Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta? (punto insug)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är detta? (punto insug)

    Tjena.
    För någon dag sedan när jag kikade under huven på punton så satt det en gammal grå bit silvertejp på denna lilla "plupp" (se bild).
    Jag slet bort den och det verkade gå halvbra att köra ändå..
    Men det blev värre... Knappt någon tomgång öht och kändes som det var en halv fiskmås i soppafiltret.
    Vid acceleration, om man ger "för mycket" gas så surnade bilen lite och ville inte acca mer.
    Nu var jag precis ner och skulle ta bild på "pluppen" och se om någon av er visste vad det kan vara.
    Då upptäckte jag att själva pluppen gick att skruva på, så jag skruvade bort den, *kling-klong* lät det, sedan ramlade en liten metallplupp (en pinne i ena ändan och andra ändan var den lite tjockare med ett snedskuret spår i, ca 1cm lång) ner i motorrummet, hurra!
    Jag fick iaf tag på den och gjorde rent den.
    Sedan när jag satte ihop skiten igen, så skruvade jag åt den ordentligt och satte tillbaks min hemmagjorda "skyddshatt" (en kort igenpluggad slangbit).
    Jag testade dra igång bilen och nu går den hyffsat fint på tomgång, har dock inte provat köra något än.

    Nu till frågan;

    VAD är detta för nippel?
    Ska den vara pluggad eller öppen?
    Eller ska den kopplas till nånting?

    Btw;
    När man låter den stå på tomgång och lyssnar vid motorn så smäller det till (låter som typ ett STORT relä, eller någon metallisk switch som slår om) och så går tomgången upp (till ca 2krpm) sedan går den ner efter några sekunder...
    detta upprepas kanske 1 gång i minuten.
    Vad kan det vara?

    OCH

    En till fråga (ojoj, vilken nybörjare jag är, förlåt);
    Efter man kört bilen, när man parkerat o låst osv. så låter det som den gnäller.
    Ca 3 sekunder gnäll, sedan 30-90s paus, sen 3 sek gnäll.
    Låter typ som man har handbromsen "lite för löst" och att bilen glider lite.
    Men detta blir oavsett om jag har växel i eller ej, samt handbroms i eller ej.
    Efter ett tag så slutar den gnälla.

    Jag kanske bara nojar.
    Vore iaf väldigt tacksam för ev. hjälp jag kan få!
    Attached Files

  • #2
    Nippeln är nog bara någon som satt dit för att kolla laddtryck gissar jag, tror inte det är någon originaldetalj. Det skall inte vara öppet där, eftersom du i så fall drar tjuvluft, eller tappar ut luft när turbon jobbar så bilen går lite fetare än det är tänkt.

    Att bilen tutar när du stängt av den är pga tryck i bensintanken som skall bort, testa att öppna tanklocket nästa gång så pyser det nog till och sedan slutar bilen tuta.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Tack för svaret novisen!

      Jag kunde inte hålla mig så jag ringde Putt som hade bilen innan och han svarade på alla mina idiotfrågor.

      Tydligen var nippeln som är på kortet till för kylning. Det hade gått en slang med vatten dit.
      Så nu är nippeln pluggad och vattenslangen också borttagen/pluggad.
      Och spolarvätska påfylld! Yay!

      Nu väntar jag bara på "trimpluppen" och sen blir det åka av!

      Comment

      Working...
      X