Ah, då vet jag. Hur ser bromsreduceringsventilen ut? Kan ju vara något fel på den om nu bromsarna tar så jävla illa. Blir nog den jag får kolla på om det inte blir bättre av att byta hjulcylindrar och backar. Kanske kan man fixa till den själv?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bakbroms och Bromsreduceringsventil?
Collapse
X
-
-
Orsaken till att bromsarna bak tar så illa är nog att det läckt bromsolja och backarna sugit åt sig av detta. Då försvinner nämligen det mesta av friktionen mellan backar och trumma.
Bromsfördelningsventilen och bromsslangarna kan du nog låta vara om de inte läcker oxå.. Bara väldigt onödigt jobb annars.
Du har 1.6 DOHC-motorn, den kan kännas klen den oxå. Det mesta av kraften finns väl på höga varv har jag hört.
Comment
-
Du bara ska ha ett trattfilter.
Av med originalet, sätt i ett med en "gummibussning" fram i röret från luftfilterboxen., stagas med bockat plattjärn eller likn.(medf)
Gummibussning kan va allt från en vaskanslutning i 62 mm diam från bauhaus till nåt annat ! +vulktejp.
JR filter till polo 1600 passar
Fint ÄKTA twincam insugs-ljud får man sen !
gör bara liite på hastigheten men märkbart i motorvägsfart + acc...
Se mitt mail i teknik "Tipo ägare! DGT "databox" koder"
Lite intressant läsning om motorstyrning !
Sen till sist, det blir ändå aldrig nån RÄCER med den motorn, tyvärr... men ett fint ex är en bra o kul bruksbil !- lite udda med välskötta ex bara !- fint ljud
PS/ draget i DOHC motorn finns mellan 5000-7000 RPM !
inte mycket under det !, men vi håller oss helst under 6000 RPM. 5995 innan växl typ ;-)
(resurser finns till lite över 7000 om det kniper.)
Men det sliter på grejorna !Last edited by Håkan; 22 April 2003, 15:55.Fiat for FUN
Comment
-
Ok, då tar jag och byter hjulcylindrar, backar och tvättar trummorna. Borde räcka. Skall ta och byta de yttre bromsrören också, de är så rostiga att om jag skall skruva loss dem från hjulcylindrarna kommer de falla sönder. Lika bra att fixa det samtidigt.
Har forskat lite i motor och grejor idag, och jag tror du har rätt. Instruktionsboken jag har är för två olika modeller av Tipo, men jag tror att jag har den största av dessa (1585). Där 1585 står för total cylindervolym i cm3. Enligt instruktionsboken skall denna motor ha 90 hk vid 6250 varv/min. Det känns inte riktigt som 90 hk, men antagligen finns kraften på höga varv. Typ 6250 varv/min
Jag tycker att min bilen drar onödigt mycket besin också. Jag ligger på strax över litern tror jag i blandad körning. Jag har bytt luftfilter! Vad kan det finnas för mer saker att titta på för att få ner bensinförbrukningen? Kan det vara fel på blandningen?.:: mattias
.:: http://www.hellstedt.com/fiat
Comment
-
Håkan
Jag antar att du snackar om luftfilter när du pratar om trattfilter? Hur ser ett sådant ut och är du säker på att det passar på min gamla Tipo? Det luftfilter som sitter på nu ser ut som en löparbana på en indrottsstadion i formen och är ganska platt. Kanske 4 cm högt. Var kan jag hitta ett JR filter till polo 1600 och vad kan det tänkas kosta?.:: mattias
.:: http://www.hellstedt.com/fiat
Comment
Comment