Bil Fiat marea weekend -97.
Först visade temperaturmätaren för varmt (nästan i topp). Jag hade ingen värme i kupen. Lät bilen vila lite. Öppnade försiktigt expansionskärlet, lite vatten och luft (vattenånga?) pös ut (verkar vara mer vatten i expansionskärlet än jag minns, över strax över max). Kylaren blir varm. Efter 20 minuter startade jag bilen och körde hemmåt.
Nu började tempmätaren åka jojo. Från för varm till kall på mellan 30sekunder - 1minut. Får värme i kupen när temperaturen sjunker. Efter kanske 10 minuter stabiliseras temperaturen på normal nivå och allt var frid och fröjd. Stannar bilen och startar den igen.
Då var det dax för jojo igen som inte ger sig.
Bilen hade stått stilla i två månader innan denna åktur...
Yttertemperaturen var vid tillfället+- 0grader och jag bör ha ungefär 50/50 blandning på kylarvätskan.
Har läst runt i forumet och det är om jag dragit rätt slutsatser är det termostaten som pajjat. Eller kan jag ha luft i systemet?
Någon som vill lämna sin dom? :-)
Först visade temperaturmätaren för varmt (nästan i topp). Jag hade ingen värme i kupen. Lät bilen vila lite. Öppnade försiktigt expansionskärlet, lite vatten och luft (vattenånga?) pös ut (verkar vara mer vatten i expansionskärlet än jag minns, över strax över max). Kylaren blir varm. Efter 20 minuter startade jag bilen och körde hemmåt.
Nu började tempmätaren åka jojo. Från för varm till kall på mellan 30sekunder - 1minut. Får värme i kupen när temperaturen sjunker. Efter kanske 10 minuter stabiliseras temperaturen på normal nivå och allt var frid och fröjd. Stannar bilen och startar den igen.
Då var det dax för jojo igen som inte ger sig.
Bilen hade stått stilla i två månader innan denna åktur...
Yttertemperaturen var vid tillfället+- 0grader och jag bör ha ungefär 50/50 blandning på kylarvätskan.
Har läst runt i forumet och det är om jag dragit rätt slutsatser är det termostaten som pajjat. Eller kan jag ha luft i systemet?
Någon som vill lämna sin dom? :-)
Comment