Announcement

Collapse
No announcement yet.

Temperatur jojo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Temperatur jojo

    Bil Fiat marea weekend -97.

    Först visade temperaturmätaren för varmt (nästan i topp). Jag hade ingen värme i kupen. Lät bilen vila lite. Öppnade försiktigt expansionskärlet, lite vatten och luft (vattenånga?) pös ut (verkar vara mer vatten i expansionskärlet än jag minns, över strax över max). Kylaren blir varm. Efter 20 minuter startade jag bilen och körde hemmåt.

    Nu började tempmätaren åka jojo. Från för varm till kall på mellan 30sekunder - 1minut. Får värme i kupen när temperaturen sjunker. Efter kanske 10 minuter stabiliseras temperaturen på normal nivå och allt var frid och fröjd. Stannar bilen och startar den igen.

    Då var det dax för jojo igen som inte ger sig.

    Bilen hade stått stilla i två månader innan denna åktur...
    Yttertemperaturen var vid tillfället+- 0grader och jag bör ha ungefär 50/50 blandning på kylarvätskan.

    Har läst runt i forumet och det är om jag dragit rätt slutsatser är det termostaten som pajjat. Eller kan jag ha luft i systemet?

    Någon som vill lämna sin dom? :-)

  • #2
    Låter som luft i systemet men det kan det inte ha blivit bara av att den stått länge.. Kan vara glapp på givare oxå?
    Testa o använd den ett tag till o se om läget stabiliserar sig..
    Det är iaf ingen fara sålänge du har vätska i behållaren, som du säger.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ok!
      Jag testar!
      Tack!

      Comment


      • #4
        Tycker inte det låter så bra. Se verkligen till att du har tillräckligt med vatten och att det inte finns någon olja i vattnet.

        Kolla även att du inte har något vatten i oljan, ser ut som kaffe latte i färgen men smakar inte så....

        Min erfarenhet genom åren är att när man fruktar det värsta, då är det ofta det värsta men som sagt, prova att köra rätt mycket med den och se till att ha alla vätskor på plats.
        "American iron runs good"

        Comment


        • #5
          update

          Innan åktur: Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet så där är allt som det ska. Vattennivån är mellan min och max. Bör alltså inte vara toppen som rykt?

          Alla säkringar ok (varför inte samla dom på ett ställe??).

          Åktur:
          Körde en sväng på 20 minuter. Motorn varm, för varm, men ingen värme i kupén.
          Kylaren varm, kanske 65-70 grader. Kylarfläkten går ej hela tiden utan spinner runt någon minut ibland.

          Inte lika mycket temp-jojo denna gång höll sig mellan normal och "för varm" (alldrig rött)
          När bilen är varm är expansionskärlet är proppfullt. testade att lossa lite försiktigt varpå det bubblade och rann ut vatten.

          Körde ytterligare 20 minuter och mot slutet av åkturen fick jag en puff med varmluft in i kupén.
          När bilen svalnar minskar vätskenivån från sprängfullt i expansionskärlet till närmare min-nivå. Detta tolkar jag som att jag har luft (vattenånga pga kokning?) som utvidgar sig i kylsystemet?

          vad är normal temp? När bilen har mått bra har den stått på 50% på tempmätaren. Nu har tempmätaren legat på 75-90%. När den åkt jojjo mellan 40 - 95%.

          Om det är luft i systemt är det någon som vet var avluftningsventilerna sitter? Tror jag hittat en på slangen som går till värmepaketet för kupén.

          Hur avluftar man (om nu det är problemet?)? öppnar man ventilerna och startar motorn och låter den gå i 10 minuter med värmen på fullt? Skruvar igen ventilerna när det slutat pysa ut luft? Kollade i verkstadshandboken (finns som länk under "stickyn") men kunde inte hitta hur man gör.

          Comment


          • #6
            Hej!
            Luftningen som jag hittade finns om man tar bort plast mojängen där luftslangen som går till burken,längst fram alltså..

            På kylaren sitter det 2st plastluftnipplar ,det borde finnas någon luftning till elementet,ska kolla i fiats verstadsbok o se om jag hittar något mer!
            MVH Alf
            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

            Punto 80 ELX 16v -01
            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
            Ducato 2,5TD -92 flak
            Tel 070-5512431

            Comment


            • #7
              Oftast sitter den på en av slangarna som går in/ut genom torpedväggen.

              Luftning: Vanligtvis (är ej säker på Marea) häller man i vätska tills det rinner ur ventilerna, sen stänger man dessa. Sen startas motorn, når arbetstemp, öppna ventilerna tills det kommer vätska (om det nu finns luft där), stäng av motorn, klart.
              Last edited by per; 8 February 2009, 18:59.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                @ per och alf

                Tackar! :-)
                Ska försöka få tid att testa att lufta i veckan.

                Då kylaren blir varm borde det ju inte vara termostaten som är paj. Halvtrasig vattenpump kanske?
                Fläkten går ibland, men kanske inte så ofta som den borde? Kan vara givare som är paj?

                Comment


                • #9
                  Går fläkten så går den! Att kylaren är varm betyder inte att termostaten är hel dock. Om den pajar är det i öppet läge och motorn har svårt att bli varm utom i köer osv.

                  Vattenpumpen kan inte heller vara "halvtrasig". Troligast känns nästan att själva mätaren/givaren är lite knas. Eller att det bara handlar om missförstånd! T.ex. borde din tempmätare inte visa procent, utan grader. 70-90 grader osv.
                  Last edited by per; 8 February 2009, 20:51.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Jag har ingen gradangivelser på tempmätaren bara sträck. Bifogar bild på samma typ av mätare (ej från Fiat marea).
                    Jag angav i procent för att det ger en bild av var mätaren står. 0% = iskall. 100% = På rött!

                    Motorn blir varm! De pyser ur expansionskärlet när trycket blir för stort. Lossar jag lite på korken bubblar det över. Däremot ingen värme kupén utom korta stunder mycket sällan. (fläkten funkar).


                    OBS! Ej min tempmätare nedan!
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Hej!
                      Antingen har du lite luft i systemet , eller har du en topp packning som håller på att ge sej!
                      Om du låter det bubbla ur expansionen o försöker fylla på lite .går inte det utan det fortsätter så är det nog packningen dessvärre!
                      MVH Alf
                      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                      Punto 80 ELX 16v -01
                      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                      Ducato 2,5TD -92 flak
                      Tel 070-5512431

                      Comment


                      • #12
                        Satsar på packningen!
                        Fiat 500
                        Fordson Super Dexta -64
                        Kawasaki Z1A
                        Kawasak GPz1100A2
                        Suzuki Grand Vitara -11
                        Suzuki T500R

                        Comment


                        • #13
                          Efter diverse sjukdomar och jobbkaos fick jag lite tid över till bilen.

                          Hittade tack vare er hjälp luftskruvarna på kylaren och på slangen till värmepaketet. skruvade av dessa, startade bilen och väntade. Bilen blev varm som vanligt men inte en gnutta kylarvatten rann ur luftningsskruvs hålen.! Efter ett tag började det puffa lite vattenånga ur hålen.

                          Om jag fattat det hela rätt borde det ha läckt en hel del kylarvatten ur hålen, spottat och fräst luft (om det nu varit luft i systemet). Kan det vara vattenpumpen ändå? eller termostaten? Tempsensor som ballat ur? Har den onde tagit min bil i besittning?

                          Nämnas kan att när jag stoppade i motorvärmarsladden idag började skiten brinna (det lutar åt Belsebub..). Inget allvarligt som tur är men motorvärmaren e väck.
                          Nu lutar det åt att min -97a får rulla en sista sväng till skroten. Eller så säljer jag den med beskrivningen "säljes nya bromsrör, kamrem, tändspole, tändkablar samt kaross på köpet."


                          Hur som helst! Tack för all hjälp!

                          Comment


                          • #14
                            Kolla Pers råd, när bilen är kall så skruvar du ur luftningsskruvarna och fyller på kylarvätska tills det rinner ur hålen och skruvar tillbaka skruvarna, sedan startar du bilen.
                            När du startat bilen låter du den gå tills fläkten startar (teromostaten har öppnat), stänger av den och låter den kallna, sedan ser du efter om det behöver fyllas på kylarvätska i expansionskärlet, klart!
                            SDE Racing
                            Coupe 20VT-97 under konstruktion
                            Marea Weekend HLX-97 påställd
                            Punto 75 SX-98 påställd
                            Tipo 1,4ei-94 såld

                            Comment


                            • #15
                              Tack!
                              Jag har fyllt på så det rinner över i expansionkärlet, kommer inte en droppe ur avluftningsventilerna... Har testat med kall avstängd bil och påslagen bil (lät den gå drygt 20minuter, både tomgång och ca 3000varv under några minuter. kylaren blir varm, men ingen värme i kupén (det rinner ju inget vatten ur avluftningshålet på slangen till värmepaketet så det är inte underligt).

                              Har haft plusgrader ett bra tag så det är inte någon ispropp.

                              Lutar åt topplockspackningen enligt tidigare råd!

                              Comment

                              Working...
                              X