Announcement

Collapse
No announcement yet.

laddtryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • laddtryck

    Till er gamla (galna.-) turbouvar.

    Hur kan det komma sig att laddtrycket huxflux bara når upp till 0,8-0,9 på 1ans och 2 ans växel? Normalt med mitt chip är 1,2-1,3.
    På resten av växlarna når det dit det skall.

    Ebd bortmonterad, strömsatt och rengjord. Ingen skillnad. Slangar och anslutningar ser bra ut.
    Luftmassemätare inte rengjord.

    En fundering.

    Sen jag monterade det "lätta gelbatteriet" bak har jag inte kollat så mycket på laddtrycket när jag kört.
    Kan ett batteri med lågt ampere tal påverka bränslepumpens gång under fullgas accelerationer, och då bara på 1an och 2an?!?

    Och slutligen. Om jag bryter strömmen till datboxen i 30 min. Startar boxen upp då i någon grundsettings så att säga så ny "inkörning" kan behövas?
    JH

    20vT

  • #2
    Huxflux? Laddtrycket är begränsat på 1an och 2an original. Så det låter helt normalt. (Ökar trycket för snabbt begränsas det)
    30min frånkopplat batteri nollar ECU:n ja, därefter maxladdar det ofta lite mer tills den kännt av förutsättningarna. Tankar du t.ex. 1 tank 95 oktan kommer laddet troligen sänkas och hålla den nivån tills du nollställer/kopplar loss batteriet nästa gång.

    Batteriets amperetal spelar mindre roll, vid körning laddar generatorn ändå 14volt. Och som sagt har det nog ändå inte med fenomenet att göra.
    Last edited by per; 22 April 2012, 16:42.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Huxflux? Laddtrycket är begränsat på 1an och 2an original. Så det låter helt normalt. (Ökar trycket för snabbt begränsas det)
      30min frånkopplat batteri nollar ECU:n ja, därefter maxladdar det ofta lite mer tills den kännt av förutsättningarna. Tankar du t.ex. 1 tank 95 oktan kommer laddet troligen sänkas och hålla den nivån tills du nollställer/kopplar loss batteriet nästa gång.

      Batteriets amperetal spelar mindre roll, vid körning laddar generatorn ändå 14volt. Och som sagt har det nog ändå inte med fenomenet att göra.

      Ahh tack Per du vandrande verkstadshandbok.
      Hamnade i en situation då jag var tvungen att tanka 95 och efter det har jag uppplevt att trycket varit lägre.

      Fast när du säger att det är begränsat på 1an och 2an, menar du inte då om du åker med originalchip? Eller finns där ytterligare någon begränsning?
      JH

      20vT

      Comment


      • #4
        På Novitec var begränsningen borta tror jag, är mer osäker på GTEC om det är ett sånt du har.. Eller så ligger den kvar. Svårt veta med Novitecchippet eftersom det ändå spann på 1an-2ans fullgas.. (mindre grepp - mindre ladd)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          På Novitec var begränsningen borta tror jag, är mer osäker på GTEC om det är ett sånt du har.. Eller så ligger den kvar. Svårt veta med Novitecchippet eftersom det ändå spann på 1an-2ans fullgas.. (mindre grepp - mindre ladd)
          Eftersom mitt ladd kommer upp så pass som de gjort antar jag det är Novitec då. Har aldrig haft ner Ecu´n så jag vet icke.

          Ska bli intressant att se efter "nollning" och 98oktan igen
          JH

          20vT

          Comment


          • #6
            Turboskolan

            Med modern elektronisk insprutning låter man ECUn styra laddtrycket via t.ex. en EBV. Man kan då trolla vid mappningen för att få dom egenskaper som eftersträvas.

            Om man bortser från det, gäller följande generella fysikaliska förutsättningar för ett turboaggregat - hur mycket turbon laddar bestäms av motorbelastningen.

            Eftersom motorbelastningen ar kraftigt reducerad pga nedväxlingen i lådan på 1an och 2an så kommer laddtrycket bli lägre än på högre växlar, allt annat oförändrat. Det är därför man alltid mäter laddtryck på 4e och 5e växeln för att få rättvisande värden.

            På äldre turbobilar t.ex. CromaT eller UnoT som endast har mekanisk reglering (waste gate) ser man effekten tydligt.
            En original UNO Turbo laddar knappt nåt alls på 1an. 0,3bar på 2an. 0,5bar på 3an. 0,6-0,7 bar på 4an och 5an.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Re: Turboskolan

              Originally posted by TurboB
              Med modern elektronisk insprutning låter man ECUn styra laddtrycket via t.ex. en EBV. Man kan då trolla vid mappningen för att få dom egenskaper som eftersträvas.

              Om man bortser från det, gäller följande generella fysikaliska förutsättningar för ett turboaggregat - hur mycket turbon laddar bestäms av motorbelastningen.

              Eftersom motorbelastningen ar kraftigt reducerad pga nedväxlingen i lådan på 1an och 2an så kommer laddtrycket bli lägre än på högre växlar, allt annat oförändrat. Det är därför man alltid mäter laddtryck på 4e och 5e växeln för att få rättvisande värden.

              På äldre turbobilar t.ex. CromaT eller UnoT som endast har mekanisk reglering (waste gate) ser man effekten tydligt.
              En original UNO Turbo laddar knappt nåt alls på 1an. 0,3bar på 2an. 0,5bar på 3an. 0,6-0,7 bar på 4an och 5an.
              Tack för bra och begripligt svar. Börjar få llite mer "häng" på principerna med turbo laddade motorer VS sugmotorer.

              Har nog inbillat mig att jag haft så mycket ladd som jag trodde mig ha förut då på 1an och 2an.
              Nu laddar det ca 0.8-0.9 på ettan sen 1.1 på 2an och 3an, nån gång 1.2. Tycker mig sett mätaren visa 1.3 på 1an och 2an förut
              Last edited by epostiljon; 25 April 2012, 17:05.
              JH

              20vT

              Comment

              Working...
              X