Hejsvejs!
Har en nyinköpt beg Punto Grande med 1.3-liters dieseln, och upplever värmen som väldigt dålig. Det känns som termostatstrul, och jag har beställt en ny sådan, men innan jag bemödar mig om att tappa kylsystemet och krångla tänkte jag kolla så att det *ska* vara bra värme.
Idag var det -15C, och så här var min resa till jobbet:
Startade bilen som fick stå på tomgång i ca 5 minuter, varefter jag körde iväg.
Nålen tog ändå lång tid på sig att röra sig (~5 min förutom de första tomtgångsminuterna) och i normal landsvägsfart så stannande den på max ca 1/3. Vid belastning så ökade tempen något, men gick strax ner igen.
Ingen ökning av temp vid rödljus/köer (vilket jag tycker talar emot öppen termostat).
Inte vidare varm luft från värmepaketet, och framrutan hade fortfarande lite is kvar på sig när jag kom till jobbet efter 20-25 min resa.
Är detta normalt?
Har en nyinköpt beg Punto Grande med 1.3-liters dieseln, och upplever värmen som väldigt dålig. Det känns som termostatstrul, och jag har beställt en ny sådan, men innan jag bemödar mig om att tappa kylsystemet och krångla tänkte jag kolla så att det *ska* vara bra värme.
Idag var det -15C, och så här var min resa till jobbet:
Startade bilen som fick stå på tomgång i ca 5 minuter, varefter jag körde iväg.
Nålen tog ändå lång tid på sig att röra sig (~5 min förutom de första tomtgångsminuterna) och i normal landsvägsfart så stannande den på max ca 1/3. Vid belastning så ökade tempen något, men gick strax ner igen.
Ingen ökning av temp vid rödljus/köer (vilket jag tycker talar emot öppen termostat).
Inte vidare varm luft från värmepaketet, och framrutan hade fortfarande lite is kvar på sig när jag kom till jobbet efter 20-25 min resa.
Är detta normalt?
Comment