Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bravo 1.6 som går varm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bravo 1.6 som går varm

    En polare har en Bravo 1.6 som går lite varm. När man startat bilen på morgonen så går tempmätaren till rödmarkeringen efter par minuter. Så fort man åker ut på motorvägen så sjunker den till 1/3 på mätaren men saktar man lite så går den upp till rödmarkeringen igen.

    Kupévärmen lever sitt eget liv i samband med detta, blåser lite varmn och kallt beroende på hur tempmätaren står samt att motorn får orolig tomgång.

    Han har haft bilen inne på verkstad i sommras och då bytte de en tempgivare och efter det fungerade bilen i par månader men nu är det samma sak igen som tidigare.

    Frågan är vad man ska kolla efter nu? Han är osäker om vattenpumpen byttes sist man bytte kamrem och om den har börjat ge upp? Vad tror ni andra?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Kan vara topplockspackningen. Bubblar det i expansionskärlet?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ante
      Kan vara topplockspackningen. Bubblar det i expansionskärlet?
      Sist jag kollade i sommras så bubblade det inte men idag vet jag inte hur det ser ut. Borde inte man kunna se sånt runt oljepåfyllningslocket, massa klet?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Kylare och/eller termostat är de misstänkta komponenterna.

        Funkar kylfläkten?

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Sist jag kollade i sommras så bubblade det inte men idag vet jag inte hur det ser ut. Borde inte man kunna se sånt runt oljepåfyllningslocket, massa klet?
          Inte alltid. Att kupévärmen lever sitt eget liv samt att motorn får orolig tomgång låter som en dålig packning. Drar den vatten?
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Tempra33 > Fläkten funkar och kylaren är hel.

            Ante > När vi upptäckte problemet i sommras fanns det lite vatten i kylaren men efter påfyllningen var det fortsatta problem. Ska höra med polaren om den drar vatten det har jag inte koll på. Varför får motorn svajande tomgång om topplockspackningen är kass?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0
              Varför får motorn svajande tomgång om topplockspackningen är kass?
              Om motorn får i sig kylvatten går den dåligt på tomgång.

              Jag har precis bytt toppackning på en Punto som hade samma symptom som du beskriver, därav min misstanke. Den bilen missade på tomgång och gick på 3cyl, hade dålig/ingen kupevärme, gick varmt fast bara ibland, bubblor i expkärlet men inget vatten i oljan eller tvärt om på den bilen.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Låter inte kul. Hur kan man vara helt säker på att det är topplockspackningen?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Vi kollade på bilen idag och upptäckte att fläkten inte alls går igång. Gick igenom alla säkringar som kan ha med fläkten att göra men alla var hela. Det kanske inte är så farligt ändå, fast även om fläkter inte går igång så går tempen upp väldigt fort.

                  Kan vara flera fel på en gång. Vi ska försöka läsa ut felkoder imorgon och man kunde köra en del tester från diagnostik datorn.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Det är topplockspackningen. Finns det någon mekaniker som kan tänka sig att byta den mot skattefri ersätting?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by 84jr0
                      Det är topplockspackningen. Finns det någon mekaniker som kan tänka sig att byta den mot skattefri ersätting?
                      Vad var det jag sa (skrev) Tråkigt att jag hade rätt, men lycka till med bytet hur som helst.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #12
                        Då hade alla fel som påstod att det var topplockspackningen. Det var termostaten som var boven i dramat. Bilen går bra efter bytet

                        Undrar hur Via Bil fick det till topplockspackning?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tempra33
                          Kylare och/eller termostat är de misstänkta komponenterna.

                          Funkar kylfläkten?

                          Vad får jag för pris?

                          Comment


                          • #14
                            Ett vanligt fel som även dykt upp på vissa coupeer. Felet har varit locket till kylarburken är kasst och öppnar inte. Därav stigertrycket och även tempen. Har man även en kass termostat plus ev fläktar som inte går så är problemet ett faktum.. just à cheaper tip mate
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Ok fast problemet med min Coupe (och de flesta andras vad jag läst) var att locket inte höll tätt och läckte ut tryck efter ett tag, trycket i systemet sjönk och det började koka. Lösning - nytt kylarlock, men det var kanske det du menade David?
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X