Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 132 2000 -79 "Gotland Edition"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Pellson
    Men är det ingen som fikar på vardagskvällarna i den här stan?
    Jodå det funkar det med
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #32
      De flesta TC-toppar verkar vara utbytbara.. Vad jag vet. Utom de som är spegelvända förstås, och de allra tidigaste har jag för mig.
      Läs mer i "Fiat&Lancia TwinCams" av Guy Croft. Helt suverän bok!
      Han har även ett bra forum på http://www.guy-croft.com/ - där finns mkt info, liksom på www.turbo124.com - fullt med TC-idioter.

      Argentans första rör borde garanterat passa. Ser iaf ut så i min Haynes 132/Argenta bok. Kanske får byta grenröret oxå?

      Fika närsom! Ikväll?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        [i]Olavr - den svenska -79:an har i princip samma spec som den amerikanska (Kalifornien). Nu kommer jag inte ihåg kamdata, men jag kan ta reda på dem. Min hovleverantör av mekaniska tjänster påstår dock att kammarna är "våldtaget usla" original och föreslår 124 AC-kammar med mina önskemål in mind. Tankar om det?

        Olavr pratar också om att byta förgasare. Det påstår min mek att det inte är nödvändigt alls upp till ca 120 hkr, vilket är väl inom min målbild. Vad tror ni om det? Originalfuggen som sitter där funkar dessutom ljuvligt med kallstartsautomatik och hela midevitten. De egenskaperna behåller jag gärna.

        Alf föreslår byte av hela toppen till en TC-topp från en Ritmo, t.ex, istället för att byta till 1600-kolvar i befintlig topp. Detta för högre komp och större insugsventiler. Är de topparna helt kompatibla, och är det nån som känner igen resonemanget? Jag misstror inte nån, men jag är nyfiken på fler synpunkter.
        [/B]
        Jeg har holdt på en del med TC-motorer, og kan utdype følgende:
        Når det gjelder kamaksler, har 132/2000: 15/55 og 57/13, løft 9.9. 124Sport har 15/55 og 55/15, løft 9.9
        Altså er kammene ganske liike. Også 124 Abarth hadde samme kamaksler.
        132/2000 har 8.9:1 kompresjon, 124 9.8
        Jeg vet ikke hvilken forgasser 132/2000 bruker, men den har vakumstyrt 2. trinn og er trolig dia 32 (usikker her)
        Bytt til en forgasser fra en 124 sport den heter 34 DMS og har mekanisk 2. trinn. Forskjellen på 124 sport og 124 Abarth var bare forgassere, sport har 118 hk, mens abarth med to IDF44 har 128 hk. etter det jeg kan se av data ellers, er dette eneste forskjell.
        For å øke kompresjonen, kan man benytte stempler (kolvar) fra en 105TC Ritmo eller Regata. Obs, ikke bruke stemlene fra seneste versjoner med snudd topp. Å bare bytte toppen fra en Ritmo, må gjelde en 1600-motor, å sette på en topp fra en 2000TC vil ikke gi øket kompresjon.
        I følge innlegg på US mirafiori.com, er alle kammer på TC motorene like (US-versjoner) fra de første 26/66 - 66/26 (9.5) til 2 literne. Det er bare Fiat som oppgir data på en annen måte?
        Kan også anbefale Guy Croft boken, der finnes allt man trenger å vite

        Comment


        • #34
          Olav, kan man alltså inte använda kolvar från t.ex. Regatta 90Sie eller Tipo 1600 DGT, samma motor fast med kat?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Tipo har på alle TCmotorer eksosutslipp foran, de senere Regata hadde samme. Man kan benytte stempler fra Ritmo/Regata der forgasserne sitter framme. Stemplene har utfresninger som skal passe med ventilene, mulig det går uten å modifisere stemplene, men da må man sjekke det nøye først!

            Comment


            • #36
              Eksosutslipp..??
              Menar du att senare kolvar inte har ventil-urfräsningarna alltså?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Innsugsventilene er større enn eksosventilene. Da TC-motorene fikk speilvendt topplokk og innsugsventilene flyttet til baksiden, måtte også den bakre utfresingen på stempelet bli større for å matche ventilen. Det blir derfor feil å benytte et slikt stempel i en eldre motor.

                Comment


                • #38
                  Per: Eksos => avgas, på svenska. Och jo, jag måste naturligtvis byta grenröret också. Men det har löst sig. Däremot inte avgasröret. Är det nåt som finns nytt eller måste jag jaga begagnat?

                  Olavr: tack för stor kunskap. Får se om jag får lov att köpa ytterligare böcker om gamla bilar. Jag ligger lite back hos Fru Pellson, för närvarande..

                  Ang kamaxlarna, jag skall kolla för data på dem som verkligen sitter i min helt orörda originalbil finns i originalhandboken. Som jag har.

                  Kuriosa: Jag har kvar lappen som kvalitetskontrollanten i Turin signat ut bilen på då den nylevererades från Fiatfabriken. Signatur och datum. Gôtt, va? Jag skall plåta den endera dagen och lägga ut här så ni får se..
                  Fiat 132 2000 -79
                  Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                  Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                  Land Rover Freelander 2 HSE -08

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by olavr
                    Innsugsventilene er større enn eksosventilene. Da TC-motorene fikk speilvendt topplokk og innsugsventilene flyttet til baksiden, måtte også den bakre utfresingen på stempelet bli større for å matche ventilen. Det blir derfor feil å benytte et slikt stempel i en eldre motor.
                    Naturligtvis.. Jag var inte så snabb igår.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #40
                      Åsså lite mer update:

                      Jag har hittat en helt fantastisk reservdelsbil! Underbart! I princip kan man säga att allt som är kass på min egen är i kalasskick på den "nya" och tvärtom. A match made in heaven, verkligen! Nu återstår det en hel del arbete med att gifta ihop de här båda damerna till en enda, väl fungerande och elegant helhet, och det är väl ingenting som kommer att ske ögonblickligen utan tvärtom skall det få ta den tid det behöver. Och många lådor kommer det att gå åt för alla fina delar som måste läggas undan för framtiden..
                      Jag körde hem den från Kgl Hufvudstaden i onsdags i förra veckan, mitt i brinnande värmebölja, och det var faktiskt en grym nostalgi att ligga i 140 knyck på motorvägen med rutorna nere och vinden i håret, lyssnande på orret från en fuggematad italiensk fyra. Magiskt! Som kronan på verket var resan dessutom helt problemfri. Bara att glida på. Inte ett hick på fel ställe eller sätt. Oväntat lindrigt, med tanke på att bilen inte är tokfräsch direkt, och faktiskt trettio år gammal.

                      Vidare känns det som att de långsiktiga planerna för bilen börjar landa. Att originalrenovera är måhända det alla "riktigaste", men det är så bedrövligt trist och dessutom känns det som att den här bilen/modellen har mer potential än så. Jag tänker mig en refinement, en försiktig modifiering till så som bilen borde ha varit som ny. Kanske med lite retro-touch, till och med. så som den varit om inte progg- och plast-70-talet tillåtits att drabba den. Dvs lite mer omtanke om sköna material och ombonad design till ögonfägnad. Samt givetvis det sista i komfortväg. Och så lite, lite mer ryt i rovan, då. En maffialimousin med klass, så som maffian var innan Corleonesarna.

                      ReservdelsFiaten kom med en ljuvligt elegant originalratt i teak, troligen från en 128 Rally eller motsvarande. Den kan jag inte med gott samvete låta bli att använda. Den är ju skulptural! Visserligen behöver jag ett fräschare rattcentrum/tutknapp, men jag har börjat att leta på e-bay.
                      För att matcha ratten krävs nästan en teakbräda i instrumentet, och frågan är om man inte, endera året, skulle kosta på sig en omklädning av interiören i koskinn. Chokladbrunt, matchande resten av inredningen, givetvis. Och som kronan på verket - AC. Ett behagligt klimat är liksom själva förutsättningen för att bilen kommer att brukas på rätt sätt.
                      Men först skall det plåtrenoveras en del, och så få till maskin. Vi får se om det räcker med att öppna upp lite på grenrör etc eller om jag måste gå vidare med komp etc. Egentligen är min lust att öppna maskin begränsad.

                      Och så är ju grundförutsättningen att jag får till ett garage. De första skisserna till bygglovet är påbörjade..
                      Fiat 132 2000 -79
                      Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                      Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                      Land Rover Freelander 2 HSE -08

                      Comment


                      • #41
                        Bilder!!
                        Motor: Vad jag vet är det förgasare och ev. kolvar man ska ge sig på. Med större budget även kammar.. Läs mer på Guy-Croft.com
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Hej Pellson!
                          Det är inte utan man blir lite avis på dej!!
                          Snälla kan du inte sätta in lite bilder?
                          Du Har Pm...
                          MVh Alf
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment


                          • #43
                            garage

                            hej kör förbi dig i tjänsten ibland och har undrat vem som har alfetta, 132 på gården men inget garage.
                            Diggar land rover också förstår jag.

                            Det står en 156a på andra sidan vägen också och ibland har jag sett en 147a
                            där med.

                            känns bra för en italien galning som jag
                            med lite inspiration när man jobbar.

                            Comment


                            • #44
                              Re: garage

                              Originally posted by alfaclasse
                              hej kör förbi dig i tjänsten ibland
                              Vad gör du? Kör ut post eller hämtar sopor? Faen vet om det är nån annan som jobbar hör ute..
                              Fiat 132 2000 -79
                              Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                              Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                              Land Rover Freelander 2 HSE -08

                              Comment


                              • #45
                                Bilen är gul

                                Comment

                                Working...
                                X