Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felsökning - Fiat 126 går ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felsökning - Fiat 126 går ej

    Gott folk!

    Jag gör ett försök för att få hjäp med min Fiatmotor. Har fastnat i felsökningen och kommer inte vidare.

    Jag har renoverat upp en motor till min Fiat 126, årsmodell 75. I samband med detta bytte jag packningar och hade vevstakarna bortmonterade, men kammen rördes inte.

    Efter att motorn monterats ihop igen så går nu motorn alldeles för fett och går bara på tomgång. När man gasar så bublar det bensin baklänges till luftfiltret och stiften sotar igen efter att motorn får alldels för mycket soppa.

    Jag förstår inte vad felet kan bero på. Tändningen är justerad (med stroboskop) och motorn går på båda cylindrarna - med undantag för att man hör att det ibland inte blir gnista, när den antagligen kvävs av för mycket soppa.

    Ventilerna är justerade. Gick något bättre efter det, men problemet kvarstår.

    Jag har även provat att köra motorn med flera olika förgasare, som jag alla använt tidigare helt utan problem. De är bestyckade med samma munstycken. - Detta fick mig att utesluta att förgasaren är huvudproblemet, även om en viss justering kan krävas.

    Då är frågan vad det är som gör att motorn får så mycket soppa - vilket jag antar att felet är - att den inte kan varva ur. HUr fungerar bränslepumpen? Förgasaren har ju en överflödsretur till tanken. Denna har fri retur och jag har även provat att köra returen till en dunk istället, för att se att den inte var täppt. Här har jag tänkt att det kvittar hur mycket soppa pumpen spottar fram, eftersom att överflödet går tillbaka till tanken. Eller kan det ändå vara något fel med bränslepumpen?

    Fråga: Har förstått att det finns olika tjocka packningar till bensinpumpen, som alltså styr hur stort flöde den pumpar fram. Har detta betydelse för hur mycket motorn får, eller klarar returen allt överflöd?

    Annars kommer vi till brytarspetsarna. Hur stor betydelse har avstånder där? Kan det göra att den går bra på låga varv men bäckar igen helt vid gaspådrag? Kondensatorn är bytt och fungerande. (Enligt gnisttest med tändningen på)

    Har någon en idé om hur jag kan felsöka? Kan jag utesluta att det är något fel på tändingen med dessa symptom? Och istället fokusera på bränsle och förgasare? Som sagt så tycker jag ändå att det vore konstigt om felet handlar om förgasarens bestyckning, eftersom alla förgasare jag testat gått bra tidigare på motorn och det vore konstigt att motorn helt plötsligt kräver annan blandning - eller?

    Vad skulle jag kunnat monterat fel när jag hade vevstakarna och ventilstakarna bortmonterade? Kammen rördes inte, men kan jag ha gjort en total felmontering här?



    Tacksam för hjälp!

  • #2
    Har inte denna fråga varit uppe tidigare? Frågeställningen låter bekant.
    Läser man igenom vad du har gjrt & inte gjort och dina iakttagelser så låter det som att felet
    borde vara i bränsletillförseln. Att flottören inte orkar hålla emot bränsletrycket (oavsett viken förgasare du testat)
    Du säger att den får för mycket soppa.
    Nu är jag lite osäker på hur bränslereturen fungerar på denna bil, om det bara rinner ur överflödigt bränsle
    som en säkerhetsdetalj eller om flottören pytsar bränslet till tank när den stänger...

    Men på äldre bilar brukade pumpen ha en avlastningsfunktion. Kanske lite svårt att förklara, är ej själv 100 på detta,
    men när flottören stänger stannar membranet i toppläget, blir som en tryckkammare under membranet. Då når aldrig nocken
    pumpaxeln & flödet upphör. När flottören sedan öppnar sjunker hävarmen ner mot nocken 6 börjar pumpa.

    För att testa om det är pumpen skulle jag "koppla ur den och ansluta en liten "tank" till förgasaren & ha tanken lite ovanför
    förgasaren så det blir självrinning. Går bilen bra då är det nog "pumprelaterat...
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      FLOTTÖR SOM INTE STÄNGER BRÄNSLETILLFÖRSELN är min teori.

      Comment


      • #4
        Han hade testat flera förgasare så nån flottör borde ha vatt ok .
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Originally posted by Chramon View Post
          Han hade testat flera förgasare så nån flottör borde ha vatt ok .
          För högt bränsletryck, eller smuts i förgasaren, hindrar flottören att stänga mot sätet?
          Bränsletrycksregulator på 0.15 - 0.25 bar? Mät trycket efter regulator...
          Last edited by tempra33; 27 March 2013, 09:18.

          Comment


          • #6
            Hej! Du skriver att det bubblar bensin baklänges till luftfiltret. Varifrån kommer bensinen?

            Comment

            Working...
            X