Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ispropp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ispropp

    Jag misstänker att det har bildats nån ispropp nånstans i kylsystemet. Häromdagen körde jag på motorväg och bilen blev lite varmare än vanligt, men den höll sig ändå på acceptabel nivå, dock så blåste det kallt trots att den var satt på värme. Efter en stund började den varma luften komma, vilket får mig att tro att det varit någon ispropp som smält.


    Imorse, efter kallaste natten hittils (-12), och minusgrader på dagen så starta ja bilen och skulle en sväng, efter 10 min var motorn normalvarm men så kom det återigen igen varm luft, så ja vände hem för att parkera bilen. På vägen ökade temperaturen snabbt, vilket styrker min teori igen om ispropp.

    Bilen står nu parkerad, eftersom jag inte vågade riskera att köra längre. Vad kan jag göra nu?

    Jag vet att det antagligen beror på att jag har för lite glykol i systemet, så ja får tappa det och fylla på nytt med rätt blandning. Men är de tnågon idé att jag tappar systemet nu när det ev är fruset i delar av det?

    Vet inte hur ja ska få det och smälta, hade väl tur sist ja körde motorväg att vinden höll tempen nere. Eller är jag illa tvungen att invänta plus grader?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Om du inte har tillgång till garage...

    Jag skulle tömma ur lite vatten och ersätta med koncentrerad glykol när motorn är varmkörd, motorn kommer troligvis att tina upp isproppen med överskotts värmen som den ger ifån sig efter varmkörningen och den nya glykolen har då möjlighet att blanda sig med vattnet.
    www.strigin.se

    Comment


    • #3
      Japp, precis vad jag tänkte på, och sist det hände så tinade den upp det själv.
      Men nu så våga jag inte, eftersom tempmätaren snabbt närmade sig det rödmarkerade på tomgång...utan att värme började komma så jag stängde av bilen.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Brukar de inte ha glykolprovare på macken?
        Sväng in där så får du vet direkt om du har glykolbrist, om inte får du felsöka vidare. En termostat som klickar?
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Termostaten är ett år gammal.

          Jag är ganska säker det är glykol som är för lite i vattnet... med tanke på att ja hade lite läckage problem i somras och fyllde på med mycket vanligt vatten. Inget man tänkte på då, men nu kommer ja på att de kan va orsaken varför ja har mycket vatten i men lite glykol.

          Jag provade en sväng igen, på motorvägen precis, lättare o hålla tempen nere tänkte ja än i stadstrafik... körde 4 km typ, men mätaren gick bara upp o upp o när ja kom fram till parkeringen igen så var den några snäpp under rödmarkeringen. Ingen varmluft alls kändes komma...iskallt.

          Vågar man låta den stå en stund till på tomgång trots tempen? För eller senare måste ju de smälta av motorns värme tycker man...
          Last edited by Joksi; 5 January 2009, 18:10.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Se till att fylla på lagom då så det inte något fryser sönder..
            Som sagt använd glykolprovare...

            Kan ju vara termostaten oxå även om den e nybytt...

            MVH/

            Comment


            • #7
              Hur menar du fylla på lagom?

              Finns på biltema för 20 spänn, var sätter man den då? I expansionkärlet? För där är ju vattnet "glykolfärgat" men det är ju inte där det isf frusit...är ju nånstans runt motorn eftersom vattnet inte verkar cirkulera.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Originally posted by Joksi
                Hur menar du fylla på lagom?

                Finns på biltema för 20 spänn, var sätter man den då? I expansionkärlet? För där är ju vattnet "glykolfärgat" men det är ju inte där det isf frusit...är ju nånstans runt motorn eftersom vattnet inte verkar cirkulera.
                Normalt ska du ju ha 50/50 glykol vatten, har du mer får du motsatt effekt, dvs att det fryser snabbare..

                Jag tror du kan prova när som helst.

                MVH/

                Comment


                • #9
                  Okej,jo men största problemet är inte det, utan hur ja ska få det o smälta så varm luft börjar tränga igenom. Sist det hände första gången så körde ja 2 mil på mvägen med iskallt blåsande luft, och tempen höll sig så länge jag inte stannade. Nu verkar den inte vilja smälta,o även om ja kör på mvägen så går tempen snabbt uppåt.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    om du har lite glykol när du mäter, fyller du på lite och hoppas det ska lösa ev propp, annars ställer du bilen i nån polares harage nån timma, allt sätter en kupé värmare mot blocket några timmar..

                    MVH/

                    Originally posted by Joksi
                    Okej,jo men största problemet är inte det, utan hur ja ska få det o smälta så varm luft börjar tränga igenom. Sist det hände första gången så körde ja 2 mil på mvägen med iskallt blåsande luft, och tempen höll sig så länge jag inte stannade. Nu verkar den inte vilja smälta,o även om ja kör på mvägen så går tempen snabbt uppåt.

                    Comment


                    • #11
                      Så om ja lossar på slangen o tömmer de ja kan av vattnet och häller in glykol istället så kan glykolet lösa upp det frusna?

                      Kan iaf inte hälla på mer...har ända upp till MAX i behållaren.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Jag skulle nog helt klart satsa på att ta bilen till ett garage, värma direkt mot motorn med kupévärmare som någon skrev alt. vänta tills den garanterat tinat, tömma ur motor och kylare och sen hälla i en blandning som du vet SÄKERT är 50/50...
                        Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
                        En HD, någon jänk och lite skräp...

                        Comment


                        • #13
                          Får väl försöka lösa det på nåt sätt då.

                          Det konstiga är dock att när jag klämmer på de tjocka kylarslangarna, framför kylaren, så är dem mjuka och varma... Och vattnet i expansionkärlet är också varmt.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Igår morse kom värmer efter några minuter bara, på morgonen. Det hade då varit kanske -5 på natten, men två nätter innan -15.

                            Idag tappade jag bilen på vatten, mene ftersom jag har tummen mitt i hande som man säger så vet jag inte om jag gjort rätt...?
                            Jag har för mig att jag bara sett när dem gjort det tidigare på verkstad, så det jag gjorde var att öppna locket på expansionkärlet, lossa på den tjocka övre slangen som går från ovankanten på kylaren in till motorn samt skruvade loss vad jag misstänker är en ventil på kylaren (också i överkant), hur som helst det pös till efter det och det rann ut ytterligare vatten ur slangen som var loss. Det blev iaf tomt i expansionkärlet, men har ingen aning om jag fått ut det mesta eller om jag gjorde helt fel?

                            Hur som helst, skulle sen fylla på med 3l vatten o 3l glykol, hällde i vattnet och efter det glykolen. Det sjönk sakta ner i behållaren, men till slut fick jag inte i mer än 4,5l. Har 1,5l glykol kvar. Tänkte jag kör bilen en runda så den blir varm, blandar lite och låter den suga i sig vattnet. Ska ja kolla nivån och fylla i resten nu när den fortfarande är varm eller ska den vara kall när jag kollar?

                            Bilen var kall, eller vattnet var ljummet som rann ut, och motorn avstängd när jag tömde samt fyllde på nytt.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Ska du tömma systemet "helt" så får du lossa på den nedre slangen från kylaren som går in i motorn...
                              Den ventil du hittade på kylaren är antagligen till för att lufta systemet.
                              Inte alla bilar har sån, men kan ju vara bra att ha när man tömt mycket eller helt och vill få bort luft i systemet
                              Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
                              En HD, någon jänk och lite skräp...

                              Comment

                              Working...
                              X