Gott folk!
Jag gör ett försök för att få hjäp med min Fiatmotor. Har fastnat i felsökningen och kommer inte vidare.
Jag har renoverat upp en motor till min Fiat 126, årsmodell 75. I samband med detta bytte jag packningar och hade vevstakarna bortmonterade, men kammen rördes inte.
Efter att motorn monterats ihop igen så går nu motorn alldeles för fett och går bara på tomgång. När man gasar så bublar det bensin baklänges till luftfiltret och stiften sotar igen efter att motorn får alldels för mycket soppa.
Jag förstår inte vad felet kan bero på. Tändningen är justerad (med stroboskop) och motorn går på båda cylindrarna - med undantag för att man hör att det ibland inte blir gnista, när den antagligen kvävs av för mycket soppa.
Ventilerna är justerade. Gick något bättre efter det, men problemet kvarstår.
Jag har även provat att köra motorn med flera olika förgasare, som jag alla använt tidigare helt utan problem. De är bestyckade med samma munstycken. - Detta fick mig att utesluta att förgasaren är huvudproblemet, även om en viss justering kan krävas.
Då är frågan vad det är som gör att motorn får så mycket soppa - vilket jag antar att felet är - att den inte kan varva ur. HUr fungerar bränslepumpen? Förgasaren har ju en överflödsretur till tanken. Denna har fri retur och jag har även provat att köra returen till en dunk istället, för att se att den inte var täppt. Här har jag tänkt att det kvittar hur mycket soppa pumpen spottar fram, eftersom att överflödet går tillbaka till tanken. Eller kan det ändå vara något fel med bränslepumpen?
Fråga: Har förstått att det finns olika tjocka packningar till bensinpumpen, som alltså styr hur stort flöde den pumpar fram. Har detta betydelse för hur mycket motorn får, eller klarar returen allt överflöd?
Annars kommer vi till brytarspetsarna. Hur stor betydelse har avstånder där? Kan det göra att den går bra på låga varv men bäckar igen helt vid gaspådrag? Kondensatorn är bytt och fungerande. (Enligt gnisttest med tändningen på)
Har någon en idé om hur jag kan felsöka? Kan jag utesluta att det är något fel på tändingen med dessa symptom? Och istället fokusera på bränsle och förgasare? Som sagt så tycker jag ändå att det vore konstigt om felet handlar om förgasarens bestyckning, eftersom alla förgasare jag testat gått bra tidigare på motorn och det vore konstigt att motorn helt plötsligt kräver annan blandning - eller?
Vad skulle jag kunnat monterat fel när jag hade vevstakarna och ventilstakarna bortmonterade? Kammen rördes inte, men kan jag ha gjort en total felmontering här?
Tacksam för hjälp!
Jag gör ett försök för att få hjäp med min Fiatmotor. Har fastnat i felsökningen och kommer inte vidare.
Jag har renoverat upp en motor till min Fiat 126, årsmodell 75. I samband med detta bytte jag packningar och hade vevstakarna bortmonterade, men kammen rördes inte.
Efter att motorn monterats ihop igen så går nu motorn alldeles för fett och går bara på tomgång. När man gasar så bublar det bensin baklänges till luftfiltret och stiften sotar igen efter att motorn får alldels för mycket soppa.
Jag förstår inte vad felet kan bero på. Tändningen är justerad (med stroboskop) och motorn går på båda cylindrarna - med undantag för att man hör att det ibland inte blir gnista, när den antagligen kvävs av för mycket soppa.
Ventilerna är justerade. Gick något bättre efter det, men problemet kvarstår.
Jag har även provat att köra motorn med flera olika förgasare, som jag alla använt tidigare helt utan problem. De är bestyckade med samma munstycken. - Detta fick mig att utesluta att förgasaren är huvudproblemet, även om en viss justering kan krävas.
Då är frågan vad det är som gör att motorn får så mycket soppa - vilket jag antar att felet är - att den inte kan varva ur. HUr fungerar bränslepumpen? Förgasaren har ju en överflödsretur till tanken. Denna har fri retur och jag har även provat att köra returen till en dunk istället, för att se att den inte var täppt. Här har jag tänkt att det kvittar hur mycket soppa pumpen spottar fram, eftersom att överflödet går tillbaka till tanken. Eller kan det ändå vara något fel med bränslepumpen?
Fråga: Har förstått att det finns olika tjocka packningar till bensinpumpen, som alltså styr hur stort flöde den pumpar fram. Har detta betydelse för hur mycket motorn får, eller klarar returen allt överflöd?
Annars kommer vi till brytarspetsarna. Hur stor betydelse har avstånder där? Kan det göra att den går bra på låga varv men bäckar igen helt vid gaspådrag? Kondensatorn är bytt och fungerande. (Enligt gnisttest med tändningen på)
Har någon en idé om hur jag kan felsöka? Kan jag utesluta att det är något fel på tändingen med dessa symptom? Och istället fokusera på bränsle och förgasare? Som sagt så tycker jag ändå att det vore konstigt om felet handlar om förgasarens bestyckning, eftersom alla förgasare jag testat gått bra tidigare på motorn och det vore konstigt att motorn helt plötsligt kräver annan blandning - eller?
Vad skulle jag kunnat monterat fel när jag hade vevstakarna och ventilstakarna bortmonterade? Kammen rördes inte, men kan jag ha gjort en total felmontering här?
Tacksam för hjälp!
Comment