På vänstra sidan i motorummet ska du hitta lamdakontakt(erna). Det är en 2-pol Bosch kontakt till förvärmningen (2 vita ledare innaför skalet och en enkel stiftkontakt (gulaktig) till själva proben. Man mäter lamdavärdet mellan stifet och jord i UNO T.
För att inte leta fel fel gör så här:
1) Koppla ur LMM helt och hållet, motorn ska gå jämnt ändå (den kommer svara konstigt på gas och last men glöm det just nu).
Om den fortfarande går orent så är det INTE LMM.
2) Leta upp och koppla ur lambdasonden (följ sladden från Lambda sonden tills du hittar kontakten (gulaktig enpolig). Motorn går alldeles utmärkt utan sonden. Lamdan reglerar max +-10% av den totala bränslemängden och är avsedd att optimera förbränningen på låga varv och tomgång = renare avgaser.
Visst kan innehållet i katten rasat ihop och täppt till. Det borde göra motorn kraftlös men inte ge oren gång.
1- kolla fördelardosan så att den inte lossat/vridit sig i toppen (det finns viss justermån) och lyft på frödelarlocket och kolla att kontaktytor och rotor ser bra ut.
2- vevaxelgivaren kan börja ge dålig signal. Kolla att avståndet är korrekt. Haynesmanualen tror jag finns att ladda ner på SFK.
3 - gör kompressionsprov.
Den typen av smällar du beskriver orsakas troligast av kraftigt felaktig tändning och/eller akut för lite bensin i tändögonblicket.
Tändspolen kan vara kass.
Kan vara så att en eller flera insprutare öppnar dåligt, först vid maxvarv då dom i pricip är konstant öppna gick ju bilen rent.
Sen skadar det inte att se till att elektriska kontakter fungerar. Det finns en särskild slamkrypare i jordningen till boxen för tändstyrningen. Den är jordad med den lila kabeln som sitter fäst i jordplinten under batteriplattan. När den inte har kontakt är bilen stendöd och det korroderar rätt frisk där...
Med dom här skumma felen gäller det att vara systematisk och steg för steg eleminerara varje felkälla. Jag lutar mest åt tändfel.
För att inte leta fel fel gör så här:
1) Koppla ur LMM helt och hållet, motorn ska gå jämnt ändå (den kommer svara konstigt på gas och last men glöm det just nu).
Om den fortfarande går orent så är det INTE LMM.
2) Leta upp och koppla ur lambdasonden (följ sladden från Lambda sonden tills du hittar kontakten (gulaktig enpolig). Motorn går alldeles utmärkt utan sonden. Lamdan reglerar max +-10% av den totala bränslemängden och är avsedd att optimera förbränningen på låga varv och tomgång = renare avgaser.
Visst kan innehållet i katten rasat ihop och täppt till. Det borde göra motorn kraftlös men inte ge oren gång.
1- kolla fördelardosan så att den inte lossat/vridit sig i toppen (det finns viss justermån) och lyft på frödelarlocket och kolla att kontaktytor och rotor ser bra ut.
2- vevaxelgivaren kan börja ge dålig signal. Kolla att avståndet är korrekt. Haynesmanualen tror jag finns att ladda ner på SFK.
3 - gör kompressionsprov.
Den typen av smällar du beskriver orsakas troligast av kraftigt felaktig tändning och/eller akut för lite bensin i tändögonblicket.
Tändspolen kan vara kass.
Kan vara så att en eller flera insprutare öppnar dåligt, först vid maxvarv då dom i pricip är konstant öppna gick ju bilen rent.
Sen skadar det inte att se till att elektriska kontakter fungerar. Det finns en särskild slamkrypare i jordningen till boxen för tändstyrningen. Den är jordad med den lila kabeln som sitter fäst i jordplinten under batteriplattan. När den inte har kontakt är bilen stendöd och det korroderar rätt frisk där...
Med dom här skumma felen gäller det att vara systematisk och steg för steg eleminerara varje felkälla. Jag lutar mest åt tändfel.
Comment