Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrem på Punto 8ventilare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamrem på Punto 8ventilare

    En kort undran. Om kamremmen går på en Punto 8-ventilare, inte tar väl ventilerna i kolven? Det enda som händer är väl att bilen stannar. Plus att man måste byta kamrem med tillbehör. Om bilen har stått fem år, så finns det troligen risk att det måste bytas rem omgående.
    Last edited by veloce; 2 December 2010, 07:55.
    Veloce

  • #2
    Korrekt! Den kan även hålla 15år.. You never know..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Punton är plättlätt att byta kamrem på, jag lärde mig själv genom att prova med lite tips från kunniga. Ta en dag utan stress och byt i lugn och ro, jag byter ALLTID kamrem om jag är minsta tveksam..

      Comment


      • #4
        Originally posted by busta_rhyme
        Punton är plättlätt att byta kamrem på, jag lärde mig själv genom att prova med lite tips från kunniga. Ta en dag utan stress och byt i lugn och ro, jag byter ALLTID kamrem om jag är minsta tveksam..
        OK, tack för svar. Jag är van att meka förgasarmotorer så det fungerar säkert med kamrem också. Får se vad som händer om man handlar.
        Veloce

        Comment


        • #5
          Du fick inget svar om ev. ventilsallad ;-)
          Jag tror nog att det händer på Punton vid ett kamremsras... Blivit varnad för detta på Unobilarna jag ägt. Är säkert likadant på Punton?
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Det var ju det jag svarade på? Punto8V-motorn klarar sig, Unos FIRE-motor tror jag är safe den med. Mindre säker på Unons Lampredi 1300-1500-motorer.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Oki, då vet även jag Trodde att moderna motorer var genomgående rätt tajta mellan ventil/kolv... Bara gammelmotorer som det fanns utrymme över.
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Så tydligen är det med V-ställda ventiler = dubbla överliggande kammar som ventilsalladen uppstår.
                Veloce

                Comment


                • #9
                  Mjaaa. Unons Lampredimotor har inte den specen och ligger ändå i farozonen. Min "mekaniker" sa att dessa motorer i princip bara går & går. Byter man bara kamrem så man slipper ras går de i evigheter...
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Kamrem

                    Jag måste kommentera detta med kamremsbyte.
                    Man ska nog inte sitta och gissa när det gäller byte av kamrem.

                    Kan säga att 750Fire 1000 Fire 1100 Fire, alltså Panda 750/1000 och Uno 45/60 inte klarar av ett kamremsbrott. Det resulterar i motorskador.
                    Likaså UNO 1100/1300/1500 och Regatta/Ritmo klarar inte heller ett kamremsbrott.
                    Och vad som gäller "gamla" Punto med 8-ventilare kan jag inte säga eftersom jag inte jobbat med dessa, men jag personligen skulle inte ens chansa.
                    För det står i Autodata om dessa bilar att i "vissa fall" kan ett rembrott orsaka motorskador, och det kan ju tolkas på olika sätt...

                    Kostnaden att byta kamrem och rulle på ovanstående bilar, är ju ingen stor kostnad, inte heller svårt. Ca en timmes jobb.
                    //R//

                    Comment


                    • #11
                      Absolut, på alla nyare Fiat gäller 5år/8000mil hursomhelst. Och på Fire 8V-motorerna är det lätt som en plätt att byta!
                      Last edited by per; 6 December 2010, 12:18.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X