Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsproblem på min Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsproblem på min Tipo

    Hej alla, detta blir mitt första inlägg här. Är nybliven Fiat-ägare och ganska stolt sådan. Nu till mitt problem.

    Jag har skaffat mig en Tipo -89, DGT tror jag att den heter. Den startar i alla väder och det gör mig glad. Tyvärr har jag problem med glapp till lite lampor och grejor, men jag har läst att det antagligen beror på "fiatkabel" Skall ta och byta lite sladd framöver tänkte jag.

    Mitt stora problem är bromsarna. Det liksom sviktar när jag bromsar, liksom om det var luft i systemet. Jag har luftat bromsarna och det verkade inte vara någon luft där. Nu undrar jag vad det kan vara istället? Har hört mig för lite och fått förlag på att kolla lastfördelaren. Jag vet inte var den sitter eller vad den är till för så om någon har lite tips på vad jag kan göra hade jag varit tacksam.

    Snart dax för besiktning... måste ha det fixat till dess.
    .:: mattias
    .:: http://www.hellstedt.com/fiat

  • #2
    Det kan vara bromskraftsfördelaren. pinne som sitter via en 3vägsventil bak innan bromsrören delar sig.
    Men då ska där läcka !

    Kolla så att inga bromsslangar flexar (bubblar sig, vid hårt pedaltryck)

    bromscylindrarna bak, kolla ! 49:- på biltema kostade de innan !

    I värsta fall slitna gummipackningar inyti huvud-bromscylindern = NY !

    Lufta kan va knepigt ibland, kan nån mack hjälpa till att suga ut vätska vid nipplarna ?+ fylla på NY vätska samtidigt !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Det är morsans gamla Tipo så den är inte speciellt välskött. Efter förra besiktningen byttes bromsrör men det var det enda. Vet inte när den började att krångla. Får ringa morsan och höra. Har inte mekat med bilar speciellt mycket innan så jag är tacksam för alla tips. Kul är det i alla fall.

      Är det klurigt att byta bromscylindrarna bak? Om det bara är en kostnad på 100:- är det lätt värt att fixa.

      Skall ta in bilen i farsans garage och kolla hur det är med bromsslangarna. Bra tips. Tack.

      Hmm... slitna packningar i huvudcylindern. På mekonomen kan man få en ny huvudcylinder för typ 700:-. Är det svårt att byta?

      En fråga när det gäller att lufta. Såg att det finns ett hjälpmedel på Biltema som man kan använda vid luftning. Med backventil och grejor. Kanske kan den vara bra att använda. Gjorde det utan hjälpmedel denna gången, kanske gjorde det mer skada än nytta?

      Massa frågor blev det. Det var ju inte meningen, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Två saker till. Vad är hjulcylinder för något och är det värt att köpa sig en reparationshandbok till bilen?

      Hoppas att jag får ordning på grejorna.
      Last edited by mattoh; 25 February 2003, 18:26.
      .:: mattias
      .:: http://www.hellstedt.com/fiat

      Comment


      • #4
        Hjulcylinder är = kolvarna bak som trycker på bromsbackarna
        Bytes som en enhet, brukar synas om det läcker !
        (man får ta av bromstrumman)

        Det är inte svårt att byta huvudcylinder men kan va ett helvete att få rätt på luftningen ibland !

        Reparera huvudcylindern är ju knappt lönt om man kan få en ny för 700:-

        Rep innebär honing = slipning av innerväggar.
        Bromsvätskan SKA bytas vart 3dje ÅR, då den tar upp fukt från omgivningen ... Fukt = rost i systemet !
        Tipon har en huvudcylinder i hederligt gjutjärn eller liknande !
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Tack för din hjälp. Skall se om jag kan fixa med bilen nästa vecka. Jag återkommer och berättar hur det gått.
          .:: mattias
          .:: http://www.hellstedt.com/fiat

          Comment

          Working...
          X