Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 128 Berlina -71

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Man vill alltid ha mer hästar...
    Såg din kärra snurra runt på cykelvägar i Guldheden i lördags kväll.. Din buse!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Jo klart man vill. Jag siktar på 200hk, det räcker och blir över i denna bilen. Har ett komplett turbokit med grenrör + turbo & downpipe, behöver bara bygga mig ett insug över förgasaren och dra lite vatten + oljereturer/matningar.
      Det är ingen cykelväg där inte. Min polare bor där uppe. Går en väg runt om hans gård som man måste köra på.

      Originally posted by per
      Man vill alltid ha mer hästar...
      Såg din kärra snurra runt på cykelvägar i Guldheden i lördags kväll.. Din buse!
      //Carfreak

      Comment


      • #18
        Fiat 128 berlina-71

        Vad är det för bromsar du har bak, det är ju standard med trummor bak
        villken fiat modell kommer de i från uno turbo?
        mvh
        Kjell-Inge

        Comment


        • #19
          Re: Fiat 128 berlina-71

          Originally posted by Kjell-Inge Bills
          Vad är det för bromsar du har bak, det är ju standard med trummor bak
          villken fiat modell kommer de i från uno turbo?
          mvh
          Kjell-Inge

          Tror de kommer ifrån Fiat 131 alt. volvo 440. Inge helt säker.
          //Carfreak

          Comment


          • #20
            Re: Re: Fiat 128 berlina-71

            Hejsan 131:an hade trummor är det från fiat kan det vara från132:an ,124/125 eller uno turbo.

            Comment


            • #21
              Re: Re: Re: Fiat 128 berlina-71

              Originally posted by peddie
              Hejsan 131:an hade trummor är det från fiat kan det vara från132:an ,124/125 eller uno turbo.
              okok.

              Du vet inte var jag kan hitta en ny gaswire till fiat 128?
              //Carfreak

              Comment


              • #22
                Re: Re: Re: Re: Fiat 128 berlina-71

                Originally posted by Carfreak
                okok.

                Du vet inte var jag kan hitta en ny gaswire till fiat 128?
                Först å främst, vilken skön bil! Nu till wire'n. Har du hört med Fiat? Harva på skrotar går också naturligtvis. Blir nog billigare också.
                Last edited by Erajack; 14 June 2008, 10:19.
                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                Folka Vento VR6 -93 såld!
                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                Comment


                • #23
                  Re: Re: Re: Re: Re: Fiat 128 berlina-71

                  Originally posted by Erajack
                  Först å främst, vilken skön bil! Nu till wire'n. Har du hört med Fiat? Harva på skrotar går också naturligtvis. Blir nog billigare också.
                  Tack så väldigt mycket
                  Har inte hunnit ännu då wirén gick sönder inatt under meckandet. Ska höra mig för, bildelsbasen hade endast 1 wire. Kan ju vara universal wire också, skall passa weber 36/36
                  //Carfreak

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Carfreak
                    Jo klart man vill. Jag siktar på 200hk, det räcker och blir över i denna bilen. Har ett komplett turbokit med grenrör + turbo & downpipe, behöver bara bygga mig ett insug över förgasaren och dra lite vatten + oljereturer/matningar.
                    Det är ingen cykelväg där inte. Min polare bor där uppe. Går en väg runt om hans gård som man måste köra på.


                    Har du tänkt turbokonv. din nuvarande motor?
                    givetvis är det en jättebra ide men det kan bli något dyrt bara.

                    Du verkar ju ha det mesta för att göra konverteringen och kunskapen till att göra det men tänk på en sak.

                    man brukar säga lite mellan tummen och pekfingret att om man ökar trycket med 1bar över atmosfärstryck har man ung. fördubblat din gruneffekt.

                    läs nu att detta har många fler faktorer än bara laddtryck.

                    vad har du för komp i maskin?
                    100hk redan nu så har du nog rätt hög komp och förmodligen rätt vass kam?

                    jag hade rekomenderat att du kanske sänker kompen genom att svarva av dina kolvar lite eller det enklaste att köra med dubbla toppackningar. funkar rätt bra det också.

                    Det tråkiga är ju nu när vi kompsänkt att vi genom det minskade din gruneffekt. =( men ingen fara, man kan alltid ladda på lite extra och köra lite vassare tändning.

                    Förgasare:
                    ett knep jag gjorde en gång när jag turbokonv. en gammal folkvagn var att jag byggde en tryckbox i alu runt hela förgasaren då den ej var avsedd för överladdning.
                    Det kan vara ett alternativ till att köpa dyra förgasare som är tätade och gjorda för ändamålet.
                    Vi testade även att suga genom turbon men det var med sämre resultat.
                    Turbon höll inte länge och du vill ju ha pålitlighet vid bankörning gissar jag.. inte byta turbo var 500:e mil. =)

                    det finns ju en lite nackdel med tryckboxen och det är givetvis att det är knepigt att ställa in förgasaren då man måste plocka bort boxen hela tiden för att bara skruva åt en liten skruv ett kvarts varv.

                    lite jobbit men när man väl är färdig så är det ju ingen fara längre.

                    Jag har turbokonv. det mesta som råkat stå ivägen och det är verkligen skitkul!!

                    lite av en utmaning och man har roligt med grabbarna.
                    givetvis ökar en kall öl arbetsmoralen en gnutta men det hör till!


                    lite andra saker att tänka på är ju bromsservon vid överladdning.
                    nu vet jag inte hur det är uppbyggt på din bil men ta reda på vad som händer vid övertryck i dina vakumslangar!

                    hur är din tänding byggd?
                    Vakumklocka som vrider fördelaren?

                    Skaffa isåfall en klocka som är gjord för även övertryck.
                    då får man lite hjälp med tändingen vid laddtryck.
                    För vass tänding, för lite soppa, för högt laddtryck eller allihopa faktorerna samtidigt och man börjar spika. ingen kul...

                    kan bli spännande! =)

                    låna en bredbandslambda av någon när du "mappar"
                    man vill ju inte köra sönder maskinen bara för att den går något snålt vid laddtryck.


                    och framförallt; ha kul! =)

                    det är ju mycket roligare och gjort det själv än att bara slänga i en uno turbo motor.


                    lycka till!

                    mvh

                    Comment


                    • #25
                      Tack för ditt svar. Ang. den tryckboxen, sluter man in hela förgasaren i den eller sätter man den där man hade luftfiltret innan? Det som var tänkt var att ha en liggande strombergare som tål trycket. Finns ju en tätningsguide för den och det verkar inte svårt alls. Jag har ca.10bars nuvarande komp. Har flera topppackningar liggandes hemma så är bara att försöka sänka kompet med dessa. Om spikningar skulle uppstå så löser man det med ett extra sprut.

                      Nu har jag tyvär skjutit toppen på min nuvarande maskin. Har funderingar på en 1,3l uno turbo maskin. Undrar dock om en ritmo 105 TC låda passar på uno blocket?
                      Har även hittat en Lancia Beta motor med 105TC låda som verkar intressant. Ev. kan man bygga turbo konvertering på denna

                      Får se vad som händer i framtiden, ingen som vill låna ut 6000:- ?
                      //Carfreak

                      Comment


                      • #26
                        Nu är det bestämt, en Ritmo 85 Super motor och en 5växlad låda är påväg hem och ska hitta sin plats i 128:an, kommer bli en otrolig skillnad
                        Sedan slänger jag på min weber 36/36, pipercam så ska det bära iväg rätt gött

                        En lite fråga:
                        hur är drivaxlarna fästa i växellådan? Är de bultade som x1/9 har eller sitter de på något annat sätt?
                        Last edited by Carfreak; 18 June 2008, 20:24.
                        //Carfreak

                        Comment


                        • #27
                          Härligt! Den motorn med en löddrig Weber kan bara bli succe..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by per
                            Härligt! Den motorn med en löddrig Weber kan bara bli succe..
                            Ja, det blir verkligen något att se och HÖRA!!
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #29
                              Jo, det kommer bli kul. Dock letar jag efter ett liggande grenrör där jag kan sätta dubbla weber 40 på, hade varit ett bättre alternativ.

                              Bild på motorn som endast gått 8000mil.


                              Last edited by Carfreak; 19 June 2008, 15:43.
                              //Carfreak

                              Comment


                              • #30
                                Nu har det hänt en del i garaget. Plockat ur motorn, rivit den, allt var fräsht. Men den kommer endå inte användas så har inte så stor betydelse. Ska slipa & lacka motorrummet. Fixa alla kablar mm.

                                Gamla motorn och lådan ur bilen, tog 30min.

                                Hyffsat fräscha kolvar efter 37år

                                Ush så det ser ur, måste fixas till. Skall slipas och lackas. Sen ska jag nog klä panelen där vid spolarvätskebehållaren med durkplåt, höjjer utseendet en del.
                                //Carfreak

                                Comment

                                Working...
                                X