakar, svänghjul, koppling.

                        Sen ligger det helt nya packningar hemma när allt ska sättas ihop,
                        Nytt kamremskit med alla spännrullar och remmar. Ny vattenpump i aluminum istället för Fiat´s plast pump, Nya kolvringar , Topplockbultar etc.

                        Så Kan tänka mig att motorn kommer gå lite vassare när allt är klart.

                        Då ska även 2.5" Rostfrittavgasystem byggas,
                        Tillslut ska mappning av något slag ske.

                        Så det är nog kanske inte omöjligt att komma upp från 147hk till kanske 170-190hk i sista änden!

                        Bilder kommer när delarna är tillbaka

                        Mvh/Emil

                        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                        Comment


                        • #27
                          Hej Emilio,

                          Har du funderingar på att köra med E85?

                          Om du vill ha inspiration så kan du kolla in TurboJ´s projekt på PROJECT FIAT BRAVO TURBO
                          Just nu är han uppe i 347BHP 317WBHP and 339FT/LB (460 Nm)
                          Mer info här: Perfect Touch Round 3 More to Come......
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            Tjena!

                            Ja de såg inte tråkigt ut de projektet!
                            Jag vet faktiskt inte, har inte bestämt än, får se lite hur allt fungerar lite först när man har fått ihop allt! så steget efter de är mappning, då är de nog inte omöjligt =)

                            Tack för tipset!

                            Mvh/Emil

                            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                            Comment


                            • #29
                              Usch,,,

                              Vilken jobbig period jag har haft, allt har krånglat, delar som tagit flera veckor att få hem, fått fel grejjer, saker som gått sönder..

                              men nu verkar det som ljuset börjar titta in igen

                              Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                              Comment


                              • #30
                                Nyplanad topp med nerfrästa ventilsäten

                                ca 0.5mm planad, lite högre komp.
                                Attached Files

                                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                                Comment

                                Working...
                                X