Announcement

Collapse
No announcement yet.

motorproblem uno turbo -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    På vänstra sidan i motorummet ska du hitta lamdakontakt(erna). Det är en 2-pol Bosch kontakt till förvärmningen (2 vita ledare innaför skalet och en enkel stiftkontakt (gulaktig) till själva proben. Man mäter lamdavärdet mellan stifet och jord i UNO T.

    För att inte leta fel fel gör så här:
    1) Koppla ur LMM helt och hållet, motorn ska gå jämnt ändå (den kommer svara konstigt på gas och last men glöm det just nu).
    Om den fortfarande går orent så är det INTE LMM.
    2) Leta upp och koppla ur lambdasonden (följ sladden från Lambda sonden tills du hittar kontakten (gulaktig enpolig). Motorn går alldeles utmärkt utan sonden. Lamdan reglerar max +-10% av den totala bränslemängden och är avsedd att optimera förbränningen på låga varv och tomgång = renare avgaser.

    Visst kan innehållet i katten rasat ihop och täppt till. Det borde göra motorn kraftlös men inte ge oren gång.

    1- kolla fördelardosan så att den inte lossat/vridit sig i toppen (det finns viss justermån) och lyft på frödelarlocket och kolla att kontaktytor och rotor ser bra ut.
    2- vevaxelgivaren kan börja ge dålig signal. Kolla att avståndet är korrekt. Haynesmanualen tror jag finns att ladda ner på SFK.
    3 - gör kompressionsprov.

    Den typen av smällar du beskriver orsakas troligast av kraftigt felaktig tändning och/eller akut för lite bensin i tändögonblicket.
    Tändspolen kan vara kass.
    Kan vara så att en eller flera insprutare öppnar dåligt, först vid maxvarv då dom i pricip är konstant öppna gick ju bilen rent.
    Sen skadar det inte att se till att elektriska kontakter fungerar. Det finns en särskild slamkrypare i jordningen till boxen för tändstyrningen. Den är jordad med den lila kabeln som sitter fäst i jordplinten under batteriplattan. När den inte har kontakt är bilen stendöd och det korroderar rätt frisk där...

    Med dom här skumma felen gäller det att vara systematisk och steg för steg eleminerara varje felkälla. Jag lutar mest åt tändfel.
    Last edited by TurboB; 29 March 2009, 13:47.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Originally posted by TurboB
      På vänstra sidan i motorummet ska du hitta lamdakontakt(erna). Det är en 2-pol Bosch kontakt till förvärmningen (2 vita ledare innaför skalet och en enkel stiftkontakt (gulaktig) till själva proben. Man mäter lamdavärdet mellan stifet och jord i UNO T.

      För att inte leta fel fel gör så här:
      1) Koppla ur LMM helt och hållet, motorn ska gå jämnt ändå (den kommer svara konstigt på gas och last men glöm det just nu).
      Om den fortfarande går orent så är det INTE LMM.
      2) Leta upp och koppla ur lambdasonden (följ sladden från Lambda sonden tills du hittar kontakten (gulaktig enpolig). Motorn går alldeles utmärkt utan sonden. Lamdan reglerar max +-10% av den totala bränslemängden och är avsedd att optimera förbränningen på låga varv och tomgång = renare avgaser.

      Visst kan innehållet i katten rasat ihop och täppt till. Det borde göra motorn kraftlös men inte ge oren gång.

      1- kolla fördelardosan så att den inte lossat/vridit sig i toppen (det finns viss justermån) och lyft på frödelarlocket och kolla att kontaktytor och rotor ser bra ut.
      2- vevaxelgivaren kan börja ge dålig signal. Kolla att avståndet är korrekt. Haynesmanualen tror jag finns att ladda ner på SFK.
      3 - gör kompressionsprov.

      Den typen av smällar du beskriver orsakas troligast av kraftigt felaktig tändning och/eller akut för lite bensin i tändögonblicket.
      Tändspolen kan vara kass.
      Kan vara så att en eller flera insprutare öppnar dåligt, först vid maxvarv då dom i pricip är konstant öppna gick ju bilen rent.
      Sen skadar det inte att se till att elektriska kontakter fungerar. Det finns en särskild slamkrypare i jordningen till boxen för tändstyrningen. Den är jordad med den lila kabeln som sitter fäst i jordplinten under batteriplattan. När den inte har kontakt är bilen stendöd och det korroderar rätt frisk där...

      Med dom här skumma felen gäller det att vara systematisk och steg för steg eleminerara varje felkälla. Jag lutar mest åt tändfel.

      jag förstår inte något av min bil??
      det finns inga kontakter till lambdan???
      har följt kabelstammarna från båda databoxarna och det finns inga??

      lmm går den orent om jag drar ut
      kompet är sjyst
      tändtidpungt står rätt(kollat med stroboskop
      tändspolen har jag okså testat att byta
      kollat över jordpunkter och alla kontakter
      däremot vevaxelgivaren(det är den som sitter på remhjulet va?) har jag inte kollat avstånd på men det kan va vär att göra

      mvh

      Comment


      • #18
        Jag skall tillägga på sluggo112s vägar att det enligt Meca.se är en 146A2.146 (motorkod) som sitter i.

        Såvitt jag kan hitta så tillverkades denna bara 1 månad.

        Hur kan man vara säker på att den skall ha lambdastyrning?

        Comment


        • #19
          fortfarande inga framsteg.. men ja börjar mistänka smutts i spridarna så dom varken öppnar eller stänger som dom ska?

          Comment


          • #20
            Jag har positiva erfarenheter av ultraljudstvätt av igensatta spridare.

            Finns små tvättar hos Kjell o Co bla.

            Comment

            Working...
            X