If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Som jag sa innan så slirar det när trycket är alltför högt, så jag kör lite safe och lägger mig på 1.2-1.3 bar.
Det lutar åt en GTA koppling. La ut en tråd om några fler var intresserade av ett gruppköp men hittills har ingen nappat. Jag köper en efter semestern. Eller du kanske har värre doningar på ingång?
Originally posted by Freddan72 Följande kommer inte göras:Flödespreppning av grenrör
Ska du byta grenrör, eller?
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Renovering av främre bromsok. Givetvis ny Motul RBF 660 efter montering.
Stålomspunna bromsslangar
Ska även se över de bakre oken. Tror jag kommer att satsa på nya solida skivor och DS2500 bromsbelägg
Montera GReddy Profec B Spec II
Montera GTA koppling
Inga stag som ska monteras?
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Ja då var man tillbaka från bänkningen. Hade 98 oktanig soppa i tanken. Glömde helt av Shell´s V-Power . Hade en massa annat å tänka på så det missades totalt. Nästa gång då kopplingen är bytt och trycket ska upp några tiondels bar till, då blir det V-Power .
EBV:n jag har är från en GMC Typhoon. Fick tips av en kille på fccuk om att den skulle vara bättre än original Pierburg EBV. Nu har jag testat den två ggr på rullande landsväg och kan kort och gott säga att den fungerar mycket bättre än originalet. Den reglerar precis så som chippet är inställt. Jag lägger upp info om vart man kan köpa den i Coupe stickyn "Coupe Info".
Dagens uppgift var att ställa in BTR:n. Visst var jag nyfiken på hur mycket effekt jag kunde få ut, men det viktigaste för mig var att justera in BTR:n så att jag fick rätt AFR (=Air Fuel Ratio eller Lambda-värde).
Sagt och gjort vi körde en repa och kollade lambda värdet. Det hamnade på låga lambda 0.735 (= AFR 10.8). Oj här var det lite väl mycket soppa i blandningen. Dags å reglera ner soppatrycket en smula. Två repor senare och vi låg på lambda 0.79 (= AFR 11.6). Nu kändes det mycket bättre. Dock var det lite tråkigt med laddtrycket. Chippet och EBV reglerar ner laddtrycket så att det från 5000 rpm sjunker från 1.1 Bar till 0.9 Bar vid 6400 rpm. Detta är nästan samma ladd som jag hade med TB2810. Effekten låg på 250 hk på hjulen. Bara +10 hk från förra resultatet . Snacka om dyra hästar. 10 hk för all den tid och energi som man lagt ner i detta projekt. På veven fick vi fram att jag hade 286 hk. Detta var långt ifrån vad jag hade trott att turbon skulle ge mig.
Så vad göra??
Jag monterade min pysventil . Pysventilen som jag använt är en Armval BCV-11. En mycket enkel pysventil som är köpt från fccuk. Denna finns inte längre att få tag i som ny för er som undrar . Många på fccuk använder mer avancerade laddtryckregleringar, typ GReddy, APEXi eller Blitz. Jag har inte hunnit montera min GReddy EBC, så det fick bli den gamla pysventilen
Vi bestämde oss för att inte röra BTR:en. Trycket kommer ju att öka på högre varvtal men samtidigt så ser ju BTR:en till att skjuta in lite extra soppa. In i bilen igen och starta upp. Fan nu vart man ju lite nervös. Tänk om motorn sprängs?? En kolv går åt helvete eller nått annat. Jaja man lever bara en gång, lika bra å ge järnet . Så på med tändningen, starta 20 ventilaren och bara måtte allt gå bra
Originally posted by Freddan72 Ja då var man tillbaka från bänkningen.........................Jaja man lever bara en gång, lika bra å ge järnet . Så på med tändningen, starta 20 ventilaren och bara måtte allt gå bra
Fortsättning följer
Vilket antiklimax! Mycket trevlig läsning men jag sitter nog här tills det kommer någe mer!
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Originally posted by viksson 530nm och 460hk på hjulen!
Grattis freddan!!!
Går det att köra den kärran? Inge mer landsväg va, freddan?
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Originally posted by viksson 530nm och 460hk på hjulen!
Grattis freddan!!!
Måste bara förklara att det jag skrev var menat som skoj och ska tas med en nypa salt. Ville bara att Freddan skulle krypa ut i solen och berätta vilka siffror han har fått.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Comment