Tjena.
För någon dag sedan när jag kikade under huven på punton så satt det en gammal grå bit silvertejp på denna lilla "plupp" (se bild).
Jag slet bort den och det verkade gå halvbra att köra ändå..
Men det blev värre... Knappt någon tomgång öht och kändes som det var en halv fiskmås i soppafiltret.
Vid acceleration, om man ger "för mycket" gas så surnade bilen lite och ville inte acca mer.
Nu var jag precis ner och skulle ta bild på "pluppen" och se om någon av er visste vad det kan vara.
Då upptäckte jag att själva pluppen gick att skruva på, så jag skruvade bort den, *kling-klong* lät det, sedan ramlade en liten metallplupp (en pinne i ena ändan och andra ändan var den lite tjockare med ett snedskuret spår i, ca 1cm lång) ner i motorrummet, hurra!
Jag fick iaf tag på den och gjorde rent den.
Sedan när jag satte ihop skiten igen, så skruvade jag åt den ordentligt och satte tillbaks min hemmagjorda "skyddshatt" (en kort igenpluggad slangbit).
Jag testade dra igång bilen och nu går den hyffsat fint på tomgång, har dock inte provat köra något än.
Nu till frågan;
VAD är detta för nippel?
Ska den vara pluggad eller öppen?
Eller ska den kopplas till nånting?
Btw;
När man låter den stå på tomgång och lyssnar vid motorn så smäller det till (låter som typ ett STORT relä, eller någon metallisk switch som slår om) och så går tomgången upp (till ca 2krpm) sedan går den ner efter några sekunder...
detta upprepas kanske 1 gång i minuten.
Vad kan det vara?
OCH
En till fråga (ojoj, vilken nybörjare jag är, förlåt);
Efter man kört bilen, när man parkerat o låst osv. så låter det som den gnäller.
Ca 3 sekunder gnäll, sedan 30-90s paus, sen 3 sek gnäll.
Låter typ som man har handbromsen "lite för löst" och att bilen glider lite.
Men detta blir oavsett om jag har växel i eller ej, samt handbroms i eller ej.
Efter ett tag så slutar den gnälla.
Jag kanske bara nojar.
Vore iaf väldigt tacksam för ev. hjälp jag kan få!
För någon dag sedan när jag kikade under huven på punton så satt det en gammal grå bit silvertejp på denna lilla "plupp" (se bild).
Jag slet bort den och det verkade gå halvbra att köra ändå..
Men det blev värre... Knappt någon tomgång öht och kändes som det var en halv fiskmås i soppafiltret.
Vid acceleration, om man ger "för mycket" gas så surnade bilen lite och ville inte acca mer.
Nu var jag precis ner och skulle ta bild på "pluppen" och se om någon av er visste vad det kan vara.
Då upptäckte jag att själva pluppen gick att skruva på, så jag skruvade bort den, *kling-klong* lät det, sedan ramlade en liten metallplupp (en pinne i ena ändan och andra ändan var den lite tjockare med ett snedskuret spår i, ca 1cm lång) ner i motorrummet, hurra!
Jag fick iaf tag på den och gjorde rent den.
Sedan när jag satte ihop skiten igen, så skruvade jag åt den ordentligt och satte tillbaks min hemmagjorda "skyddshatt" (en kort igenpluggad slangbit).
Jag testade dra igång bilen och nu går den hyffsat fint på tomgång, har dock inte provat köra något än.
Nu till frågan;
VAD är detta för nippel?
Ska den vara pluggad eller öppen?
Eller ska den kopplas till nånting?
Btw;
När man låter den stå på tomgång och lyssnar vid motorn så smäller det till (låter som typ ett STORT relä, eller någon metallisk switch som slår om) och så går tomgången upp (till ca 2krpm) sedan går den ner efter några sekunder...
detta upprepas kanske 1 gång i minuten.
Vad kan det vara?
OCH
En till fråga (ojoj, vilken nybörjare jag är, förlåt);
Efter man kört bilen, när man parkerat o låst osv. så låter det som den gnäller.
Ca 3 sekunder gnäll, sedan 30-90s paus, sen 3 sek gnäll.
Låter typ som man har handbromsen "lite för löst" och att bilen glider lite.
Men detta blir oavsett om jag har växel i eller ej, samt handbroms i eller ej.
Efter ett tag så slutar den gnälla.
Jag kanske bara nojar.
Vore iaf väldigt tacksam för ev. hjälp jag kan få!
Comment