Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ispropp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    åk förbi en mack/mek som har glykolmätare, gå in och fråga.
    Sen ser du hur kallt din blandning klarar av, själv tycker jag det är onödigt att köra annat än 50/50 håller typ 40- men du kanske inte behöver så mkt då du bor längre ner.

    Inga svårigheter alls, är det för klent, tappa mer o fyll på glykol o prova igen..


    MVH/

    Comment


    • #17
      Som sagt, har blandat 50/50 men fick inte i allt. Antagligen kommer den suga i sig mer så när bilen svalnat kommer nivån vara under MAX och det finns utrymmet att fylla på mer av blandningen. Jag vet att det håller till -35, det jag däremot undrade var om jag hade gjort fel i mitt tillvägagångssätt.

      Japp, tänkte ta loss den nedre också men så satt den som satan och hade ingen möjlighet att komma åt bättre under omständigheterna.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #18
        Du tar enklast loss den nedre om du inte har en kran på kylarens lägsta punkt.

        Men skitsamma om det funkar till -35 det gör detsamma.

        MVH/

        Originally posted by Joksi
        Som sagt, har blandat 50/50 men fick inte i allt. Antagligen kommer den suga i sig mer så när bilen svalnat kommer nivån vara under MAX och det finns utrymmet att fylla på mer av blandningen. Jag vet att det håller till -35, det jag däremot undrade var om jag hade gjort fel i mitt tillvägagångssätt.

        Japp, tänkte ta loss den nedre också men så satt den som satan och hade ingen möjlighet att komma åt bättre under omständigheterna.

        Comment


        • #19
          Originally posted by widahr
          Ska du tömma systemet "helt" så får du lossa på den nedre slangen från kylaren som går in i motorn...
          Den ventil du hittade på kylaren är antagligen till för att lufta systemet.
          Inte alla bilar har sån, men kan ju vara bra att ha när man tömt mycket eller helt och vill få bort luft i systemet
          Skrev fel kom jag på nu, den var den nedre slangen som jag lossade på
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #20
            Kanoners
            Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
            En HD, någon jänk och lite skräp...

            Comment


            • #21
              Glöm inte att lufta systemet.

              Öppna (2 st?) plastskruvar, 1 på kylaren, 1 på slangförgreningen bakom motorn vid kupeväggen, ngt varv - tills dess det börjar strila ut vatten utan luft. Skruva tillbaka skruvarna.

              Ev. efterfyll med glykol upp till maxstreck.
              Provkör o se att det är tätt och nivån inte ändras radikalt.

              Detta för att inte ha luftfickor i systemet som orsakar överhettning.

              Känn dig nöjd över att ha sparat X 1000 kr.

              Comment


              • #22
                Okej, kollar kommande dagar att temperaturen/nivån håller sig bra, annars får jag försöka hitta den andra ventilen också.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Joksi
                  Okej, kollar kommande dagar att temperaturen/nivån håller sig bra, annars får jag försöka hitta den andra ventilen också.

                  Tvärtom, så blir det bra vettu.

                  Comment


                  • #24
                    Vill inte pilla med det om det inte behövs, därför, märker ja att tempen går upp mer än va den brukar så får ja väl misstänka luftfickor. Är dock ganska övertygad om att ja fick ut allt luft, det pös ganska bra från ventilen.
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #25
                      Vi får hoppas att det går bra eftersom du inte verkar ha luftat kylsystemet alls EFTER det att du fyllt på vätska.

                      I rest my case...
                      Last edited by tempra33; 8 January 2009, 17:11.

                      Comment


                      • #26
                        Okej, då kan ja lossa på ventilen på kylaren så det pyser, bör inte ta mer än 2 min.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #27
                          Finns en tydlig guide i verkstads manualen hur man byter glykol och luftar kylsystemet. Titta där så blir det inte fel!

                          Om jag var du skulle jag tömma ur all glykol och börja om från början med öppna luftningsventiler. På 20vt finns det 3 st, bör finnas minst 2 på 16v.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #28
                            Det verkar ha gått bra, temperaturen är som den brukar vara.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment

                            Working...
                            X