En kort undran. Om kamremmen går på en Punto 8-ventilare, inte tar väl ventilerna i kolven? Det enda som händer är väl att bilen stannar. Plus att man måste byta kamrem med tillbehör. Om bilen har stått fem år, så finns det troligen risk att det måste bytas rem omgående.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kamrem på Punto 8ventilare
Collapse
X
-
Korrekt! Den kan även hålla 15år.. You never know..
-
Originally posted by busta_rhyme
Punton är plättlätt att byta kamrem på, jag lärde mig själv genom att prova med lite tips från kunniga. Ta en dag utan stress och byt i lugn och ro, jag byter ALLTID kamrem om jag är minsta tveksam..Veloce
Comment
-
Det var ju det jag svarade på? Punto8V-motorn klarar sig, Unos FIRE-motor tror jag är safe den med. Mindre säker på Unons Lampredi 1300-1500-motorer.
Comment
-
Mjaaa. Unons Lampredimotor har inte den specen och ligger ändå i farozonen. Min "mekaniker" sa att dessa motorer i princip bara går & går. Byter man bara kamrem så man slipper ras går de i evigheter...Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
Comment
-
Kamrem
Jag måste kommentera detta med kamremsbyte.
Man ska nog inte sitta och gissa när det gäller byte av kamrem.
Kan säga att 750Fire 1000 Fire 1100 Fire, alltså Panda 750/1000 och Uno 45/60 inte klarar av ett kamremsbrott. Det resulterar i motorskador.
Likaså UNO 1100/1300/1500 och Regatta/Ritmo klarar inte heller ett kamremsbrott.
Och vad som gäller "gamla" Punto med 8-ventilare kan jag inte säga eftersom jag inte jobbat med dessa, men jag personligen skulle inte ens chansa.
För det står i Autodata om dessa bilar att i "vissa fall" kan ett rembrott orsaka motorskador, och det kan ju tolkas på olika sätt...
Kostnaden att byta kamrem och rulle på ovanstående bilar, är ju ingen stor kostnad, inte heller svårt. Ca en timmes jobb.//R//
Comment
-
Absolut, på alla nyare Fiat gäller 5år/8000mil hursomhelst. Och på Fire 8V-motorerna är det lätt som en plätt att byta!Last edited by per; 6 December 2010, 12:18.
Comment
Comment