Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 132 2000 -79 "Gotland Edition"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack. Jo, jag gillar den. Den är snygg designmässigt på nåt sätt och man glider gôrgôtt i den. Nu är det ju ingen slump att Volga och Zil är lite lika Fiats större 70-talsprogram. som var och en som kan sin Togliattihistoria vet..

    Jag var förbi Rosso i ett annat ärende (jäääävla 156:a) igår, och Gross kom ut och kikade på Fia (ursprungsägarens namn på Fiaten). Det är inte ofta man ser en jättemekaniker gråta, men nu var det nära. Han har ägt, kört och mekat MYCKET RWD-Fiat i sina dagar, och det här var ett kärt återseende, uppenbarligen. Dessutom har han stenkoll på Lampredi-maskinen, så jag fick ett par tips med mig.
    Nu är det inte så akut att greja med den här maskinen. Bilen är ju inte en räser, som Alfettan, utan mer en glidarbil. Faktum är att sätena är hutlöst bekväma både bak och fram

    Garaget.org fick agera bildalbum eftersom mitt "vanliga" jefvlas, just nu.
    Last edited by Pellson; 1 May 2008, 10:05.
    Fiat 132 2000 -79
    Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
    Land Rover Discovery Td5 HSE -04
    Land Rover Freelander 2 HSE -08

    Comment


    • #17
      Snygg!
      Ser ju rätt bra ut som väntat. Däcken är ett nummer stora va? Borde vara typ 175/70 14 eller 185/65 14.
      Du hade platsat riktigt bra bredvid Argentan på Skokloster idag!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Det sitter 185/70-14 på, och i papperen står det 175/70-14. Men de hade kanske gått 20 mil innan jag satte mig för att köra hem bilen från Visby, så jag är för snål för att byta.. Det känns roligare att lägga pengar på lite vridmoment istället, om nåt.

        Skokloster - ett annat år kanske. Eller inte eftersom lilltjejen kommer att fylla år på samma datum varje år. Sedan så är inte utställningsträffar a la Skokloster eller Tjolöholm riktigt min grej. Jag är mer för touring eller rena banmöten. Fast man kanske blir vuxen i det avseendet också vad det lider..
        Last edited by Pellson; 1 May 2008, 16:24.
        Fiat 132 2000 -79
        Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
        Land Rover Discovery Td5 HSE -04
        Land Rover Freelander 2 HSE -08

        Comment


        • #19
          Fräsig!
          Ja dessa ser man inte ofta längre, vet att jag har ett uppslag i Club Fiat (tidning) från just 79 tror jag, där den presenteras..
          Det var ju alltid en intervju med en ägare till respektive modell i den tidningen, har för mig att det var en bankdirektör eller en redaktör i Malmö som hade slagit till på en ny 132 som de intervjuade

          /H

          Comment


          • #20
            Hej!
            Din är ju skit fin, finns inte många kvar!
            Här kostar dom inget, men i Europa är det lite pris på dom om dom är fina!
            Jag hittade en 1600 i Tyskland som var tuff!!
            http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=ldl2ctgxkmpy

            MVH Alf
            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

            Punto 80 ELX 16v -01
            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
            Ducato 2,5TD -92 flak
            Tel 070-5512431

            Comment


            • #21
              Lite update, bara..
              ...det händer ingenting! Jag bara njuter! Visst är det lite dåligt ös i maskin, men vafan... Med det här vädret, en lagom liten asfaltsväg och takluckan på vid gavel så kan det i princip inte bli bättre. Man gliiiider, som Hyland skulle ha sagt. Otroligt behagligt. Och ju mer jag åker med bilen, desto bättre känns det. Det är klass, på något sätt. Lite udda att uppleva det i en Fiat, no offence intended. Men hemskt trevligt. Och vad SNYGG den är, så här i solskenet..

              Jag var förbi Rosso och inventerade deras Fiat 132-lager. Inte så kaxigt, men lite finns det. Alltid nåt. Och så har jag fått ett grenrör tingat. Inte hos Rosso, men trevligt värre iallafall! Nu skall jag bara hitta ett byxrör från en 131/132 (eller kanske t.o.m. Regatta) så kanske det blir lite mer "oumph" i omkörningarna. Men det är lagom brått.. Just nu är det Fiat-cruising som gäller eftersom det är den enda bilen som funkar felfritt för stunden. Men Rangen är hos farbror doktorn så efter helgen skall den väl funka. Hoppas jag.

              Fast först skall vi ned genom Halland i helgen. Nu på lördag är det "Postrån Re-enactment" på hallandsåsen. Man parkerar bilen på ena sidan åsen, liftar med en buss till den andra och vandrar den dryga milen tillbaka. Under vägen "drabbas" man av diverse historiska händelser som utspelats just på dessa platser. Det kan vara något från snapphanefejden som rasade på 1600-talet eller något annat. Det mest spektakulära är kanske ett rånmord som inträffade under 1700-talet (tror jag) och som spelas upp, komplett med postryttare och allt. Som lite av historienörd tycker jag att det skall bli rätt kul faktiskt. Och vädret verkar ju vara på humör, för en gångs skull. Och de halländska vägarna är fanimig inte fel ur ett italienskt perspektiv. och då menar jag inte bara "Italienska vägen" i Båstad.

              Nehepp. Nu skall jag ta en pilsner. Det är riktigt fint här hemma ikväll..
              Fiat 132 2000 -79
              Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
              Land Rover Discovery Td5 HSE -04
              Land Rover Freelander 2 HSE -08

              Comment


              • #22
                haha, kul läsning..!
                Jag har kommit in i samma mode i Argentan nu, dessa bilar är liksom gjorda för sol o värme.. Allting liksom snurrar extra friktionsfritt och det är bara att öppna takluckan o glida...
                Gillar även att ta Lundby/Gnistängstunneln ibland o höra den där fina sången vid 6000rpm i surround stereo.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Mm, att italienska bilar trivs med italienskt klimat, det känns inte som nån överraskning.. Men det är trevligt, det är det. Till skillnad från vita-döden-klimatet vi har här annars. Det körs för lite V8 i det här landet, det har jag alltid sagt..

                  Det där med fullt blås i tunnlarna, det kan jag i ärlighetens namn inte påstå att jag känner igen. Den här maskinen är grymt strypt, alltså. Däremot har jag sett en o annan jänkejärnspilot som glott konstigt på mig, för min åkstil påminner nog rätt mycket om deras. Armbåge ut, rufs i håret och solbrillor på. Det är en jävla tur jag inte har nån jeansjacka, när jag tänker på saken..

                  Men som sagt, ett grenrör har jag fått tag i. Däremot var det svårare med främre avgasröret/byxröret. Hur ser det ut på Argentan? Är det 4-1-grenrör som på min bil, eller är det 4-2-1 som på 131:an?
                  Fiat 132 2000 -79
                  Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                  Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                  Land Rover Freelander 2 HSE -08

                  Comment


                  • #24
                    Både 132 och Argenta har välan 4-2-1..?
                    På min är "2-rören" lite kortade för bättre högvarv, sen 2" hela vägen med 2 fullflödesdämpare.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Nope. Tvåliters-132:an har 4-1. Man styrde förbränningen på det viset för att få lägre HC-utsläpp.. :P

                      Vi får se till att ses och jämföra grejor.
                      Fiat 132 2000 -79
                      Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                      Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                      Land Rover Freelander 2 HSE -08

                      Comment


                      • #26
                        Alle TC-motorer 1800 og 1600 hadde 4-2-1 eksos
                        På 2 literen kan det være skillnad. Vet at US.modeller hadde 4-1, og at nettopp -79 spider var den verste m h t smog-utstyr som var hengt på motoren. Kan hende at noe av dette også følger på euro-utgavene. Du trenger åpnere eksos (som du er på vei med) en bedre forgasser og høyere komp. Kamakslene er allerede ganske bra. Da får denne motoren komme til sin rett!

                        Comment


                        • #27
                          Ja som jag skrev innan, har oxå hört det där om högre komp/Regatta-kolvar. Eller Tipo/Prisma/1600.

                          Shit, fattar att din motor känns trött. Konstigt med avgaset!

                          Vi får köra en Fiat RWD fika i helgen? Hur många är med på den?
                          Last edited by per; 9 May 2008, 09:22.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Jo, det var 4-1 min 132:a också. Jag trodde först att motorn va i riktigt dåligt skick men den var bara så trött. Men grym bil iaf, jag gillar solskydden nästan mest av allt!
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • #29
                              Halmstad heeeela helgen. Men är det ingen som fikar på vardagskvällarna i den här stan?

                              Solskydden, ja. De är grymma! Men jag är nog mest kär i framstolarna. Vilken komfort!! Man börjar väl bli gammal och ömrövad..
                              Last edited by Pellson; 10 May 2008, 23:33.
                              Fiat 132 2000 -79
                              Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                              Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                              Land Rover Freelander 2 HSE -08

                              Comment


                              • #30
                                Har funderat lite ytterligare. Inser att jag behöver mer kunskap här. Så hjälp mig gärna.

                                Målet är alltså att få lite mer mos i maskin, men inte att det skall bli räserbil överhuvudtaget. Mer bekväm "Grand Tourer"-stuk. Jag tänker alltså inte göra något alls åt fjädring/stötdämpare etc utan jag vill bara ha lite mer effekt och vrid. På samma sätt så stannar originalratten och originalstolar etc. De är som TV-soffan, hutlöst bekväma!

                                Det verkar som om alla är överens om att det första jag skall göra är att fixa avgassidan. Ett 4-2-grenrör från i princip vilken 1600- eller 1800-motor som helst bör passa. Är det något grenrör som är ännu bättre än det andra, dvs är det bättre med ett Argenta-rör än ett 1800-rör från en 124, t.ex?

                                Det främre avgasröret, dvs 2-1-biten, passar det från fler bilar än Fiat 132 1800, t.ex Argenta eller 131? Eller rent av 124? Just 132-delar är inte helt lättfunna i Sverige..

                                Jag har i första hand inte tänkt att byta det bakre röret. Dels är det kartongnytt och dels brukar det inte vara där hindren ligger. Åtminstone inte med mina ambitioner, och jag undviker gärna ett fetingutblås om möjligt av både estetiska och audiologiska skäl. Tänker jag helt fel, eller vad tror ni?

                                Olavr - den svenska -79:an har i princip samma spec som den amerikanska (Kalifornien). Nu kommer jag inte ihåg kamdata, men jag kan ta reda på dem. Min hovleverantör av mekaniska tjänster påstår dock att kammarna är "våldtaget usla" original och föreslår 124 AC-kammar med mina önskemål in mind. Tankar om det?

                                Olavr pratar också om att byta förgasare. Det påstår min mek att det inte är nödvändigt alls upp till ca 120 hkr, vilket är väl inom min målbild. Vad tror ni om det? Originalfuggen som sitter där funkar dessutom ljuvligt med kallstartsautomatik och hela midevitten. De egenskaperna behåller jag gärna.

                                Alf föreslår byte av hela toppen till en TC-topp från en Ritmo, t.ex, istället för att byta till 1600-kolvar i befintlig topp. Detta för högre komp och större insugsventiler. Är de topparna helt kompatibla, och är det nån som känner igen resonemanget? Jag misstror inte nån, men jag är nyfiken på fler synpunkter.

                                ..Och så får vi min själ lösa det här med RWD-fika i Gbg-området. Jag är dregla-på-andras-bilar-sugen! Men mina helger är inte helt obokade..
                                Fiat 132 2000 -79
                                Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                                Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                                Land Rover Freelander 2 HSE -08

                                Comment

                                Working...
                                X