Jag misstänker att det har bildats nån ispropp nånstans i kylsystemet. Häromdagen körde jag på motorväg och bilen blev lite varmare än vanligt, men den höll sig ändå på acceptabel nivå, dock så blåste det kallt trots att den var satt på värme. Efter en stund började den varma luften komma, vilket får mig att tro att det varit någon ispropp som smält.
Imorse, efter kallaste natten hittils (-12), och minusgrader på dagen så starta ja bilen och skulle en sväng, efter 10 min var motorn normalvarm men så kom det återigen igen varm luft, så ja vände hem för att parkera bilen. På vägen ökade temperaturen snabbt, vilket styrker min teori igen om ispropp.
Bilen står nu parkerad, eftersom jag inte vågade riskera att köra längre. Vad kan jag göra nu?
Jag vet att det antagligen beror på att jag har för lite glykol i systemet, så ja får tappa det och fylla på nytt med rätt blandning. Men är de tnågon idé att jag tappar systemet nu när det ev är fruset i delar av det?
Vet inte hur ja ska få det och smälta, hade väl tur sist ja körde motorväg att vinden höll tempen nere. Eller är jag illa tvungen att invänta plus grader?
Imorse, efter kallaste natten hittils (-12), och minusgrader på dagen så starta ja bilen och skulle en sväng, efter 10 min var motorn normalvarm men så kom det återigen igen varm luft, så ja vände hem för att parkera bilen. På vägen ökade temperaturen snabbt, vilket styrker min teori igen om ispropp.
Bilen står nu parkerad, eftersom jag inte vågade riskera att köra längre. Vad kan jag göra nu?
Jag vet att det antagligen beror på att jag har för lite glykol i systemet, så ja får tappa det och fylla på nytt med rätt blandning. Men är de tnågon idé att jag tappar systemet nu när det ev är fruset i delar av det?
Vet inte hur ja ska få det och smälta, hade väl tur sist ja körde motorväg att vinden höll tempen nere. Eller är jag illa tvungen att invänta plus grader?
Comment